
RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 106, 21 December 2011 2

Analysis

The Putin Machine Sputters: First Impressions of the 2011 Duma Election 
Campaign
By Henry E. Hale, Moscow

Abstract
A decline in public support, related in part to campaign dynamics, caused United Russia to perform below 
expectations in the 2011 Duma election. While fraud was an important part of the story, generating mas-
sive public protests, the election also indicates that actual ballot box falsification is less integral to the sur-
vival of the system than a combination of genuine popularity and strong-arm manipulation taking place 
before voters ever get to the polling place. These events demonstrate that political machines like Putin’s are 
more vulnerable than often thought.

The Sudden Revival of Russian Electoral 
Politics
Just as observers were pronouncing it dead, Russian 
electoral politics suddenly and dramatically came to 
life in December 2011, suggesting some important les-
sons about both Russian politics and post-Soviet polit-
ical systems more generally.

As recently as this summer, observers were predicting 
that the dominant United Russia Party would manufac-
ture a supermajority of seats in the December 4, 2011, 
parliamentary race and that if Prime Minister Vladi-
mir Putin decided to return to the presidency, he would 
waltz in and reinvigorate authoritarianism in Russia. 
When election day rolled around, however, the results 
were remarkable: Not only did the exit polls reported on 
state-controlled television concede that United Russia 
had failed to win a majority of the ballots, but even the 
official count awarded the party just 49 percent of the 
vote and (after the votes won by parties failing to clear 
the 7-percent threshold were redistributed) only a bare 
majority of the seats. Even more dramatically, many vot-
ers doubted that the party had won even that much and 
turned out en masse to protest falsification, mobilizing 
what even official state statistics registered as a stun-
ning 25,000 citizens on Bolotnaia Square in Moscow 
on December 10 and thousands more across the country.

One widely drawn lesson from all of this is that there 
is election fraud in Russia. Indeed, many of those who 
poured out onto the streets had seen, as did many West-
ern reporters and observers, video recordings posted on 
YouTube of officials outrageously pressuring voters and 
teachers (state employed, hence vulnerable to state pres-
sure) apparently preparing ballots for stuffing. This, how-
ever, is perhaps the least interesting lesson of the 2011 
Duma elections. Specialists have long known there is 
fraud, and the previous federal election season in 2007–
08 was also replete with Internet postings documenting 
what strongly appeared to be fraud.

Counterintuitively, one of the most important les-
sons of the December 2011 election may be that ballot 

box fraud actually plays a much smaller role in Russia’s 
political system (and those like it) than is often thought. 
In fact, the events of the last month reveal that the polit-
ical system is not built to perpetrate complete and total 
vote falsification with no heed to public opinion. Instead, 
the ruling authorities’ success remaining in power for 
over a decade has been based more on a combination of 
genuine popular support and the muscular manipula-
tion of the political system, including pressuring voters, 
restricting the choices voters face, and biasing television, 
among many other nefarious tactics common to polit-
ical machines.1 Popularity and manipulation do most 
of their work before the ballot box is reached, leaving 
a limited amount of outright falsification to provide a 
certain cushion or to serve particular local goals, such 
as tipping the scales in a close local election or prevent-
ing any public demonstration of possible disloyalty in 
restive republics like Chechnya.

Kremlin Missteps and Public Opinion
What the 2011 Duma election appears to have done 
is illustrate how the cogs of the political machine can 
start to come loose and threaten the system as a whole 
when the leadership popularity that underpins it is sig-
nificantly weakened. While further study of these elec-
tions—including careful analysis of mass surveys of 
voter behavior—is needed before firm conclusions can 
be reached, signs point to a significant drop in the pop-
ularity of the Kremlin leadership leading into election 
day. While both Putin and President Dmitry Medve-
dev had experienced ups and downs in popular support 
over the years, they went into the 2011 election season 

1	 See Henry E. Hale, Why Not Parties in Russia? Democracy, 
Federalism, and the State (New York: Cambridge University 
Press, 2006); and Nikolay Petrov, Maria Lipman, and Henry 
E. Hale, “Overmanaged Democracy in Russia: Dilemmas of 
Hybrid Regime Governance,” Carnegie Paper no. 106, Wash-
ington, DC: Carnegie Endowment for International Peace, Feb-
ruary 2010, http://www.carnegieendowment.org/files/overmanaged_
democracy_2.pdf.

http://www.carnegieendowment.org/files/overmanaged_democracy_2.pdf
http://www.carnegieendowment.org/files/overmanaged_democracy_2.pdf


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 106, 21 December 2011 3

in the middle of a gradual decline that dates, according 
to some measures, to at least early 2011.

