
RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 2

ANALYSIS

Putin and Russia’s Crippled Media
By Robert W. Orttung and Christopher Walker, Washington, D.C.

Abstract
Putin’s Kremlin uses media repression as an indispensable part of a strategy to prevent the emergence of cred-
ible opposition that could seriously challenge the current regime. This article reviews recent developments 
in the Russian media and explains key elements of this strategy. While television remains the most impor-
tant instrument for the authorities’ dominance of Russia’s information space, the Kremlin is paying increas-
ing attention to the Internet, given that medium’s rapidly growing influence.

Systematic Repression, Marginalized 
Independent Media
Following his return to the Kremlin in May 2012, 
President Vladimir Putin has sought to tamp down 
Russia’s growing opposition movement by applying 
even greater pressure on what remains of independent 
media in Russia. Online activism has been integral to 
the emergence of the protest movement and the Rus-
sian authorities have therefore devoted increasing atten-
tion to the Internet. Until now, the Kremlin’s strategy 
of media management has relied chiefly on dominance 
of national television, which remains the medium on 
which most Russians depend for news and informa-
tion. Given the track record of the Russian authorities 
on political expression and dissent over the past dozen 
years, the growing influence of the Internet as a tool for 
alternative discussion and political coordination sug-
gests that the Kremlin will take a much more active 
posture to circumscribe unfettered online discussion. 
Such a development would fit into a broader strategy 
in which Putin has sought to eliminate or marginal-
ize potential alternatives to his rule by manipulating 
elections, limiting the scope of civil society activity, 
restricting the independence of the judiciary and co-
opting critical business interests. Media ownership by 
regime-friendly business concerns, including large oil 
and gas companies, is a key feature of Russia’s current 
media architecture.

Today’s state-controlled media does not provide seri-
ous or balanced reporting on events at the highest level 
of Russia’s political system or offer a forum for the free 
and open debate of ideas. Instead, state media works to 
provide Russian viewers with an officially-approved ver-
sion of what is happening in Russia and the world, while 
discrediting potential opposition voices or forces that are 
critical of the incumbent powers. A key element of this 
strategy is to provide a steady stream of high produc-
tion value television entertainment that serves as a dis-
traction to discourage citizens from becoming politically 
active. While the Internet offers alternative sources of 
information and is slowly emerging as a potential chal-
lenger to official media hegemony, it still has far to go 

before replacing television as the main source of infor-
mation for most Russians.

On the major indices that track media openness and 
pluralism, Russia’s media system performs exceptionally 
poorly. Reporters Without Borders, for instance, ranked 
Russia 148 in its 2013 list of 179 countries in terms of 
freedom of the press. It particularly criticized Russia for 
the crackdown on the political opposition and the fail-
ure of the authorities to vigorously pursue and bring to 
justice criminals who have murdered journalists. Free-
dom House ranks Russian media as “not free,” indicat-
ing that basic safeguards and guarantees for journalists 
and media enterprises are absent. The state’s dominant 
role in the Russian media is most visible in its exercise 
of control over national broadcast networks. Freedom 
House’s 2012 report on media freedom observes that 

“the state owns, either directly or through proxies, all 
six national television networks, two national radio net-
works, two of the 14 national newspapers, more than 60 
percent of the roughly 45,000 registered local newspa-
pers and periodicals, and two national news agencies.”1 
As a snapshot, Russia performs poorly in comparison to 
most other countries, but the analysis from these inde-
pendent monitors also shows that over time Russia’s level 
of media freedom has eroded sharply.

The end effect of the Kremlin’s systematic repression 
of the country’s media infrastructure is that the avail-
ability of independent, local language news and analy-
sis of political relevance is as circumscribed today as at 
any time since the collapse of the Soviet Union. Apart 
from limited radio programming, only some print media, 
much of which has limited audience reach, is able to 
tackle serious issues of politics, corruption and public 
affairs. Even in these cases, however, over the course of 
the Putin era widespread self-censorship has grown deep 
roots at news organizations. Today, print journalists 
and editors must increasingly rely on support from the 
state budget and routinely confront intimidation, law-
suits and other forms of harassment when they report 
on sensitive issues.

1	 http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/russia

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/russia


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 3

Television: Russia’s Dominant News Medium
Although growing internet usage receives much of the 
attention in reports about Russian media space, tele-
vision remains the most important medium through 
which Russians receive their news. The sanitizing of 
independent reporting from the airwaves during the 
Putin era has achieved a powerful, negative impact. 
Research done on television viewing habits in 1999 sug-
gests that access to independent reporting had the effect 
of decreasing aggregate voting for the government party 
by nearly 9 percent and that viewers of such broadcasts 
were more likely to support opposition parties.2

Putin made gaining control over television a top pri-
ority upon taking power in 2000 and has invested con-
siderable effort to gain dominance over television media. 
Given the digital divide between urban and rural areas in 
Russia, less connected rural populations depend more on 
state media and as a rule have much less access to inde-
pendent sources of information than their urban coun-
terparts, including from the Internet. For the television 
audience, the Russian authorities effectively have the 
power to make individuals with critical voices invisible. 
In place of opposition figures, activists and social crit-
ics, public-affairs shows feature a reliable set of Krem-
lin-approved commentators. This enables the regime 
to have a direct pipeline for rallying its political base.

