
12

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

Other Offi  cial Measures Taken against Journalists and the Media 2000 – 2005

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

2000 2001 2002 2003 2004 2005

Cases of censorship
Temporary detentions of journalists by police and security agencies
Criminal investigations against journalists and mass media

Analysis

Russian Internet Remains an Island of Free Speech and Civil Society
Dmitry Vinogradov, Moscow

Summary
With freedom of the press under pressure in the traditional media, the poorly developed party system, and 
the authorities’ desire to block street demonstrations and other public acts, the Internet remains a small 
island of political freedom and freedom of speech and self-expression. Now the authorities are thinking 
about how to exert their control over this sphere of Russian life. In part, they are justifi ably worried about 
the growth of extremist tendencies among Internet users and the fact that radicals are actively using the 
Internet for propagandizing their ideas and attracting new supporters. 

Th e Internet as a Form of Mass Media and 
Business

Seven percent of Russia’s adults use the Internet ev-
ery day, according to ROMIR Monitoring. Over 

the course of a month, 22 percent of Russians over the 
age of 16 access the information superhighway. Over 
the last three years, these fi gures have doubled. 

Somewhere between 20,000 and 50,000 people 
visit the sites of political parties and movements ev-
eryday, according to the Rambler search engine site. 
Th ese sites provide alternative information since the 
main television broadcasters devote 90 percent of their 
political news coverage to the activities of the authori-
ties and their United Russia party. 

News sites and Internet media play an important 
role on the Russian Internet. For example, gazeta.ru 
positions itself as a newspaper on the Internet: it has 
analytical articles, interviews and all the usual fea-
tures of a typical newspaper. Th e site lenta.ru special-

izes in reprinting reports from new agencies and other 
sources. Newsru.com, the former site of NTV, focuses 
on posting numerous photographs. 

Internet sites that have developed a strong reputa-
tion in the virtual world are now moving off -line. For ex-
ample, the business news agency Rosbizneskonsalting 
(RBK, www.rbc.ru) and the portal Rambler have 
launched their own television stations. Additionally, 
RBK is producing a daily business newspaper, a rela-
tively expensive project. Th e most expensive Russian 
Internet project is considered to be the Yandex.ru por-
tal, with a capitalization of approximately $1 billion. 
Yandex has yet to start investing in off -line projects.

Th e Internet is the only sphere of the Russian me-
dia where opposition-minded oligarchs, pushed from 
the political sphere by President Putin, have managed 
to maintain their position. Boris Berezovsky, cur-
rently based in London, owns the analytical site Grani.
ru. Vladimir Gusinsky, now living in Israel, owns 



13

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

newsru.com and several Israeli Russian-language sites, 
which are also read in Russia. Gazeta.ru is considered 
to be close to Leonid Nevzlin, one of the partners of 
Mikhail Khodorkovsky, who is currently sitting in a 
Siberian jail. Nevzlin is hiding from the Russian au-
thorities in Israel. 

Oligarchs loyal to Putin have not been active in 
the Internet and have not expressed an interest in news 
sites. However, they have been involved in providing 
Internet access to customers and Internet television. 

Successor to Samizdat and the Soviet 
Kitchen

The Russian Internet today is performing the func-
tions of the institutions of democratic society, 

which are sorely lacking “off -line.” Th ese functions in-
clude those of civil society as well as the media. While 
most of the population remains indiff erent, politicians 
and human rights defenders have found shelter in 
blogs and Internet forums, where they exchange opin-
ions on current events and fi nd allies and opponents. 

“Politics is not leaving for the Internet, it has been 
chased there,” according to Yabloko press spokesman 
Aleksei Naval’nyi, who keeps his own blog. 

“Th e Internet is becoming stronger and more in-
fl uential. Nevertheless, it does not represent all social 
groups, but just the most advanced part of the popu-
lation,” according to Dmitry Oreshkin, the head of 
the Merkator Group. Maksim Kononenko, a blogger 
and Internet-journalist with close ties to the Kremlin, 
claims that all political discussion in contemporary 
Russia today takes place on the Internet and par-
ticularly in blogs. He points out, however, that the 
Internet is still a poor tool for introducing ideas to the 
masses. He claims that one can infl uence the opinions 
of 2 percent of the voters through the Internet, and 
these people are mainly located in the capital cities of 
Moscow and St. Petersburg. 