Russian observers widely believe that two events 
during fall 2011 were crucial, although the major pub-
lic opinion agencies’ polls released as of this writing do 
not clearly register this effect.2 The first was the infa-
mous September 24 announcement by Medvedev that he 
was supporting Putin’s return to the presidency and that 
he himself would head the party list and become prime 
minister after the election, and—especially—Putin’s 
subsequent statement that this switcheroo had been 
planned long ago. This conveyed that the ruling tandem 
had essentially regarded Russian voters as dupes. The 
second crucial event is widely seen as a result of the first: 
After a mixed martial arts match at Moscow’s Olimpi-
iskii Stadium during which a Russian beat an American, 
Putin strutted to the microphone, apparently expecting 
a rowdy and positive reception, but instead was whis-
tled (booed) as he began to speak. These events, many 
believe, combined to crystallize a long-growing “Putin 
fatigue” and turn it into a strong protest sentiment that 
bore at least some resemblance to the late-breaking surge 
in anti-Kremlin sentiment in 1993 that led to humilia-
tion for the main pro-presidential party (Russia’s Choice) 
and a completely unexpected protest vote for Vladimir 
Zhirinovsky’s radical nationalist party.

Exacerbating the tandem’s predicament was the con-
stitutional change Medvedev had initiated in 2008 that 
had extended presidential terms from four to six years 
starting with the 2012 election: Because of this change, 
the switcheroo meant not only that an increasingly tire-
some Putin would be returning to the presidency, but 
that voters would be stuck with him for six years, possi-
bly twelve if one assumed he would successfully orches-
trate reelection for the second successive term that would 
be allowed him. This seems to have created a kind of 

“now-or-never moment” for Russian voters, a sense that 
if one did not act now, one may not have another chance 
for a dozen years.

The Campaign
On the surface, the campaign itself did not seem to 
reflect anything new or dramatic. Even more so than in 
the highly orchestrated 2007 Duma election, there was 
relatively little sign of campaign activity on the ground: 
few posters, few street agitators, and few people gather-
ing at non-United Russia campaign rallies. Candidate 
debates were often brief and aired at odd times of day 
(such as 7 a.m. on First Channel) and typically featured 
strange pairings of parties and not always the top fig-

2	 Konstantin Sonin, “Podschety sotsiologov,” http://ksonin.livejour 
nal.com/412894.html, December 16, 00:43, accessed December 
18, 2011.

ures on their party lists. United Russia Party Chairman 
Putin and party list leader Medvedev did not partici-
pate in them at all. Television campaign ads were not 
frequently aired, and what ads that ran tended to be of 
strikingly low production value. Even so, the Central 
Election Commission initiated the removal of several key 
spots for parties other than United Russia from televi-
sion. And more generally, despite the palpable change 
in public opinion, the main other parties allowed to 
compete did not appear to change strategy so as to take 
advantage of the new environment, instead featuring the 
same old leaders who had each lost at least one presiden-
tial election before (the Communist Party’s Gennady 
Zyuganov, A Just Russia’s Sergei Mironov, the Liberal 
Democratic Party’s Zhirinovsky, and the Yabloko Party’s 
Grigory Yavlinsky). As expected, television heavily fea-
tured United Russia and government officials and paid 
relatively little attention to any other party.

A closer look on the ground, however, revealed sev-
eral interesting dynamics. For one thing, a negative aura 
was palpable around United Russia in the media envi-
ronment, a sharp contrast with 2007. Commentators 
on several radio stations and many newspapers blasted 
United Russia either directly or implicitly, and some even 
openly used the moniker coined by blogger and rising 
political star Aleksei Naval'ny: the “Party of Swindlers 
and Thieves.” One could tell the party was in trouble 
when party representatives themselves scaled down their 
expectations over the course of the autumn, by the end 
declaring that a simple majority would be a good result.

