
2

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

Analysis

Kremlin Systematically Shrinks Scope of Russian Media
Robert Orttung, Washington

Summary
Since coming to power, the Putin administration and systematically cracked on Russian press freedoms. 
After taking control of the main nationwide television networks in 2003, the authorities have now taken 
over the most important non-state controlled newspapers. Th e regional media and Internet are next. Ulti-
mately, the silencing of critical voices will undermine Putin’s stated eff orts to strengthen the Russian state 
and boost the economy.

Politkovskaya Murder Part of a Larger 
Chain

The murder of investigative journalist Anna Polit-
kovskaya in Moscow on October 7 has brought 

the issue of media freedom in Russia to the world’s 
attention. Politkovskaya was one of the few reporters 
brave enough to travel to Chechnya and write about 
the kidnappings, torture, and murders of Kremlin-
backed Prime Minister Ramzan Kadyrov. Th e assas-
sin’s silencing of Politkovskaya leaves a vacuum in the 
Russian media. 

Politkovskaya’s murder was not a bolt from the 
blue. While everyone assumes that the murder was 
connected to Politkovskaya’s work, no one yet knows 
who ordered her death. Nevertheless, the attack fi ts 
into the Kremlin’s systematic and long-term policy 
of smothering media freedom in Russia, a policy that 
has been implemented consistently since President 
Vladimir Putin came to power at the beginning of 
2000. Th e results are clear: In its Press Freedom Index 
2006, Reporters Without Borders ranked Russia 147 
of the 168 countries it examined. 

While one can argue about whether there was 
real press freedom during the Yeltsin era, there was 
at least a variety of opinions expressed in the media. 
Th en there were many voices critical of Kremlin poli-
cy. Today the authorities have chased most alternative 
points of view from the broadcast and central print 
media, leaving some freedom in the regional media 
and the Internet. But even in these areas the ability to 
speak frankly is increasingly under threat. 

Th e attack on the media is part of a much larger 
crackdown on the business community, voter rights, 
non-governmental organizations, and other freedoms 
that Russians were just beginning to sample after the 
collapse of Communism. Unfortunately for Russia, 
the suppression of the media will ultimately under-
mine the capacity of the state by depriving it of the 
very information that it needs to rule eff ectively. 

Taboo Topics

Russian journalists who can survive in the current 
system know what the limits are. Th e key taboo 

topics are corruption among the elite and Chechnya, 
particularly the abuses by the Russian troops and pro-
Moscow Chechens, according to Alexei Venediktov, 
chief editor of Ekho Moskvy, a radio station whose 
journalists express a wide variety of viewpoints. Like 
Politkovskaya, Paul Klebnikov may have been look-
ing into corruption in Chechnya before being mur-
dered in July 2004. On October 16, the authorities 
shut down the Russian-Chechen Friendship Society, a 
Nizhny Novgorod-based non-governmental organiza-
tion, that published an on-line newspaper considered 
to be one of the few reliable sources of information 
from Chechnya. 

By maintaining tight control over media coverage, 
the Kremlin has learned that it can minimize the fall-
out from events beyond its control, as Masha Lipman 
has pointed out. For example, there is little public 
analysis of the hostage-taking tragedy at Beslan and 
therefore few consequences for the country’s leaders. 
Broadcasters have essentially ignored the topic, while 
only relatively minor publications with small audi-
ences have sought to investigate the conditions under 
which so many of the hostages died. In contrast to 
these problematic areas, generally acceptable topics 
for the authorities include foreign aff airs, sports, en-
tertainment, and business. 

Watching TV

The various central television networks are by far the 
most important information providers in Russian 

society: 85 percent of Russians claim to use central 
television as a key source of information, according 
to an October poll by the Kremlin-friendly VTsIOM 
polling agency. Th is fi gure increased from 76 percent 
over the course of a year. 

