
No. 197

analytical
digest

23 January 2017

MEDIA

russian

www.laender-analysen.de

German Association for
East European Studies

Research Centre 
for East European Studies 

University of Bremen

Institute of History
University of Zurich

Center for 
Security Studies 

ETH Zurich

Institute for European, 
Russian, and Eurasian Studies

The George Washington 
University

www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html

■■ ANALYSIS
Independent Media Live On in Putin’s Russia	 2
By Maria Lipman, Bloomington, IN

■■ ANALYSIS
Russian Media and Journalists’ Dilemma between “Exit, Voice, and Loyalty”	 5
By Nozima Akhrarkhodjaeva, Bremen

■■ DOCUMENTATION
Consumption and Perception of Mass Media by the Russian Population	 9
International Rankings of Press Freedom 	 10
The Russian Population’s Trust in the Media	 11
The Russian Population on Media Censorship 	 12
Media Consumption in Russia: Most Popular Media Outlets	 14

http://www.dgo-online.org/
http://www.dgo-online.org/
http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de/
http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de/
http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de/
http://www.hist.uzh.ch/
http://www.hist.uzh.ch/
http://www.css.ethz.ch/
http://www.css.ethz.ch/
http://www.css.ethz.ch/


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 2

ANALYSIS

Independent Media Live On in Putin’s Russia
By Maria Lipman, Bloomington, IN

Abstract
Despite the Kremlin’s overall crackdown on the Russian media, dedicated journalists can still pursue their 
profession in some publications. Allowing such small-scale and niche publications does not reduce the pub-
lic’s acquiescence to the regime and helps to let off some steam.

Independent Media in Moscow and Beyond
In December 2016, Meduza.io, a  Russian-language 
political and public affairs website operating from Riga 
(Latvia), published its own choice of that year’s best 
pieces of Russian journalism.1 The Meduza competi-
tion was quite informal and its criteria unclear, but it 
suggests that the Russian media scene is richer than it 
might seem given the Kremlin’s repressive actions dur-
ing President Vladimir Putin’s third term.

The Meduza list included the Russian contribution to 
the Panama Papers investigation, a large-scale cross-bor-
der journalistic effort that exposed dubious business and 
financial operations by government officials and other 
prominent figures. Three Russian journalists who partic-
ipated in the Panama Papers project published in Novaya 
Gazeta serious allegations against members of the Rus-
sian elites, including Putin’s long-time personal friends.2

Another Meduza choice was Aleksey Navalny and 
his Anti-Corruption Foundation (FBK), whose report 
exposed Deputy Prime Minister Igor Shuvalov using 
an undeclared $62 million jet. Navalny is an anti-graft 
crusader who has for years conducted investigations 
of Russia’s highest-ranking elites. The awarded report 
revealed that the plane had been often used by Shuva-
lov’s wife Olga to deliver her Corgi dogs to dog shows 
in Russia and abroad.3

Yet another item on the list was a lengthy reportage 
from a mining town in the Far North where a mine 
explosion killed 36 people.4 The miners interviewed in 
the piece described egregiously neglected safety stand-
ards. The article was published on 7x7, a website oper-
ating from Syktyvkar in Komi republic in the Russian 
north. The site’s full name is 7x7—Horizontal Russia; it 
describes itself as a “space free from the state”, “an inde-
pendent project”. “We set an ambitious goal for our-
selves”, the founders of 7x7 explained as they introduced 
their website to the readers, “to attract for cooperation 
all forces that are alive in Russian civil society. Our goal 
is to cover provincial regions of the Russian North-West, 

1	 <https://meduza.io/feature/2016/12/28/rizhskiy-balzam-2016>
2	 <http://krug.novayagazeta.ru/12-zoloto-partituri>
3	 <https://navalny.com/p/4952/>
4	 <http://semnasem.ru/vorkuta-shakhty/>

Center, Volga and Urals regions and to create horizon-
tal communities of active bloggers”.

As the example of 7x7 shows, “free from the state” 
outlets are not limited to the Moscow liberal milieu. Nor 
are they exclusively leftovers of the freer environment of 
the earlier times: this is true of Novaya gazeta, which has 
operated since the early 1990s, but 7x75 was formally 
registered as a mass media outlet in March 2014, two 
years into Putin’s third term marked by a crackdown on 
rights and freedoms.

