
CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 2

Traditional Failings versus Non-Traditional Prospects of the Armenian 
Media
By Arpine Porsughyan, Yerevan

Abstract
Despite the large number of media outlets in Armenia, traditional media remains homogenous in its message. 
This is especially troublesome in an environment where the majority of the population are passive receivers 
and do not seek alternative sources of information. With the absolute dominance of government–friendly 
broadcast media, what are the implications for reporting on the political behavior of Armenians and can new 
and social media provide a ground for non-elite voices? 

The Media Landscape in Armenia 
On December 16, 2010, the National Commission on 
Television and Radio of Armenia announced the results 
of the broadcast license tender. A1+, one of the few inde-
pendent media outlets, was denied a broadcast license 
for the thirteenth time despite calls from the interna-
tional community prior to the voting for offering broad-
cast licenses to new outlets to liberalize the media in 
Armenia. Freedom House Executive Director David J. 
Kramer remarked that “A thirteenth denial of A1+’s law-
ful request for a license would be a slap in the face to 
advocates of free media everywhere.”1 A1+ was denied a 
broadcast license in 2002 and has been off the air since. 
Media experts described it as a major setback for media 
freedom in Armenia.

Despite the relatively high number of traditional 
media outlets, both state and private, that exist in Arme-
nia—48 television stations including the local ones, 36 
newspapers and 17 radio stations—, media in Armenia 
suffers from a lack of pluralism, openness and profession-
alism. 2 Freedom House classifies the media in Arme-
nia as not free and the IREX Media Sustainability Index 
reports no changes in the low score over the last year.3

The state-run Armenian Public Television and the 
Armenian Public Radio are two of the few stations that 
reach a nationwide audience. Many of the private tele-
vision stations are owned by government-friendly busi-
ness elites and these broadcasters employ a high degree 

1	 Freedom House (December 14, 2010). Freedom House Calls 
on Armenia to Liberalize its Broadcast Media. Retrieved Jan-
uary 17, 2011 from http://www.freedomhouse.org/template.
cfm?page=70&release=1293.

2	 IREX (2010). Media Sustainability Index 2010 Armenia. 
Retrieved January 3, 2011, from http://www.irex.org/project/
media-sustainability-index-msi.

3	 Freedom House (2010). Freedom of the press. Retrieved Decem-
ber 23, 2010, from http://www.freedomhouse.org/template.
cfm?page=16&year=2010 (see Documentation Section in this 
issue). IREX (2010). Media Sustainability Index 2010 Arme-
nia. Retrieved January 3, 2011 from http://www.irex.org/project/
media-sustainability-index-msi.

of self-censorship to avoid losing their licenses.4 While 
newspapers provide alternative political views, their cir-
culation is limited—5,000 copies for the most popular 
newspaper. Radio stations generally focus on entertain-
ment with the only exception being Radio Free Europe/
Radio Liberty. 

Traditional Media and the Population
What are the viewing habits of the population of Arme-
nia and how much is the population dependent on broad-
cast and print media? The Caucasus Research Resource 
Centers’ Caucasus Barometer 2009 (CRRC CB), a 
nation-wide survey conducted annually in the South 
Caucasus asked Armenians about their media prefer-
ences and perceptions. According to the survey data, 
which are documented in the Opinion Poll Section of 
this issue, television is the most popular medium in 
Armenia. The overwhelming majority of the popula-
tion receives at least one local language television chan-
nel and 90 percent of the population claims to watch 
at least one television news program a day. In contrast, 
only 34 percent of the population read a newspaper/news 
magazine at least once a week. The amount of newspa-
per readership varies between the big cities and the out-
lying areas—44 percent of capital inhabitants claim to 
read a newspaper/newsmagazine at least once a week 
versus 26 percent of rural inhabitants who do the same. 

With the dominating popularity of television, it is 
not surprising that television is the main source of infor-
mation about current events in the country for 90 per-
cent of the population. Neighbors and friends together 
are the second main source of information on current 
events for around half of the population.

However, viewing preferences do not always translate 
into satisfaction with the quality of the information. In 
particular, those in the capital with access to alternative 
sources of information claim that the television chan-
nels in Armenia do not present different perspective on 

4	  Ibid.

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=70&release=1293
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=70&release=1293
http://www.irex.org/project/media-sustainability-index-msi
http://www.irex.org/project/media-sustainability-index-msi
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=16&year=2010
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=16&year=2010
http://www.irex.org/project/media-sustainability-index-msi
http://www.irex.org/project/media-sustainability-index-msi


CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 3

the news in the country (34 percent in the capital ver-
sus 22 percent in rural areas). Focus groups conducted 
by CRRC in 2008 with media consumers in Yerevan 
also showed general dissatisfaction with the way news 
is presented on local television channels. 