Some have compared today’s blogs to the Soviet 
kitchen. In the former USSR, it was impossible to dis-
cuss political issues in the media or public gatherings, 
so the intelligentsia addressed these problems at home, 
eff ectively underground. Now those times are return-
ing. Others have compared blogs to the political and 
literary salons held in Petersburg and Moscow at the 
beginning of the twentieth century. 

Current blogs represent views across the entire po-
litical spectrum: liberals, Putin supporters, nationalists 
and leftists. However, there is little constructive inter-
action between them, a refl ection perhaps of the lack 
of a Russian tradition for political dialogue. Typically, 
discussion of an important issue quickly turns into 
a stream of insults and denunciations that one is a 
stooge for the Kremlin, fallen oligarchs, America, or 
the global Zionist conspiracy, depending on the lean-

ings of the accuser. 
One obvious diff erence between today’s blogs and 

the Soviet kitchen conversations is that the kitchen 
conversations were conducted at a much higher lev-
el. Another diff erence is that the blogs and Internet 
forums are a network of kitchens. Sociologists have 
pointed out that the blogs and specialized Internet 
forums have produced an unforeseen eff ect. Isolated 
radicals, whether leftist, nationalist, or ecological, 
have begun to actively fi nd each other. Earlier they 
were alone or had to recruit new members among their 
friends, using traditional, rarely eff ective methods of 
agitation, that were easily detected by the police. Now, 
through the Internet, they can fi nd ideologically like-
minded individuals who are ready to act. 

 For example, the August 21 bomb blast at 
the Cherkizov market in Moscow, which killed 10 il-
legal migrants from Asia and wounded an additional 
40, was prepared by nationalists who met each other 
on the Internet. All three organizers were students at 
prestigious Moscow universities, including one who 
was training in chemistry. Th ey used their knowledge 
to make the explosives, which were the equivalent of 
1.5 kilograms of TNT. Th e chemist found the plans 
for the bomb on the Internet. 

Vladimir Lenin once called the party press an “agi-
tator and organizer,” arguing that a newspaper could 
become an organizing center for a party. Th anks to the 
appearance of blogs, there are now youth democratic 
movements such as Oborona, Da!, and Ya dumayu. 
Th e young opponents of Putin who organized these 
groups found people who think the same way through 
their blogs. Organizers have used blogs to turn out 
crowds for a variety of oppositional public demonstra-
tions: supporting Private Andrei Sychev and against 
Defense Minister Sergei Ivanov; against the perse-
cution of Russian citizens of Georgian nationality; 
backing the leftist march of the Anticapitalism orga-
nization (held October 1) and facilitating the right’s 

“Russian March” (November 4). 
Another interesting initiative is “Debaty” - once a 

month members of this group meet in a Moscow club 
to discuss a current political topic. Usually, the par-
ticipants in the discussion, the jury, and members of 
the audience are all bloggers. Members of the jury are 
the authors of blogs with 1,000 “friends” (readers). 

From time to time, blogs replace the traditional 
media, which is either heavily censored or simply not 
timely enough. Bloggers who live next to events be-
come witnesses, or even participants, much faster than 
journalists. (A similar process is taking place in the 
west, as in the case of blogs about New Orleans or sol-
diers fi ghting in Iraq or Israel.) In Russia the most fa-
mous case when blogs began to function like the me-
dia was the ethnic confl ict in the city of Kondopoga at 



14

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

the end of August. Th e fi rst reports and photographs 
about this event appeared in the blogs of citizens of 
this city and on the Internet forum of the city’s web 
site. Expert observers claim that in this case the blogs 
are functioning like the traditional Soviet samizdat, 
the underground and self-published editions of for-
bidden literature. 

Th e Death of “Live Journal”

The most popular site for blogs in Russia is livejour 
nal.com because of it user-friendly interface and, 

as an American company, the fact that it does not fall 
under Russian control. Russians call the site “Zhivoy 
zhurnal” and it is much more popular than Russian 
blog sites, such as diary.ru, liveinternet.ru, and the sec-
tion for blogs on mail.ru. 

Th ere are more than 300,000 Russian blogs regis-
tered at livejournal.com, about half of all the blogs in 
Russia. As the founder of the site Brad Fitzpatrick ex-
plained during a trip to Moscow, in the US, the main 
users of the site are teenagers and young people. He 
was surprised that in Russia the site is popular among 
adults, many of whom are famous far beyond the con-
fi nes of the Internet. Livejournal bloggers include the 
writers Sergei Lukyanenko and Viktor Shenderovich, 
politicians Nikita Belykh, Valeriya Novodvorskaya 
and Irina Khakamada, many members of the State 
Duma, Institute of Globalization Studies Director 
Mikhail Delyagin, and others. Sometimes people 
have to delete their blogs when they receive an offi  cial 
position. 