News and information broadcasts on television are 
largely devoted to praising the regime and discrediting 
the opposition. However, there are signs that this pol-
icy is starting to wear thin with viewers. While Russian 
state television audiences are still robust, they are not as 
large as they were earlier in Putin’s tenure. State-con-
trolled television sources (Channel One, Rossiya, Kul-
tura and local RTR stations) served as a primary source 
of information for 73 percent of the population in Feb-
ruary 2012, down from 87 percent a year earlier.3

Televised criticism of the opposition has gained noto-
riety in recent months. Gazprom-owned NTV, for exam-
ple, broadcast a savage attack on the opposition in the 
form of a documentary series entitled “Anatomy of a 
Protest.”4 The first episode, broadcast in the middle of 
March 2012, alleged that protest organizers paid par-
ticipants to take to the streets and demand free and fair 
elections, as well as Putin’s resignation. The broadcast 
inspired heated debate on the Russian part of the Inter-
net and brought several hundred protesters out to the 
Ostankino television tower to denounce the regime’s use 

2	 Ruben Enikolopov, Maria Petrova, and Ekaterina Zhuravskaya, 
“Media and Political Persuasion: Evidence from Russia,” Amer-
ican Economic Review 101 (December 2011): 3253–85.

3	 Russians’ Confidence in State TV Slipping, Moscow Times, 
April 5, 2012.

4	 http://www.ntv.ru/video/peredacha/296996/

of blatant propaganda. Anatomy of a Protest-2, broad-
cast on October 5, 2012, claimed that opposition leader 
Sergei Udaltsov and his colleagues Konstantin Lebedev 
and Leonid Razvozzhayev had conspired with Georgian 
lawmaker Givi Targamadze to plot terrorist attacks in 
Russia.5 The broadcast led to a quick response by the 
law enforcement agencies. While Lebedev was already 
under arrest, the authorities used evidence from the 
broadcast to charge Udaltsov with preparing for mass 
riots in Moscow during the May 6 protests. On Octo-
ber 19 Russian agents apparently kidnapped Razvoz-
zhayev in Kyiv, where he was talking to representatives 
of the UN High Commissioner for Refugees in an effort 
to obtain asylum. He was brought back to Russia, tor-
tured, and forced to write a confession. He remains in 
custody in Siberia.

In the immediate aftermath of the December 2011 
rallies, state-controlled television news broadcasts have 
initiated some efforts to present a more believable picture 
of what is going on in Russia in order to prevent more 
Russians from simply tuning them out. With large num-
bers of Russian citizens taking to the streets, the gov-
ernment-controlled networks began to report on oppo-
sition rallies rather than simply ignoring them as they 
had in the past. A major change also took place on Sep-
tember 15, 2012, when state television stations showed 
Alexey Navalny, one of the most prominent opposition 
leaders, who has made Russia’s runaway corruption his 
point of focus. While other opposition leaders, such as 
Boris Nemtsov, had on occasion featured in the news 
broadcasts, Navalny until that time had not appeared 
before the television-viewing public.

Television broadcasts continue to exert a power-
ful effect on Russian public opinion, according to the 
Levada Center’s Lev Gudkov. He observes, for example, 
that the government was able to build support for the 
law banning American adoptions of Russian orphans by 
airing programming that repeated the unseemly mes-
sage that American parents who adopt Russian chil-
dren torture and sexually abuse them. These programs 
have emphasized the tragic exceptions to the rule, but 
through this jaundiced reporting lead many television 
viewers to conclude, incorrectly, that Russian orphans 
routinely end up in tragic circumstances under the care 
of American parents.6

In order to silence one of its outspoken critics, TV 
host Vladimir Pozner, the Duma even threatened to 
pass a law banning individuals with joint Russian and 
foreign citizenship from appearing on the air if they 
insult the authorities. Pozner aroused the anger of the 

5	  http://www.ntv.ru/novosti/347117/
6	  http://www.novayagazeta.ru/politics/56510.html

http://www.ntv.ru/video/peredacha/296996/
http://www.ntv.ru/novosti/347117/
http://www.novayagazeta.ru/politics/56510.html


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 4

parliamentarians by calling the State Duma foolish for 
adopting the law blocking American adoptions. Even-
tually Pozner apologized and the bill blocking him from 
appearing on Russian television was withdrawn at the 
end of January 2013. Supporters of the legislation in the 
Duma claimed that they would keep it on hold in case 
it was needed in the future.