“I don’t trust TV because it doesn’t correspond to real-
ity at all. There are cases when you witness something and 
they report something totally different.” (Female, 18–40, 
Armenia)5 

However, a rather large percent of the population 
falls into the category of passive receivers of informa-
tion who do not have a strong opinion about the qual-
ity of reporting or the accuracy of news on local media 
channels. Thus, in response to the question “How well 
do you think TV journalists in Armenia inform the pop-
ulation about what is actually going on in the country,” 
over 60 percent of the respondents took a neutral posi-
tion or did not know. 

Literature on the topic suggests that media influ-
ence is especially strong in the environments where the 
number of alternative sources of information is lim-
ited.6 The population in Armenia also recognizes the 
influence of broadcast media on the formation of opin-
ion; over 40 percent of Armenians either agree or com-
pletely agree that television defines what people think.7 
How then is media interacting with the political behav-
ior of the population?

Traditional Media and Elections
The presidential election of February 2008 and its imme-
diate aftermath delivered yet another blow to the media 
in Armenia. The favorable coverage of then Prime Min-
ister Serzh Sargsyan, when compared to the completely 
negative coverage of the main opponent, Levon Ter-
petrosyan, played a significant role in increasing the 
level of tensions surrounding the elections. According 
to the OSCE/ODHIR Election Observation Mission 
report, the state-owned H1 did not treat the candidates 
equally despite allocating comparable airtime to their 
campaigns in its news coverage. Moreover, the majority 
of coverage on Ter-Petrossian was negative even though 
he was the main opposition candidate and was given the 
most airtime. Public radio adopted a similar approach 
while the state-owned Hayastani Hanrapetutyun news-
paper gave clear preferential and generally positive cov-

5	 Caucasus Research Resource Centers (2008). Armenian and 
Azerbaijani International News Coverage—Empirical Findings 
and Recommendations for Improvement. Retrieved March 5, 
2009, from http://epfound.am/index.php?article_id=260&clang=0.

6	 Mughan, A. eds (2002). Democracy and the Media: A Compar-
ative Perspective, New York: Cambridge University Press.

7	 Caucasus Research Resource Centers (2009). Caucasus Barom-
eter. Available from www.crrccenters.org. 

erage to Sargsyan in some 45 percent of its print space 
devoted to the elections.8 

In the aftermath of the contested elections of 2008, 
the government declared a 20-day state of emergency 
and imposed tight control on the media. Almost all 
newspapers in Armenia suspended publication during 
that time. Most other media outlets followed the stipu-
lations of the state of emergency, broadcasting or print-
ing only official news. 

While the international community urges the Arme-
nian government to liberalize its media before the 2012 
parliamentary elections, new processes, such as the 
switch from analog to digital broadcasting which may 
last until 2015, is creating new obstacles preventing new 
broadcasters from entering the market. 

Traditional Media and Reporting on the 
“Other”
What is the role of media in shaping public opinion 
about the countries that have tense relationships with 
Armenia? 

Research shows that reporting both on Azerbaijan 
and Turkey is generally driven by the state’s official posi-
tions. Monitoring results of media sources in Armenia 
and Azerbaijan document how inaccuracies in articles 
published by the leading newspapers in Armenia and 
Azerbaijan “don’t add any new or necessary informa-
tion, but rather [they] set a negative context in the pub-
lic consciousness, which hinders dialogue and mutual 
understanding.”9 A more recent media monitoring effort 
of Armenian and Azerbaijani media shows that:10

Still, the journalists very rarely acknowledge their respon-
sibility in enhancing existing alienations and, mildly put, 
mutual hostility between the people of the two counties. Or, 
while acknowledging it, they continue supporting and often 
encouraging politicians, academicians, public figures, provid-
ing them with the newspaper space and airtime to increase 
the confrontation. They play a significant role in keeping alive 
the old stereotypes and stimulating new ones, they distort the 
reality, complicated as it is, thus impeding mutual under-
standing and the establishment of trust between neighbors, 
rendering the advancement of peace impossible. 

8	 OSCE/ODHIR Election Observation Mission (May 30, 2008). 
Republic of Armenia Presidential Elections 19 February, 2008. 
Warsaw. Retrieved 23 September, 2008, from http://www.osce.
org/documents/odihr/2008/05/31397_en.pdf. 