It is indeed easy to make a case for the government’s 
tightened grip on the media,6 which is—just like any 
non-state actor—fully at the Kremlin’s discretion. But 
the government still shows a degree of tolerance and 
does not use its discretion to turn every media outlet 
into a Kremlin mouthpiece.

And, as long as this is not the case, there are journal-
ists willing to continue their professional pursuit, so the 
minority of readers, viewers or listeners who are inter-
ested in nongovernment sources of information do not 
have a problem finding them.

Political Irrelevance
Until 2012 Putin’s Kremlin mostly left alone smaller-
audience, niche media, as long as they did not wield any 
political authority. Keeping such outlets politically irrel-
evant was not a difficult task in an environment stripped 
of political competition, one in which formally existing 
checks and balances were thoroughly emasculated. This 
way the nongovernment media (a shorthand for those 
outlets whose operation is guided by something other 
than the desire to support the Kremlin line) were able to 
produce political news, but could not perform the func-
tion of public accountability. Another way to describe it 
is that the Kremlin didn’t mind if those media preached 
to the converted, but made sure they remained within 
their niches and did not stir undesired sentiments among 
a broader public.

The limits of tolerance were expanded a bit during 
the presidency of Dmitry Medvedev who famously pro-

5	 <http://7x7-journal.ru/about/portal>
6	 <https://w w w.theguardian.com/world/2016/may/25/

how-russia-independent-media-was-dismantled-piece-by-piece>

https://meduza.io/feature/2016/12/28/rizhskiy-balzam-2016
http://krug.novayagazeta.ru/12-zoloto-partituri
https://navalny.com/p/4952/
http://semnasem.ru/vorkuta-shakhty/
http://7x7-journal.ru/about/portal
https://www.theguardian.com/world/2016/may/25/how-russia-independent-media-was-dismantled-piece-by-piece
https://www.theguardian.com/world/2016/may/25/how-russia-independent-media-was-dismantled-piece-by-piece


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 3

claimed that freedom was better than non-freedom. Mos-
cow liberal journalists grew emboldened—even some 
outlets that had been focused on entertainment grew 
politicized. When anti-Putin rallies broke out in late 2011, 
journalists were at the forefront of the protest activism.

After Putin’s return to the Kremlin the following 
spring, those niche liberal media that previously had 
been left alone came under pressure. The pressure, how-
ever, did not amount to repressions of reporters or editors.

A Vast Toolkit for Limiting Speech
The Kremlin has at its disposal a vast toolkit that it can 
use to force some of the more audacious outlets to tone 
down their critical line—short of directly harassing 
or persecuting individual journalists. Those tools may 
include stripping media of advertising—those who buy 
advertising space or time would readily shun the out-
lets that have displeased the Kremlin. Or cable providers 
may suddenly choose to drop their client, apparently act-
ing on instructions from “above,” as was the case with 
TV Rain.7 The audience of this independent television 
channel dropped from about 12 million viewers when 
they were included in cable packages to about 70,000 
Internet subscribers in 2016.8

Instead of going after individual journalists, the 
Kremlin relies on media owners to do the job. Over 
the years of Putin’s rule, media assets have been redis-
tributed, so now all major media that the Kremlin can 
use as its political resource are either owned directly by 
the state or concentrated in the hands of just a few of 
Putin’s loyalists. And even many of the smaller-audience, 
niche media are the property of those who can be trusted 
to scale back excessive audacity. So when lenta.ru grew 
too defiant—and too popular, the owner fired the top 
editor; subsequently, almost the whole team resigned in 
protest.9 Lenta.ru remains in business, but it has grown 
tame. Its former editor and part of her team have since 
launched the above-mentioned Meduza.io in Riga.

It did not take persecution or law-enforcement meas-
ures to tame Kommersant once Russia’s best mainstream 
daily newspaper owned by one of Russia’s wealthiest 
tycoons Alisher Usmanov. Neither did it take harsh 
measures to depoliticize Moscow’s hip glossies that in 
the late 2000s developed an interest in politics. At the 
urging of their owners, they were reformatted to refo-
cus on leisure and entertainment.