In October scandal rocked Russia’s livejournal 
community when the company sold the rights to 
service the Cyrillic segment of the site, which aff ects 
Russia, Bulgaria, and Mongolia. Now the Cyrillic 
livejournal will be used for commercial purposes by 
Sup, a company established by the oligarch Aleksandr 
Mamut and Andrew Paulson, a Russian businessman 
of American background. 

Th e owners invited Anton Nosik, a well known 
Russian Internet entrepreneur and blogger who has 
created many Russian and Israeli news sites, to head 
the new company. He announced that he will create 
a special Russian Abuse Team that will stop any legal 
violations on the livejournal.com site. He will particu-
larly crack down on extremist propaganda. 

Th is announcement was viewed as a threat to 
impose censorship. Nosik is famous for his consis-
tent liberalism and opposition to the nationalist and 
pro-Kremlin camps. For example, during the Israeli-
Lebanese confl ict he, in contrast to many blogers who 
sympathized with Lebanon, defended Israel where he 
lived for many years. 

Several nationalist bloggers have already removed 
their diaries from livejournal.com in a sign of protest. 

Th eir fears are understandable because there is already 
an example of the American Abuse Team intervening: 
Last year at one point it closed dozens of nationalist 
journals for posting material against NATO. 

Many observers have pointed out that if it is de-
prived of its typical freedom of speech (including 
for radicals), livejournal.com will lose its value, many 
bloggers will leave, and Mamut and Paulson will lose 
their money. Th e famous Russian fantasy writer Sergei 
Lukyanenko (blogger doctor_livsy on livejournal.com) 
argued that “if the new owners make the conditions 
for using livejournal.com worse, either in terms of ser-
vice, fees, or censorship, the Russian sector of livejour-
nal will die. And it will be resurrected in a new form 
in a new place. Livejournal is its users, not the server, 
programs, or the political views of specifi c people.” 
Th us livejournal.com is risking losing its popularity in 
Russia. 

Th e Kremlin Comes to the Internet

Last year the Kremlin realized the importance of 
the Internet for infl uencing young people and the 

middle class working in offi  ces and located “on-line” 
most of the time. Accordingly, they set up Internet 
media loyal to the Kremlin, above all the newspaper 
Vzglyad (vz.ru), Expert-online (expert.ru), and several 
others. Th ere are also new sites for young people, de-
signed especially as counterpropaganda against young 
oppositionists, particularly yoki.ru.

Pro-Kremlin youth groups Nashi, Rossiya molo-
daya and Molodaya gvardiya have set up their own 
sites. Against this background, the site of Molodaya 
gvardiya, the youth wing of United Russia, stands out. 
In addressing the opposition, it does not avoid using 
slang and curse words. Additionally, activists in this 
group received instructions from their leaders to set 
up Internet diaries and actively participate in blogs 
where only oppositionists participated before. 

Additionally, the authorities have increased the 
pressure of censorship and the law enforcement agen-
cies on the Internet. Th e fi rst scandals took place this 
year. Earlier, the authorities did not know how to deal 
with the Internet. Th e bureaucracy and law enforce-
ment agencies had little access to the Internet and 
little understanding of what was happening there. In 
the special services, there was no subdivision to deal 
with it. 

Th e situation changed during the “cartoon scandal” 
at the beginning of the year, when cartoons insulting 
Islam were published in Denmark and other coun-
tries, provoking violent protests in Muslim countries. 
Th e Russian authorities, traditionally fearing Muslim 
unrest, adopted a strict policy of blocking any publi-
cation which could be seen as insulting the religious 
feelings of Muslims. 



15

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

For example, at the request of the FSB in 
St. Petersburg, a provider closed one of the humor-
ist sites that had republished the Danish cartoons. 
Additionally, the FSB asked the caricature site cari 
catura.ru and the news site Pravda.ru to remove the 
cartoons from their pages. Pravda.ru agreed to the 
FSB’s request, but in a act of protest, did not work for 
two days. Th e editors of caricatura.ru, in contrast, an-
swered the FSB that they would only remove the cari-
catures following a court order. Nothing happened as 
a result. 