In addition, many topics are simply off limits in 
the Russian media. One such issue is President Putin’s 
health. Putin cancelled many of his appearances in 
the fall of 2012, but the Russian media presented only 
limited information about the reasons behind these 
cancellations.

A Role for Radio
Radio plays a large role in Russia’s mediascape, espe-
cially given the large number of commuters stuck in 
the country’s numerous traffic jams. Radio helps to bal-
ance the daily diet of infotainment provided by edito-
rially-stunted television networks. Ekho Moskvy and 
other radio stations provide live coverage of opposition 
rallies and their commentators offer a variety of views.

Despite its current freedom, however, Ekho 
Moskvy’s organizational autonomy and editorial inde-
pendence has come under progressively more intense 
pressure. On March 29, 2012, the Ekho Moskvy Board 
of Directors removed Editor in Chief Aleksey Vene-
diktov, First Deputy Editor in Chief Vladimir Varfolo-
meyev, and independent directors Yevgeniy Yasin and 
Aleksandr Makovskiy from the station’s governing body. 
This action has ensured that it will be easier to remove 
Venediktov as editor if the Kremlin decided on such a 
course of action. Gazprom Media owns a controlling 
stake in the station.

Radio faces other problems. The restrictive law that 
forces NGOs accepting support from foreign sources to 
declare themselves “foreign agents” also included mea-
sures to restrict radio operations, in this case making it 
illegal for radio stations with more than 48 percent for-
eign ownership to be on the air. One effect of this legis-
lation was to knock off the air the broadcasts of Radio 
Free Europe/Radio Liberty’s (RFE/RL) Russian Service 
on local Russian AM stations that retransmitted the sig-
nal. This development occurred at about the same time 
RFE/RL management took the step of abruptly firing 
many of its Russian Service’s seasoned journalists as part 
of a controversial restructuring plan that has caused con-
siderable upheaval at the organization.

Growing Importance of the Internet
While the number of television viewers has been shrink-
ing over time, the number of Internet users grew over 
the course of 2012, from 52 to 57 percent of the popu-

lation.7 This increasing popularity of the web means that 
the authorities are starting to pay more attention to what 
is happening online and taking more active measures in 
response. The government now sees online activism as an 
authentic threat to its position, given the Internet’s abil-
ity to help mobilize popular street protests. According 
to the human rights group Agora, the Russian authori-
ties violated the freedom of the Internet 1,197 times in 
2012, almost 2.5 as many times documented in 2011.8

Not only is the internet becoming more popular with 
Russian users, more people are using it as a source of 
news, rather than solely for purposes of entertainment. 
Currently, as much as 25 percent of the population use 
web resources to find out what is going on in their coun-
try and around the world. In some ways, the internet is 
even becoming more popular than television—on some 
days more people visit the Yandex news aggregator than 
watch state-controlled Channel One though television 
viewers still spend more time watching the station than 
they do on the Internet.

Given its steadily growing influence, the Internet 
has sparked deeper concern among Russia’s leadership. 
On November 1, 2012, a new law came into effect that 
enables the state to filter the web. In particular, the new 
legislation ordered the Russian Federal Surveillance Ser-
vice for Mass Media and Communications (Roskom-
nadzor) to create a blacklist of sites that could be blocked 
on Russian territory.9 While the measure ostensibly tar-
gets child pornography and websites that encourage sui-
cide and drug use, critics claim that it could be used by 
the authorities to censor targets other than those empha-
sized in the law, due the legislation’s vague wording. 
Additionally, a court order is not required to shut down 
a website. By December 2012, Russia had blocked access 
to 640 web sites. If there is objectionable material on 
just one page, the entire site can be closed. The agency 
responsible said that it had already received more than 
19,000 proposals for sites to be shut down by the end 
of 2012, so the number of closures is expected to grow. 
The government’s drug control and consumer protec-
tion services have been particularly active in shuttering 
sites that they deem offensive.