And if a wealthy media owner does not take care 
of taming his publications, the Kremlin can remind 

7	 <ht tp://w w w.new yorker.com/news/da i ly- comment /
asking-the-wrong-question-on-russian-tv>

8	 <http://www.svoboda.org/a/27561599.html>
9	 <ht tp://w w w.new yorker.com/news/da i ly- comment /

putin-moves-against-the-press>

him who is boss. This was what happened to Mikhail 
Prokhorov, the owner of RBC, a media group whose 
operation grew too defiant. The new team of talented 
and energetic top editors that took charge of RBC in 
early 2014 began to produce first-rate political and pub-
lic-affairs coverage. Some of its investigative reporting 
touched upon Putin’s innermost circle, including his 
daughters. In spring 2016 RBC’s daring performance 
led to searches in Prokhorov’s business offices sending 
a signal that some of his associates might be prosecuted 
or jailed. Prokhorov promptly responded: top editors of 
RBC were either fired or submitted their resignations as 
a sign of protest. The Kremlin spokesman flatly denied 
that it played any role in the crackdown on RBC and 
called any such suggestions “absurd”.10

Getting fired by the owner does not amount to being 
“black listed”. When a prominent journalist or editor 
loses his or her job, he or she has a  reasonably good 
chance of finding a new one—if this is what one chooses 
to do (some prefer to look for a different career or spend 
some time abroad). All outlets realize that they are vul-
nerable, but this does not mean that all grow tame. TV 
Rain may struggle economically after it was dropped 
by cable operators, but it still pursues editorial inde-
pendence. RBC’s new top editor said point blank that 
he would not run stories about Putin’s daughters, but it 
would be unfair to say that RBC’s editorial standards 
have been radically compromised.

The Benefits of Allowing Some Freedom
But why does the Kremlin tolerate even a modicum of 
free expression?

In the past a common argument was that the Krem-
lin did it for show—in order to demonstrate to the West-
ern world that the Russian government was concerned 
about rights and freedoms. However, those times are 
gone—Putin’s Russia firmly rejected the position of 
a disciple and made it clear that it is unconcerned about 
the West’s judgment. These days Russia is anxious to 
demonstrate to the West its military might and hard-
hitting foreign policy—not abidance by liberal norms.

A major reason for its relative tolerance is that the 
Kremlin regime, while undoubtedly authoritarian, is still 
not tough. It seeks to keep societal forces under control, 
yet not by intimidating its people into silent submission, 
but by ensuring broad public acquiescence.

This acquiescence was undermined in 2011–12 at 
the time of the mass anti-Putin protests, but following 
the annexation of Crimea in Spring 2014 the Russian 
people rallied around their leader. This effect proved to 

10	 <https://www.ft.com/content/45a8a9c4-1c3b-11e6-b286-
cddde55ca122>

http://www.newyorker.com/news/daily-comment/asking-the-wrong-question-on-russian-tv
http://www.newyorker.com/news/daily-comment/asking-the-wrong-question-on-russian-tv
http://www.svoboda.org/a/27561599.html
http://www.newyorker.com/news/daily-comment/putin-moves-against-the-press
http://www.newyorker.com/news/daily-comment/putin-moves-against-the-press
https://www.ft.com/content/45a8a9c4-1c3b-11e6-b286-cddde55ca122
https://www.ft.com/content/45a8a9c4-1c3b-11e6-b286-cddde55ca122


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 4

be amazingly long-lasting: for almost three years now 
Putin’s approval rating has never dropped below 80 per-
cent. The regime reinstated its legitimacy in the eyes of 
the vast majority; the interest in protest rallies has faded, 
and a majority of Russians believe that Russia is on the 
right track11 despite declining personal incomes.12

The regime’s legitimacy, which in the 2000s was based 
on rising incomes, in the 2010s has been buttressed by 
nationalism—a sense of pride in Russian military might 
and Russia’s resurgence as a global power, as well as the 
declared rejection of Western models. This nationalist sen-
timent has been given a tremendous boost by the bellicose 
rhetoric of officialdom and state-controlled television, but 
the yearning for national self-esteem had been growing 
for many years before the hostilities in Ukraine. Putin’s 
assertive foreign policy, his forceful statement that “we are 
stronger than anyone, because we’re right” delivered to the 
people what they had overwhelmingly wanted to believe.13

In this environment of almost universal loyalty to the 
leader, the government can permit small, critically-minded 
constituencies to find ways of self-expression in their niche 
spaces—such as media outlets or social networks. The 
opportunity of self-expression serves the function of let-
ting off steam, thereby ensuring even broader acquiescence.