Given the enormous role television plays in Russian 



3

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

society, it is not surprising that it was one of the fi rst 
targets in Putin’s campaign to reassert state authority. 
At the beginning of his presidency, Putin clashed with 
Boris Berezovsky and removed his control of ORT, 
Russia’s most important national network, now called 
Channel One. Th en he forced oligarch Vladimir 
Gusinsky to fl ee the country and his NTV network, 
then one of the most critical of authorities, passed 
into the hands of Gazprom in 2001. At the time, the 
government described the transfer as a purely business 
operation since the television network had extensive 
debts to the natural gas monopoly. However, the polit-
ical implications were clear. Th e journalists who were 
responsible for NTV’s coverage were forced out of the 
station and tried to set up new networks in the form 
of TV-6 and TVS, but were ultimately driven from 
the air in 2003. Under Oleg Dobrodeyev, Russian 
Television (RTR), the second most important state-
owned broadcaster, set up a unifi ed network of 80 
regional radio and television companies that present 
a single message from Moscow. By 2003, the Kremlin 
had established control over national television. 

Th e Russian state now either owns or controls 
the fi ve most important Russian television networks, 
Channel One, Russian Television, TV-Center, NTV, 
and Ren-TV. Of these the fi rst four devote about 90 
percent of their political news time to covering the 
activities of the authorities, almost invariably in 
positive or neutral terms, according to monitoring 
performed by the Center for Journalism in Extreme 
Circumstances in March 2006. Th ese broadcasters 
devoted 4 percent of their political coverage or less 
to the opposition, and these broadcasts were generally 
negative. Only Ren-TV was slightly diff erent, devoting 
19 percent of its political news time to the opposition 
and providing more balanced coverage of both the au-
thorities and the opposition. Th e study concluded by 
pointing out that “Our data show that the majority of 
the media we studied frequently do not give Russians 
various points of view on specifi c topics. Th e media do 
not serve as a forum for exchanging opinions, public 
debates, confrontation, investigations, and commen-
taries which could provide the public with informed, 
analytical, and well-considered discussion of political 
topics and the state authorities.” In short, the Russian 
media do not perform the functions required of them 
in a democracy.

Th e national networks are not news outlets, but 
propaganda providers, according to Igor Yakovenko, 
the secretary of the Russian Union of Journalists. Th e 
television news does not refl ect reality, but creates a 
parallel universe, he said. In cases where it is not clear 
what the Kremlin line is, the networks are often silent. 

For example, network commentators had little to say 
about the abrupt resignation of Procurator General 
Vladimir Ustinov and what it meant for Russian poli-
tics on the day that he resigned in June. At the time, 
Ustinov’s departure was seemingly one of the most 
important events of the year given the few personnel 
changes under Putin, so the lack of commentary was 
strange. Without straightforward guidance, the usual 
talking heads were at a loss. 

In fact, there is nothing spontaneous on the na-
tional networks. Since 2004, all talk shows are pre-
recorded and unwanted comments are deleted before 
the show is aired. 

More television stations are expected to begin na-
tionwide broadcasts before the 2007–2008 election 
cycle begins. But all will represent an offi  cial point 
of view. If there is a dramatic split within the elite, 
each side will have its own station. Th e St. Petersburg 
channel, TV5, considered to be close to First Deputy 
Prime Minister Dmitry Medvedev and a potential 
Putin successor, already has such a license, and Zvezda 
army television, controlled by Defense Minister Sergei 
Ivanov, another potential successor, is expected to win 
the rights for national broadcasts later this year.

Crackdown on the Press

After imposing state control over the national tele-
vision networks, the authorities moved on to the 

central print media. With the sale of Kommersant this 
year, Kremlin-friendly companies have now taken 
over the key newspapers in Russia that provided a 
non-state point of view. Kommersant, with a relatively 
small print run of 115,000 copies and a convenient 
website, was well respected for its coverage of busi-
ness and political news that was often critical of the 
Kremlin. At the end of August, Alisher Usmanov, the 
owner of numerous steel companies and president of 
Gazprominvestholding, a 100 percent subsidiary of 
Gazprom, purchased the paper. Usmanov ranks no. 
25 Forbes’ list of richest Russians with an estimated 
fortune of $3.1 billion. He is thought to be close to 
Medvedev, the presidential contender who is also the 
chairman of Gazprom’s board of directors. 