United Russia’s own campaign did not offer much to 
counteract its downward trend in public opinion. While 
it enjoyed thick coverage of the party and its patrons on 
the main television channels, even this was not always 
inspiring. Speakers at the United Russia Party congress 
that nominated Putin for president shortly before the 
Duma election (broadcast live on NTV), for example, 
sometimes seemed to damn the party with faint praise, 
acknowledging that it was imperfect but averring that 
it nevertheless had accomplished real deeds and was at 
least better than other parties. Some reports indicated 
that the switcheroo had taken the party’s campaign 
organization by surprise, in particular the decision that 
Medvedev instead of Putin would head United Russia’s 
party list. Since the initial campaign had been planned 
around Putin, the party had to develop a new strategy 
on the fly that gave Medvedev pride of place—just as 
the switcheroo had revealed him to be little more than 
a Putin puppet.3

In the closing week of the campaign, the party 
started to hit stride with two television advertisements—

3	 Moskovskie Novosti, November 25, 2011, p.1.

http://ksonin.livejournal.com/412894.html
http://ksonin.livejournal.com/412894.html


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 106, 21 December 2011 4

one featuring Putin’s voice and the other Medvedev’s—
stressing inspiring economic and social developments in 
the country since 2000 and contrasting this with what 
they essentially portrayed as state failure in the 1990s. 
But this was not enough to stop the downward trend. 
To make matters worse, United Russia was also saddled 
with many regional governors who also had relatively 
little public appeal. For this reason, only 31 governors 
were selected to lead regional party lists, and in some 
cases where the governors were unpopular and left off 
the party list, the party’s own Duma campaign organi-
zations were allowed actually to campaign against their 
own governors.4 Since a strong United Russia result in 
such cases would represent endorsement of the criticism 
directed against them, one has to wonder how moti-
vated such governors were to put full effort into gener-
ating large vote totals for their own party.

In another unexpected development, the debates, 
constrained as they were, wound up being noteworthy. 
For one thing, the state-owned Rossiia 1 television chan-
nel broke with recent tradition and not only scheduled 
debates for a time when people would actually watch 
them (at 10:50 p.m. between popular shows on week-
days), but broadcast them live, assigned a popular tele-
vision personality to host them (Vladimir Solov'ev), and 
even advertised them as being dramatic events worth 
watching. At least one of these debates produced a sig-
nificant moment in the campaign: The tenacious Zhiri-
novsky managed to goad United Russia representative 
Aleksandr Khinshtein into bursting out “Better to be a 
party of swindlers and thieves than a party of murderers, 
robbers, and rapists!”5 Others picked up on this to claim 
in later debates that United Russia had itself admitted it 
was a party of swindlers and thieves. According to one 
measure, close to a fifth of people watching TV at that 
time had this debate on.6

The Other Parties Allowed to Run
Another major surprise was the autumn surge of the 
A Just Russia (Spravedlivaia Rossiia) Party led by Sergei 
Mironov. Some observers had pronounced the party all 
but dead after Mironov was drummed out of his former 
post of Federation Council chief. It reportedly also came 
under Kremlin attack, with campaign material confis-
cated by authorities and several of its ads blocked from 
appearing on a major state television network.7 While 
other parties attacked it mercilessly for being a puppet 

4	 Vedomosti, December 1, 2011, p.2.
5	 Kommersant, November 28, 2011, p.2.
6	 E.g., the statement made by A Just Russia leader Sergei Mironov 

in his debate with United Russia representative Oleg Morozov 
broadcast on First Channel, November 29, 2011, 18:25. 

7	 Vedomosti, November 28, 2011, p.2.

of the Kremlin, pointing to Mironov’s long association 
with Putin, A Just Russia managed to pull off a remark-
able comeback thanks to two considerations. For one 
thing, while Mironov himself was often seen as a Putin 
stooge, the party had managed to attract quite a num-
ber of strong political figures, including regional nota-
bles with strong local followings. One example is econ-
omist Oksana Dmitrieva, whom some were touting as 
a potentially strong challenger to Putin for the presi-
dency were she to run. Secondly, A Just Russia managed 
to turn itself into a credible receptacle for anti-United 
Russia votes through an aggressive campaign attacking 
the party. While some of its critical ads were blocked, it 
still managed to air others that blasted official corrup-
tion and declared that “swindlers and thieves” (a clear 
implicit reference to United Russia) were not needed.8