Alternatives Deemed Unappealing
Alternative information is thus available, but the vast 
majority, motivated by the high approval rating of the 
leader who made Russia strong and proud, does not find 
such information appealing or convincing. This is why 
when the Malaysian jet was downed over Ukrainian ter-
ritory in the summer of 2014, a mere 3 percent of Rus-
sians believed that it was shot down by the pro-Russian 
insurgents14 (although the information that pointed to 
the pro-Russian insurgents was easy to find), while over 
80 percent laid the blame on the Ukrainian military. 
Similarly, Aleksey Navalny’s allegations or those made 
by the Panama Papers project left people unimpressed.

It would be wrong to suggest, however, that official 
statements or news on state TV enjoy universal credibil-
ity—polls show that people don’t want to appear gullible 
and have limited trust in what TV reports (56 percent Rus-
sians surveyed by Levada center in November 2016 said 

they have “full” or “significant” trust in national television 
broadcasts.15 But even if they fail to trust the official sources 
fully, the sense of loyalty motivates the vast majority of Rus-
sians to stick to them—and turn away from the available 
alternative sources of information, which they may see as 
disquieting, vaguely subversive, playing into the hands 
of the Western enemy or threatening to undermine Rus-
sia’s strength. This enables the government to remain rel-
atively lenient in regard to nongovernment media—while, 
of course, keeping them keenly aware of their vulnerability.

Graeme Robertson described this phenomenon 
in a piece that explains why reports of election fraud 
published by independent observers left Russians 
unimpressed:

“If citizens do engage heavily in motivated reason-
ing, then popular authoritarians may have less 
to fear from freedom of information (…) than 
many have argued, especially if the opposition 
is unpopular. While social media are certainly 
important for exchanging information, building 
solidarities and organizing within like-minded 
communities, increasing the availability of crit-
ical viewpoints does not necessarily mean that 
these views will become widespread.”16

Besides letting off steam, the nongovernment media 
outlets may serve another function, that of a platform 
for internal strife among the political elites. Novaya 
Gazeta is one example. In 2015 the assassination of Boris 
Nemtsov was followed by a standoff between the Fed-
eral Security Service (FSB) and the leader of Chechnya 
Ramzan Kadyrov, whose close associates were suspected 
of being involved in the assassination. The FSB shared 
with Novaya Gazeta reporters its complaints over Kady-
rov’s defiant conduct and obstruction of the investiga-
tion. Arguably the target audience of these publications 
was not the readership of Novaya Gazeta, but the pres-
ident himself, to whom the FSB pledged (unsuccessfully) 
to rein in the Chechen leader. During Putin’s third term 
the squabbling and rivalry among the elites have shown 
no sign of subsiding. Not that the leaks generated by 
such struggles would make the elites accountable or ease 
the regime’s grip, but at least this might mean that non-
government media will remain in demand.

About the Author
Maria Lipman is the editor of the on-line journal Kontrapunkt (<http://www.counter-point.org/>) and is currently 
a visiting lecturer at Indiana University, Bloomington.

11	 <http://www.levada.ru/2017/01/25/yanvarskie-rejtingi-2/>
12	 <http://www.rbc.ru/economics/18/11/2016/582f01659a7947168d07a873j>
13	 <http://kremlin.ru/events/president/news/47054>
14	 <http://www.levada.ru/2014/07/30/katastrofa-boinga-pod-donetskom/>
15	 <http://www.levada.ru/2016/11/18/doverie-smi-i-tsenzura/>
16	 <https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/S0007123415000356>

http://www.counter-point.org/
http://www.levada.ru/2017/01/25/yanvarskie-rejtingi-2/
http://www.rbc.ru/economics/18/11/2016/582f01659a7947168d07a873j
http://kremlin.ru/events/president/news/47054
http://www.levada.ru/2014/07/30/katastrofa-boinga-pod-donetskom/
http://www.levada.ru/2016/11/18/doverie-smi-i-tsenzura/
https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/S0007123415000356


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 5

ANALYSIS

Russian Media and Journalists’ Dilemma between “Exit, Voice, and Loyalty”
By Nozima Akhrarkhodjaeva, Bremen

Abstract
The Russian media landscape has undergone significant transformations in recent years. While television 
has been subordinated predominantly to the Kremlin, print press has been losing its critical voice. Never-
theless, during interviews with media professionals conducted by this author few openly admit the existence 
of government or editorial censorship. Did journalists suddenly become loyal to the Kremlin, or are they 
afraid to admit that they are no longer able to report on controversial issues? Drawing on Albert Hirschman’s 
approach of “Exit, voice, and loyalty”, this article demonstrates how the Russian government ensures that 
media outlets take a pro-Kremlin position without resorting to excessive violence, open censorship, and other 
overtly coercive measures, but instead relies on “softer” and more sophisticated tools deploying its admin-
istrative resources.