Berezovsky, now living in London, owned the pa-
per from 1999 until February 2006, when he sold it 
to his business partner Badri Patarkatsishvili, who re-
sides in Georgia. Both Berezovsky and Patarkatsishvili 
are wanted in Russia. Shortly after Usmanov bought 
the paper, Editor Vladislav Borodulin resigned and 
other journalists have begun leaving the paper. Th e 
new editor is Andrei Vasilyev, who had served as editor 
from 1999 to summer 2005, when he went to launch 
Kommersant’s Ukrainian edition. 



4

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

Th e purchase of Kommersant is following a model 
that has become well tested in Russia: Gazprom or 
businessmen friendly to the Kremlin purchase a news-
paper and the publication soon stops providing cut-
ting-edge reporting that it critical of the authorities. 
When Gazprom took over Izvestiya in 2005, the once 
respected newspaper slowly declined and today is con-
sidered to be more of a tabloid than an independent 
news outlet. Other papers that have been taken over 
in recent years include Nezavisimaya gazeta, Novye 
izvestiya, and Moskovskiye novosti. In 2001, Gazprom 
took over Segodnya, once the crusading paper of 
Gusinsky’s Media Most empire, and closed it down. 
Th e gas giant also fi red the staff  of the newsmagazine 
Itogi. Obshchaya gazeta disappeared in 2002. Currently, 
Vladimir Potanin’s Prof-Media is reportedly preparing 
to sell Komsomolskaya Pravda, the most popular paper 
in the country with a readership of 8.4 million, most 
likely to Gazprom. 

Th ere are only a few non-state controlled papers 
left on the Russian Market. Vedomosti, which is owned 
by foreigners, including the Finnish Independent 
Media Sanoma Magazines, Wall Street Journal, and 
Financial Times. Th e paper mainly focuses on busi-
ness stories. Papers like Gazeta, owned by Vladimir 
Lisin’s Novolipetsk Metallurgical Plant, and Vremya 
Novostei, thought to be tied to Aleksandr Voloshin, 
the chairman of the board of Russia’s electricity mo-
nopoly and the former Kremlin chief of staff , are con-
sidered to be relatively independent, but have small 
readerships and tiny advertising bases.

Politkovskaya’s Novaya gazeta seems to be expand-
ing its reach. Its circulation has risen over the last 
three years from 130,000 to 170,000, putting it well 
ahead of competitors like Gazeta and Vremya Novostei. 
Former Soviet President Mikhail Gorbachev and bil-
lionaire Duma member Alexander Lebedev purchased 
a 49 percent stake in the paper in June to support its 
policy line. 

Of the major media outlets, the radio station Ekho 
Moskvy is unique in that it is owned by Gazprom but 
its journalists manage to maintain an independent 
line. Editor Vendiktov claims that his audience has 
grown by 20 percent over the last year.

Regional Media

Regional and local publications are generally be-
holden to regional and local governments for sub-

sidies and therefore have to make sure that they do 
not off end their political sponsors. Such governments 
spend millions of dollars a year on these publications.

 Nevertheless, there are examples of excellent 
journalists and publications working in the regions. 

For example, the newspaper Vechernyi Krasnotur’ insk, 
edited by Natalya Kalinina, was the fi rst to report 
on the disfi guring hazing that Private Andrei Sychov 
suff ered during his military service. After Vechernyi 
Krasnotur’ insk, which publishes in Sychov’s home-
town, began reporting on this story, the national 
media picked up the cause and Sychov’s mistreat-
ment became a major scandal in Russia, shining an 
unwelcome light on the military’s failure to reform, 
according an article on the regional media by Maria 
Eismont.

Paying the Piper

The government is clearly getting ready to use its 
control of the media during the 2007/2008 cam-

paign cycle. In the draft budget for 2007, the amount 
of money set aside for the media will increase almost 
50 percent to 18.2 billion rubles ($680 million), up 
from 12.6 billion in 2006, according to a recent re-
port in Nezavisimaya gazeta. Th e specifi c fi gures for 
the media will be discussed in the third reading of the 
budget set for the second part of November.

Beyond state subsidies, some media have been able 
to generate a lot of income on their own. Naturally, 
these money fl ows have caught the eyes of the authori-
ties. On July 31, President Putin issued a decree that 
puts the Federal Security Service (FSB) in charge of 
securing critically important sites in Russia, includ-
ing television. Th e FSB has its people working in the 
media business and will have extensive control over 
the broadcasters’ content and fi nancial fl ows, an “in-
formed source” told Nezavisimaya gazeta. Th e fi nan-
cial fl ows are particularly attractive since last year 
broadcasters made an estimated $3 billion. 