Helping A Just Russia’s chances was a voting strat-
egy propagated by Naval’ny and reported both on the 
Internet and in print publications like The New Times: 
To weaken United Russia, voters should neither boycott 
the election nor spoil their ballots, but instead cast their 
votes for any party other than United Russia they expect 
to clear the 7-percent threshold necessary to win a del-
egation in the next Duma.9 A Just Russia proved to be 
less unacceptable among the three non-United Russia 
parties widely expected to clear 7 percent, and surged to 
an impressive third-place finish with 13 percent of the 
vote. The Communist Party also clearly benefited from 
this strategy, netting over 19 percent in the official bal-
lot (up from just 12 percent in 2007) count and even 
more according to analysts who argue large-scale fraud 
took place. Zhirinovsky’s Liberal Democratic Party of 
Russia garnered 12 percent, up from 8 percent in 2007. 
Even Yabloko, written off for dead by many observers 
after receiving only about 1 percent of the official vote 
count in 2007 and having lost all of its delegations in 
regional legislatures, surged back to life with over 3 per-
cent of the vote (meaning that it now qualifies for fed-
eral funding) and several delegations in regional legis-
latures. Yabloko officials claim observer reports indicate 
they actually received more than 7 percent of the vote.

Implications
All this combined to produce a drop in the number of 
people who turned up to vote for United Russia and a 
rise in ballots cast for all the other significant parties. 
Moreover, how the system reacted seems to reveal that 
such genuine expressions of public opinion still matter 

8	 For example, an ad broadcast on First Channel, November 29, 
2011, 07:25, after a debate and before the popular morning pro-
gram “Dobroe Utro Rossii.”

9	 See articles in the Russian-language journal The New Times, 
November 28, 2011.



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 106, 21 December 2011 5

even in the otherwise highly manipulated Putinite sys-
tem and despite the widely cited reality of fraud. Evi-
dently panicked by the dropping ratings, officials of var-
ious levels scrambled to find ways to manufacture votes 
by hook or by crook. While these rightly generated 
outrage, what is perhaps most interesting is that they 
failed even to give the party a symbolic majority in the 
official vote count. A system built to perpetrate whole-
sale ballot box fraud without regard to public opinion 
would surely have generated the two-thirds majority that 
regime leaders clearly hoped for just months before the 
vote. But it turns out that even the attempts to generate 
enough fraud to eke out a bare United Russia majority 
in Duma seats were often sloppy and were frequently 
exposed (sometimes apparently by people within the sys-
tem). This, in turn, stoked the voter anger that led tens 
of thousands marching to Bolotnaia Square.

The system can clearly pull off a certain level of fraud 
relatively smoothly, as observer and analyst accounts 

of the 2007–08 cycle indicate. But 2011 suggests that 
beyond a certain measure—and especially when it is 
seen as producing a result dramatically out of step with 
intense public opinion that is obvious on an everyday 
level—fraud starts to become very difficult or costly to 
pull off and can itself begin to threaten the stability of 
the system as a whole.

The impact on the March 2012 presidential race of 
course remains to be seen, but at a minimum the events 
of the fall call into question whether Putin can win 
without a runoff. And in the bigger picture, they indi-
cate that regimes like Russia’s are in fact more vulner-
able than is often thought, with public opinion being 
one particularly powerful threat, especially when com-
bined with an election where at least some opposition 
is on the ballot and where a transfer of the presidency 
is soon anticipated.10

About the Author
Henry E. Hale is Associate Professor of Political Science at George Washington University and Director of the Insti-
tute for European, Russian, and Eurasian Studies at the University’s Elliott School of International Affairs.

10	 Henry E. Hale, “Regime Cycles: Democracy, Autocracy, and Revolution in Post-Soviet Eurasia,” World Politics, v.58, no.1, October 2005, 
pp.133–65.

Documentation

The Result of the Duma Elections

Figure 1:	 Final Result of the Duma Elections, 4 December 2011

United Russia 
49.32% 

Communist Party 
19.19% 

Just Russia 
13.24% 

LDPR 
11.67% 

Yabloko 
3.43% 

Patriots of Russia 
0.97% 

Right Cause 
0.60% 

Source: Central Election Commission of the Russian Federation, http://www.vybory.izbirkom.ru/region/region/izbirkom?action=show&root=1&
tvd=100100028713304&vrn=100100028713299&region=0&global=1&sub_region=0&prver=0&pronetvd=null&vibid=100100028713304&type=242

http://www.vybory.izbirkom.ru/region/region/izbirkom?action=show&root=1&tvd=100100028713304&vrn=100100028713299&region=0&global=1&sub_region=0&prver=0&pronetvd=null&vibid=100100028713304&type=242
http://www.vybory.izbirkom.ru/region/region/izbirkom?action=show&root=1&tvd=100100028713304&vrn=100100028713299&region=0&global=1&sub_region=0&prver=0&pronetvd=null&vibid=100100028713304&type=242