Raising the Cost of Dissent
Over the past decade, the content of Russian federal tel-
evision channels and even the print press has become 
increasingly pro-Kremlin. Various views have been 
advanced to explain why journalists produce pro-gov-
ernment reporting. Growing pressure on journalists and 
censorship were some of the most plausible explanations. 
However, despite the worsening media environment 
and the decline in the number of critical voices, few 
media professionals actually admit that their freedom 
is restricted by the editors, management or state author-
ities, although they acknowledge that they think about 
the potential consequences of their reporting. More-
over, Schimpfossl and Yablokov (2014) argue that Rus-
sian anchors and reporters who advance Kremlin’s posi-
tions on federal television do so voluntarily.

In autumn 2015, I conducted 11 interviews with 
print media journalists working in Moscow for some 
of the widely read newspapers serving intellectuals 
and businesspeople. Interestingly, none of the journal-
ists admitted official censorship at the newspaper level, 
although some said they think about the possible con-
sequences of their reports. Some even said that there 
are cases in which they would report on a controversial 
subject despite being aware of possible consequences 
and claimed that the risk of reprisal does not stop them. 
Others argued that it is possible to report on controver-
sial but worthwhile topics. When asked directly about 
censorship from above, the respondents from the Kom-
mersant and Vedomosti newspapers claimed that as long 
as clear facts are provided, the editors would accept their 
articles for publication. Yet, critical reporting is rare in 
the print media and nearly absent on federal television 
channels. If it is not censorship, as media professionals 
claim, then what stands behind this pro-Kremlin news 
reporting? What could explain journalists’ loyalty? Is it 
a fear or unwillingness to admit censorship? Or do jour-
nalists truly support the Kremlin’s views?

Albert Hirschman’s theory on responses to decline in 
firms, organizations, and states argues that any organ-
ization—be it a business firm, a political party, a gov-
ernment, or even a state—can face a deterioration in 
performance. When such event transpires, actors and 
groups have a choice between either expressing their dis-
content (Voice); opting out (Exit), or accepting the status 
quo (Loyalty). The choice is also conditioned by appraisal 
of the costs. If the costs of the voice or exit options are 
too high, individuals opt for loyalty. In the case of dete-
riorating government performance, the costs of voice 
and exit can be regulated by the authorities.

Based on the data I gathered during my interviews 
in Moscow, I argue that in the Russian case the gov-
ernment raised the costs of voice, expressions of discon-
tent or criticism of government policies, for the media 
to such an extent that those journalists who hold criti-
cal views are either being forced to quit and replaced by 
more loyal reporters, or prefer to stay silent. This effect 
is achieved predominantly in two subtle ways: 1) man-
agement’s hiring and firing practices, and 2) uncertainty 
regarding the rules of the game. In other words, unlike 
more traditional forms of media restrictions—such as 
excessive violence, open censorship, and overtly coer-
cive practices—“softer” and more sophisticated tools 
deployed by the regime for keeping media loyal in Russia.

Hiring and Firing Practices
One way to ensure compliance without resorting to 
open censorship is by screening the political views of 
the potential employees before offering them a posi-
tion, and firing current employees whose views devi-
ate from the editorial line of the media outlet. Dur-
ing my interviews, some of the respondents argued 
that during the hiring process, the editor makes sure 
that the new employee fits well with the existing team 
and that his views neither deviate from those of the 
team, nor contradict the outlet’s editorial policies. As 



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 6

one journalist working for Russia Today (online-web 
edition) said,

“Why would an  employer hire someone who 
would go against the employer’s views? Most 
often people gather around themselves those who 
are like-minded. We do have some variations 
in opinions in our media outlet, but in general, 
we share core ideas. We invite people who are 
more like us.”

Another interviewee, a  journalist and an  editor of 
an independent newspaper, gave an example from his 
own experience. He reported that a few years ago, while 
applying for a job at state-owned media, he was informed 
by the editor-in-chief (behind closed doors) that condi-
tions had changed. While previously they could propose 
their own topics, now the topics and theses are provided 
by the authorities. However, if one does not agree with 
the new conditions, one cannot join the team.