Legislating a Tame Media

The authorities are increasingly using the courts to 
exert pressure on journalists. Th e Union of Jour-

nalists’ Yakovenko said that his organization receives 
about 10 complaints a month from journalists un-
der pressure. Russian legislation now contains many 
prohibitions against slandering or insulting the au-
thorities. In July, the president signed legislation that 
makes insulting a government offi  cial in the perfor-
mance of his duties an act of “extremism,” exposing 
the off ending journalist to the possibility of a long jail 
sentence. With ever greater frequency, the courts are 
deciding cases against journalists in favor of bureau-
crats in cases of defamation. In the 1990s, there were 
fewer than 10 such criminal cases. Now the number 
is as high as 45 per year, according to the World Asso-
ciation of Newspapers. In advanced democracies, civil, 
not criminal, courts deal with such cases. 



5

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

Safety Last

The courts are not necessarily the greatest menace 
that journalists have to worry about. Russia is the 

third most dangerous country in the world for jour-
nalists, following only Iraq and Algeria, according to 
the Committee to Protect Journalists (CPJ). Includ-
ing Politkovskaya, the CPJ lists thirteen journalists 
who were killed apparently by paid assassins in Russia 
since the beginning of 2000. Th e authorities have not 
been able to identify the murderers in any of the cases, 
according to Oleg Panfi lov, the director of the Center 
for Journalism in Extreme Situations and the CPJ. 

Before Politkovskaya’s death, the murder of Paul 
Klebnikov in July 2004 was one of the most well 
known cases in the west. In May a jury acquitted 
three men who had been on trial for committing that 
crime. Th e procurator-general’s offi  ce then announced 
that it planned to fi le an appeal. 

Beyond facing the possibility of death, many jour-
nalists in Russia simply are pushed out of their jobs. 
Prominent examples include television anchor Leonid 

Parfyonov, newspaper editor Raf Shakirov, and maga-
zine editor Sergei Parkhomenko. Th ey have either left 
the profession or gone to work in outlets with smaller 
audiences.

No News Is Bad News

The Kremlin’s crackdown on the free media demon-
strates the paranoia of its leaders and their fear of 

society. Rather than addressing Russia’s problems, the 
country’s top politicians have decided that it is simply 
easier to stop talking about them. 

Such tactics are doomed to failure. To rule eff ec-
tively and over the long-term, leaders must know what 
the reaction is to their policies. Without a free media 
to discuss trends and opinions in society, the leader-
ship will have diffi  culty knowing what the population 
is thinking and doing. Th e result will be that they 
adopt unpopular policies that sooner or later will sum-
mon a powerful anti-system opposition. Accordingly, 
Putin’s media policies are likely to have the opposite of 
the eff ect intended. 

About the author
Robert Orttung is a visiting scholar at the Center for Security Studies of the Swiss Federal Institute of Technology 
and an associate research professor at the Terrorism, Transnational Crime, and Corruption Center of American 
University. 

Further Reading
Reporters Without Borders, Press Freedom Index 2006, http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=639
Center for Journalism in Extreme Situations, “Pervyi otchet ob osveshchenii rossiiskoi politicheskoi zhizni v iz-
brannykh SMI,” April 27, 2006, http://www.memo98.cjes.ru/?p=3&sm2=on&reports=200603
Mariya Olegovna Eismont, “Est’ li zhizn’ na Marse, ili Nezavismye SMI v Rossiiskikh regionakh,” Otechestvennye 
zapiski, no. 6, 2005, http://magazines.russ.ru/oz/2005/6/2005_6_19-pr.html

•
•

•

Documentation

No. Country Score

1 Finland 0,50 

23 Germany 5,50 

27 United Kingdom 6,50 

53 United States of America 13,00 

58 Poland 14,00 

105 Ukraine 26,50 

147 RussiaRussia 52,50 

168 North Korea 109,00 

Source: http://www.rsf.org/article.php3?id_article=19388 24 October 2006

Worldwide Press Freedom Index 2006 (Selected Countries)