Th e news site gazeta.ru received a warning from the 
Federal Service for Oversight in Observing Legislation 
in the Sphere of Mass Communications and Preserving 
the Cultural Heritage (Rosokhrankultura) for pub-
lishing the cartoons. According to Russian media law, 
a publication that receives two warnings is deprived 
of its license and must stop publishing. Additionally, 
Rosokhrankultura appealed to the court to close an 
Altai site, Bankfaks, because a user posted material in-
sulting Muslims on one of the forums of the site. Th e 
Altai court declined the motion. 

Over the course of the year, the authorities’ inter-
est in the Internet has not dropped. In Kaliningrad a 
local journalist posted on his blog on Livejournal.com 
an article about corruption among the police leader-
ship. Th e newspaper where this journalist works re-
fused to publish the article. A scandal ensued when 
the police tried to fi nd the journalist and force him 
to remove the material. Th e police even interrogated 
several journalists from other publications, however, 
they were not able to identify the author of the scan-
dalous material. 

In October, the Ivanovo city court fi ned Vladimir 
Rakhmankov, the editor of the Kursiv site, 20,000 ru-
bles for insulting President Putin by calling him the 

“phallic symbol of Russia.” In an article under that 
name, Rakhmankov described Putin’s annual ad-
dress to the parliament in which Putin sought to solve 
Russia’s demographic problem by increasing the birth-
rate. One day after the article appeared, the Ivanovo 
Oblast procurator fi led a case against Rakhmankov 
for insulting a representative of the authorities, a viola-
tion of article 319 in the criminal code. Th e authori-
ties confi scated the computers from the Kursiv edito-
rial offi  ces and the site stopped working. 

During Russia’s political row with Georgia, the 
Yekaterinburg Internet service provider Garanthost.ru 

stopped providing services to clients from Georgia at 
its own initiative. Immediately, several Russian pro-
viders announced that they were ready to provide ser-
vices to these clients free. 

In the most recent scandal, in Novosibirsk a court 
case has begun against Taras Zelenyak, a business 
man of Ukrainian descent. He posted a message to 
a Ukrainian forum insulting ethnic Russians while 
arguing that Ukrainians were their superiors. One 
of the readers of the forum complained to Zelenyak’s 
internet service provider, Pervaya milya, which in 
turn passed the material on to the Novosibirsk FSB. 
Th e fact that Zelenyak had posted the message to a 
Ukrainian server did not stop the Russian police. 

In recent times, various people have called for pre-
paring clear rules for the Internet sphere which would 
regulate what is permitted there. Members of the 
State Duma are currently preparing a bill that would 
make placing material on an Internet site the same as 
publishing it in the media. If such a law is approved, 
the criminal and administrative codes would apply to 
the Internet and any critical remark there could be 
defi ned as an insult or slander. 

On October 26, the leadership of the Interior 
Ministry and General Procurator, under the guise of 
fi ghting extremism, appealed to the upper chamber 
Federation Council to hold the owner of Internet sites 
legally responsible for the information posted on their 
sites. Deputy General Procurator Viktor Grin told the 
senators that “there is an extreme need to develop leg-
islative norms, making it possible to block the activity 
of Internet sites propagandizing terrorism and violent 
extremism.” 

Human rights defenders are also concerned about 
the unregulated situation in the Internet. Aleksandr 
Brod, director of the Moscow Bureau of Human 
Rights, agrees that amendments to the law on ex-
tremism aimed at combating the Internet sites of ex-
tremists is necessary. “Th is is not censorship or the 
violation of democratic norms, but guaranteeing 
the security and unity of Russia.” He pointed to the 
sites set up by organizers of the November 4 Russian 
March, which contained information about the event. 

“Th ese sites include radical nationalist materials and 
we must think about regulating them.” According to 
his data, there are more than 800 nationalist sites on 
the Russian Internet.

Translated from the Russian by Robert Orttung

About the author:
Dmitry Vinogradov is a journalist for gazeta.ru and the editor of tayga.info. 
Further reading:
Henrike Schmidt, Georg Butwilowski, Katy Teubener, “From Club to Mass Medium? Th e Russian Internet as a Place of 
Intellectual Debate and Political Commitment”, pp. 9–15, kultura 1/2005 
http://www.forschungsstelle-osteuropa.de/con/images/stories/pdf/kultura/kultura_1_EN.pdf