Likewise, Schimpfossl and Yablokov (2014: 310) 
argue that many of their respondents “hold the view 
that, if a media personality and reporter does not agree 
with the editorial policy of one media organization, he 
or she is free to change to another organization.” Sim-
ilar to reporters working for regional TV channels who 
have been interviewed by Koltsova (2006) those inter-
viewed by Schimpfossl and Yablokov also “seem to freely 
promote their masters’ view.”

Firing: Journalists from the main federal channels 
who gave interviews to Colta.ru (2015) also noted that 
anyone whose views contradicted those promoted by 
the management were free to go. Those who left did not 
make a big fuss: they just left. Others stayed for various 
reasons. In the end, however, this policy ensured a team 
that was both homogeneous and compliant with spoken 
and unspoken rules. Another case in point is NTV. This 
independent TV station provided critical reporting dur-
ing the first Chechen war as well as balanced coverage 
of the 1995 parliamentary elections. The channel was 
considered as having “a strong news and analytical com-
ponent” (Belin 2002: 19). However, in 2001, the com-
pany was acquired by Gazprom-Media, and the manage-
ment of NTV was replaced, while dozens of its regular 
employees resigned (Belin 2002).

Similar practices have been used in dealing with 
smaller media outlets or television programs. Stanislav 
Feofanov, a producer who used to work on REN TV’s 

“Nedelya” noted:
“In comparison to other programs on REN TV, 
Nedelya was trying to provide objective report-
ing, and present the views of both sides. I do not 
remember cases of censorship on ‘Nedelya.’ Per-
haps, some questions were disputed between the 
editor in chief and the management of the chan-

nel, but, I, personally have not faced anything of 
the sort. But it was clear that the program was on 
the edge of collapse. Its dismissal was not a sur-
prise. When the ‘Boeing’ was shot down [MH17 
in Ukraine], it was impossible to cover the event 
the way we used to cover it… We were on vaca-
tion when we received a message from our edi-
tor: ‘Dear all! The moment has come when our 
proud little program is to be closed. Ahead of 
us is a beautiful world, where life will be com-
pletely different.’ Now, some of us work as free-
lancers, others do not work at all, some stayed 
on REN TV.”

An interview with a  former employee of the All Rus-
sia State Television and Radio Broadcasting Company 
(VGTRK) also reveals that media professionals are 
forced to choose between exit and loyalty:

“In February 2014, there was a meeting, during 
which the editor-in-chief said that a  ‘cold war’ 
is about to start…therefore, those who do not 
want to take part in it should find themselves 
some other job, outside the information chan-
nel, while the rest are welcome to the club. Very 
few left, and even they did not do it right away, 
they left in time, quietly, without making much 
noise… The rest stayed.”

Such hiring/firing practices ensure that only loyal 
employees stay, while those who speak up, disagree 
with the editorial line or attempt to raise their voices 
are either asked to leave or not hired at all. Such micro-
management practices have become increasingly com-
mon countries like Russia, and more research is needed 
to uncover the workings of these techniques.

Uncertainty
Uncertainty about the rules of the game and the con-
sequences of breaking them ensures that those who do 
not opt out of the system remain loyal. A reporter work-
ing at Kommersant admitted being careful in choosing 
his words and topics in reporting; however, he argues 
that it is not due to censorship or pressure from the top, 
but rather, is consistent with a saying: “no need to anger 
the bear.” As one of the interviews published on Colta.
ru (2015) states: “the rules leave room for interpreta-
tion”. And this uncertainty about the rules of the game, 
and the consequences of one’s actions might encourage 
those media professionals who would rather express 
their opinions to opt for loyalty and be careful despite 
the absence of open censorship.

The principle of uncertainty and how it works can be 
observed both in interviews that I have conducted and 
in interviews in secondary sources. It seems that stabil-
ity and compliance can be ensured through deliberately 



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 7

creating an ambiguity about the rules of the game, so 
that nobody really knows how to act, what is allowed, 
and what is not allowed. This way, even if there is no 
direct pressure, a journalist “double checks” before tak-
ing any action, and based on the decreasing number of 
critical voices on Russian media, it can be assumed that 
most of the time, reporters prefer to be cautious. As the 
reaction to any report comes only after its publication, 
it is difficult to predict whether one will “get away with 
it,” receive a warning from the state telecommunica-
tions regulator, RosKomNadzor, or worse, get fired or 
be subjected to threats.