Internet and Dish network satellite broadcaster 
Dozhd TV (http://tvrain.ru/) became an important source 

7	 Levada Center, “57% rossiyan pol’zuyutsya Internetom,” 
November 12, 2012, http://www.levada.ru/12-11-2012/57-rossiyan 

-polzuyutsya-internetom.
8	 http://openinform.ru/news/unfreedom/04.02.2013/27991/
9	 Federal’nyj zakon ot 27 iyulya 2006 goda N 149-FZ “Ob 

informacii, informacionnyh tehnologiyah i zashchite informacii” 
(v red. Federal’nyh zakonov ot 27.07.2010 N 227-FZ, ot 
06.04.2011 N 65-FZ, ot 21.07.2011 N 252-FZ, ot 28.07.2012 
N 139-FZ), http://zapret-info.gov.ru/docs/149.pdf.

http://tvrain.ru/
http://zapret-info.gov.ru/docs/149.pdf


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 5

of information during the December 2011 protests 
because it was able to broadcast timely news reports 
from the scene. As an on-line television station, it offers 
an alternative set of news and opinions that contrast with 
those of the Kremlin-controlled television networks. 
One measure of its success is evident in the fact that the 
pro-Kremlin foundation, the Institute for Social-Eco-
nomic and Political Research, has provided three year 
funding for the Kremlin-friendly Kontr-TV (http://kontr.

tv/#!/), which has established an on-line alternative to 
Dozhd. This tactic of creating organizations to mimic 
those that are authentically independent fits with a larger 
pattern that has become visible over the Putin years.

Crackdown on Journalists
Russia is one of the most dangerous places in the world 
for journalists to work. Over the past 20 years, 341 
reporters have been killed in the country, according 
to the Russian Journalist Union. Among recent cases, 
Anchorman Kazbek Gekkiev was killed on December 5, 
2012 as he was leaving his studio in Nalchik, Kabardino-
Balkaria. Putin has called on the authorities to solve the 
crime, while local officials blame it on Islamist militants. 
On December 15, 2011, assassins killed Khadzhimu-
rad Kamalov, the founder of the independent Dages-
tani newspaper Chernovik. The republican authorities 
became angry with the paper in 2008, when it reported 
that innocent people had died in a counterinsurgency 
operation. While the killings of journalists continue, 
so far there has been no resolution to the multitude of 
murders of journalists in recent years, including that of 
Anna Politkovskaya in 2006. Impunity is the standard.

Reporters also face extensive harassment in the 
course of carrying out their duties. After the May 6–9, 
2012, street demonstrations in Moscow surrounding 
Putin’s inauguration, the Russian authorities detained 
dozens of journalists covering the event. Additionally, 
on May 6 the websites of Kommersant, Ekho Moskvy, 
Bolshoi gorod, Dozhd’ and slon.ru were subjected to 

distributed denial-of-service (DDoS) attacks that made 
them inaccessible to readers who wanted to track infor-
mation about the rallies as they were happening. 

In a further effort to weaken the free media, Putin 
signed a new law that recriminalized libel.10 This repre-
sented a sharp reversal, as Dmitry Medvedev had decrim-
inalized libel only months before, in fall 2011. Poten-
tial fines in the new law were increased up to 5 million 
rubles ($153,000).

Conclusion: The Implications of Media 
Repression
Russian citizens enjoy access to a considerable diversity 
of information today, much more so than during the 
Soviet era. But this flood of information does not mean 
that ordinary Russian consumers of news have consis-
tent access to meaningful coverage of policy and poli-
tics. For the authorities, blocking a candid discussion of 
what counts—news and information about policy mak-
ing, budget decisions and the business interests of gov-
ernment—is paramount. 

The media operating in Putin’s Russia remain on a 
tight leash. The state has effective monopoly control over 
the most important medium, television, and prevents 
the airing of news and public affairs programming that 
could offer different political voices and policy options. 
While the Internet provides alternative information and 
opinions, it is increasingly coming under Kremlin scru-
tiny as the authorities try to limit its ability to facilitate 
collective action among the opposition. 

As questions about the government’s legitimacy grow, 
the authorities’ media management will become even 
more crucial to the Russian leadership’s ability to retain 
power. A decade-long strategy of undermining indepen-
dent media has exacted a heavy toll on Russian citizens, 
however. The ongoing denial of authentically indepen-
dent news media presents wider, negative implications 
for Russian society’s ability to develop in a more trans-
parent and democratically accountable direction. 

About the Authors:
Robert W. Orttung is the assistant director of the Institute for European, Russian, and Eurasian Studies at The George 
Washington University Elliott School of International Affairs.
Christopher Walker is the executive director of the National Endowment for Democracy’s International Forum for 
Democratic Studies and can be followed on Twitter @Walker_CT.  

10	 Federal’nyj zakon Rossijskoj Federacii ot 28 iyulya 2012 g. N 141-FZ “O vnesenii izmenenij v Ugolovnyj kodeks Rossijskoj Federacii i otdel’nye 
zakonodatel’nye akty Rossijskoj Federacii” Rossiiskaya gazeta, August 1, 2012, http://www.rg.ru/2012/08/01/kleveta-dok.html.

http://kontr.tv/#!/
http://kontr.tv/#!/
http://www.rg.ru/2012/08/01/kleveta-dok.html