9	 Yerevan Press Club, Yeni Nesil Journalists Union of Azerbaijan 
& Black Sea Press Association (2005). What Can a Word Do?: 
Materials of Armenian, Azerbaijani and Georgian Press Anal-
ysis. Retrieved September 20, 2008, from http://www.ypc.am/
eng/?go=act/studies.

10	  “Yeni Nesil” Journalists Union, Yerevan Press Club (2010). 
Armenian-Azerbaijani relations in media of Armenia and 
Azerbaijan.

http://epfound.am/index.php?article_id=260&clang=0
http://www.crrccenters.org
http://www.osce.org/documents/odihr/2008/05/31397_en.pdf
http://www.osce.org/documents/odihr/2008/05/31397_en.pdf
http://www.ypc.am/eng/?go=act/studies
http://www.ypc.am/eng/?go=act/studies


CAUCASUS ANALYTICAL DIGEST No. 25, 18 March 2011 4

Focus groups conducted in Yerevan in 2008 also 
showed the influence of media on the perceptions of par-
ticipants about the other side in the conflict.11 While most 
of the participants of the focus groups considered media 
in Armenia biased, they tended to trust official news 
sources reporting on Azerbaijan or Nagorno Karabakh. 

 “I may trust independent sources, but when we receive 
official information we have to trust it. As a resident of this 
state I should trust official information.” (Male, 18–40, 
Armenia) 

The reporting on Turkey is also generally driven 
by the government position. A recent media monitor-
ing project in Armenia and Turkey revealed that in the 
majority of cases media follow an “official” agenda in 
covering Armenian–Turkish relations.”12 Most coverage 
focuses on special events targeted at the media, official 
visits or public speeches by officials. 

Prospects and Non-Traditional Media 
With access to the internet growing, social media is com-
ing to fill some of the gaps in the traditional media, giv-

ing space to alternative voices. Over the last two years 
Armenia saw unprecedented levels of on-line activism. 
Facebook groups such as “SAVE Cinema Moscow Open-
Air Hall” or “Stop changes in maternity leave law” have 
resulted in real-life social activism. Social media has 
also encouraged projects on Armenian and Azerbaijani 
collaboration with blogs and online projects that pro-
vide grounds for mutual understanding. In the fall of 
2010 two videos on YouTube, one on the humiliation 
of soldiers in the Armenian Army13 and a second one 
about student abuse at one of Yerevan’s public schools14, 
resulted in official investigations in the Army and the 
school, respectively. 

Non-traditional media is a dynamically changing 
environment and has the potential for bringing change. 
Currently only 11 percent of Armenians claim to use 
the internet on a daily basis,15 but expanding access to 
the internet could create a serious alternative to tradi-
tional media. 

About the Author:
Arpine Porsughyan currently holds a Heinrich Böll Foundation scholarship.

11	 Caucasus Research Resource Centers (2008). Armenian and Azerbaijani International News Coverage—Empirical Findings and Recom-
mendations for Improvement. Retrieved March 5, 2009, from http://epfound.am/index.php?article_id=260&clang=0.

12	 Eurasia Partnership Foundation, Global Political Trends Center (2010). A Survey on Turkish–Armenian Relations in Armenian and Turk-
ish Media 2006–2009. Retrieved from http://epfound.am/files/media_bias_joint_report_1.pdf.

13	 http://www.youtube.com/watch?v=fOTt2znYS1c&has_verified=1. Retrieved January 10, 2011.
14	 http://www.youtube.com/watch?v=mZQAZOojSv8. Retrieved January 10, 2011.
15	 Caucasus Research Resource Centers (2009). Caucasus Barometer. Available from www.crrccenters.org. 

Media in Azerbaijan: The Ruling Family Dominates TV, the Opposition 
Has Some Papers
By Arifa Kazimova, Baku

Abstract
The family of Azerbaijani President Aliev maintains tight control over the country’s TV stations. Mostly the oppo-
sition is limited to a small number of low-circulation newspapers. The opposition papers have no access to offi-
cial news and frequently resort to publishing unverified information. Only BP and major telecoms are willing to 
advertise in the opposition press. The situation with the media reflects overall political conditions in the country.

Strict Controls on Television
In Azerbaijan, the ruling family controls almost all tele-
vision channels. However, the opposition owns a few 

papers and some web-sites. 
There are nine TV channels—the Azerbaijan Tele-

vision (AzTV), Azad Azerbaycan Television (ATV), 

http://epfound.am/index.php?article_id=260&clang=0
http://epfound.am/files/media_bias_joint_report_1.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=fOTt2znYS1c&has_verified=1
http://www.youtube.com/watch?v=mZQAZOojSv8
http://www.crrccenters.org