Even existing formal regulations are blurry. For 
example, an interviewee from Novaya Gazeta, an inde-
pendent opposition newspaper, mentioned that there 
is a regulation that forbids the use of swear words in 
publications, however, there is no official list of prohib-
ited words. Thus, a  journalist must consider whether 
the commission will consider any particular word to 
be in violation. The extensive anti-terrorism law that 
Putin signed in force on July 7, 2016 gave the author-
ities another bundle of instruments that can be used to 
control the media. The implications of the law are very 
broad and, according to the same interviewee, it can 
be stretched even further. For instance, a publication 
about the state authorities being corrupt might be con-
sidered as an article attempting to spark hatred against 
state officials, or a publication containing any symbols 
of extremism, even when it is necessary for the topic, 
would lead to a penalty. Another law on securing per-
sonal data is also subject to various interpretations and 
restricts reporters’ actions significantly. For instance, 
when reporting on poor conditions and child abuse in 
orphanages a journalist must ask for the permission of 
the orphanage’s directors before proceeding. As such 
permission is unlikely to be given, the article would not 
be able to state either the name or the address of the 
orphanage or the names of the children who have been 
subjected to abuse.

Another example of uncertainty was given by a Kom-
mersant reporter, who said that he does not feel any 
pressure when writing or publishing his materials and 
that there are no prior rules about, or prohibitions on, 
any topics. However, there is a shared understanding, 
common-sense knowledge among journalists that some 
topics are better left untouched. Unless a reporter openly 
violates unspoken rules, there is no way to determine 
whether unpleasant consequences will follow. Thus, to 
be on the safe side, some might take precautions in 
choosing topics, whereas others might decide to speak 
openly about controversial issues. Again, based on the 
principle of uncertainty, the critical voice is either pun-
ished or not. Perhaps that is one of the reasons that some 

islands of a relatively free press in Russia still remain. 
Additional examples of such uncertainty can be seen 
in an  interview conducted by Schimpfossl and Yablo-
kov (2014: 309), where an interviewee working on tele-
vision told a story about inviting a writer who had just 
lost Putin’s favor for an interview:

“[w]e asked ourselves: maybe we should not have 
him [the writer] here anymore? And without 
any instruction from above our team decided 
to cancel the interview. Our producer gave him 
[the writer] some lame excuse that some techni-
cal equipment broke down here in the studio or 
something. The program is pre-recorded, so we 
could have actually just cut out some bits if nec-
essary, but we wanted to cover our backs… He 
[the writer] instantly wrote about it on Twitter, 
and in the end we had a scandal.”

An interview with a  former VGTRK employee pub-
lished on Colta.ru (2015) may serve as another exam-
ple of uncertainty:

“For example, there was a parade in Serbia. Not 
really in honor of Putin, in honor of the vic-
tory, but Putin was there… The parade was really 
amazing, beautiful. ‘Rossiya-24’ was feeding 
a signal from Serbian TV and broadcasting the 
parade in Moscow. The Serbs organized every-
thing, we organized a translator who translated 
the words of the parade presenter. There was 
only a small complaint that the interpreter was 
a girl. The editor-in-chief was absent: his dep-
uty was replacing him. Prior to leaving, the edi-
tor-in-chief told his deputy, ‘We will show only 
a part of the parade, and the rest can be trans-
mitted through a small window.’ Apparently, this 
issue had not been agreed upon with the officials. 
What happened next was that after broadcast-
ing part of the parade, as told by the editor-in-
chief, the deputy chief moved the parade into 
a  small window. At that moment, the phone 
starts ringing, Dobrodeev calls three or four 
times, screaming to put the parade back on and 
broadcast it till the end. Yelling at the same time 
about a woman translator—why could not you 
find a male translator? … Of course, we returned 
the parade to the air, however, even after that 
there were phone calls: ‘How could you, what 
are you doing?’ In principle, it was supposed to 
be editor-in-chief ’s decision, but this is how it 
turned out in the end…”

As Schimpfossl and Yablokov (2014: 309) also note, “[t]
he need for a reporter to sense what is appropriate at 
a particular moment in time might lead to insecurity 
and overly cautious approaches.” It is not about know-



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 8

ing, it is more about sensing, which creates the uncer-
tainty that forces a person to think twice before taking 
any step: there is no need to resort to direct censorship 
or coercive practices.

When asked to compare levels of media freedom in 
the early 2000s and the 2010s, the majority of inter-
viewees note that the media environment has worsened. 
However, when asked about changes at their own work-
place, such as daily routines, editorial censorship, self-
censorship, agenda-setting routines, or choices about 
how to frame news events, most of the respondents 
claim that they have the freedom both to choose their 
topics and to frame those topics as they see fit. Simulta-
neously, the majority of respondents note that although 
material has been approved for a publication, if a report 
is found inappropriate by external actors (i.e., state offi-
cials, business groups, or the ruling elite), the media 
outlet might receive a warning or, as one of the inter-
viewees said, “it is not that the media is under direct 
pressure, but if a critical article appears in a newspaper, 
the next day, the building of that media outlet might 
be shut down under the pretext that the building is in 
a state of disrepair or undergoing reconstruction, and 
other things of that sort.” This signifies that the ruling 
elite exerts control over the media and its content by 
creating uncertainty about the possible consequences of 
controversial reports by using, or rather abusing, state 
administrative resources.

Conclusions
In summary, based on this data, instead of excessively 
coercive strategies the Kremlin uses more subtle micro-
management tools to control the media. Uncertainty 
raised by the ambiguity of rules and regulations subtly 
forces the media professionals either into self-censor-
ship, which is not often openly acknowledged, or causes 
a loss of their position. This shows that on the one hand, 
there is no direct censorship, whereas on the other, there 
is some uncertainty about potential responses to con-
troversial publications. By abusing state administrative 
resources, the ruling elite creates an ambiguity in the 
interpretation of the rules, thus ensuring “carefulness” 
or voluntary self-censorship by media professionals. The 
management and editors of a media organization employ 
the same “carefulness”, which in turn, shapes their hir-
ing and firing practices, paving the way for new media 
professionals who are loyal to the Kremlin.

This combination of two strategies, i.e., increasing 
the costs of voice, and making exit easy, ensures that in 
a majority of cases a media professional chooses either 
to take a pro-Kremlin position, or at least not to express 
openly his discontent; or to opt for exit with the possi-
ble prospects of not being able to return to the profes-
sion until conditions change.

About the Author:
Dr. Nozima Akhrarkhodjaeva is a researcher at the Research Centre for East European Studies at the University of 
Bremen (Germany). She is currently working on a research project entitled “Media control as a political power resource. 
The Role of Oligarchs in the Post-Soviet Region” with support from the Centre for East European and International 
Studies (Berlin). Her PhD thesis, which will be published by ibidem Press / Columbia University Press in April 2017, 
analyzes the media coverage of presidential election campaigns in Russia.

Recommended literature:
•	 Belin, Laura. 2002. “The Rise and Fall of Russia’s NTV,” Stanford Journal of International Law 38 (19): 19–42.
•	 Koltsova, Olessia. 2006. News Media and Power in Russia. Routledge, Taylor and Francis Group.
•	 Hirschman, Albert. 1970. Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States. Har-

vard University Press.
•	 Schimpfossl, Elisabeth and Yablokov, Ilya. 2014. “Coercion or Conformism? Censorship and Self-Censorship 

among Russian Media Personalities and Reporters in the 2010s,” Demokratizatsiya 295–311.
•	 Sidorov, Dmitriy. 2015. “Kak Delayut TV-propagandu: Chetire Svidetel’stva,” colta.ru. Retrieved from <http://

www.colta.ru/articles/society/816>

http://colta.ru
http://www.colta.ru/articles/society/816
http://www.colta.ru/articles/society/816


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 9

DOCUMENTATION

Consumption and Perception of Mass Media by the Russian Population

In the past few years, freedom of the press has been deteriorating in Russia. Reports and indices compiled by Free-
dom House (Figure 1) and Reporters Without Borders (Figure 2) clearly indicate this trend.

The content of national television channels has been becoming increasingly pro-Kremlin. Critical media outlets 
are either marginalized, like Novaya Gazeta, have limited access to broadcast, like Dozhd', or the management of the 
outlet is completely replaced by a more compliant editorial board, as was the case with NTV and more recently with 
Lenta.ru and RBC.

How does the audience react to this trend? How much does the Russian population trust the media? A survey 
conducted in 2000 by the independent Russian public opinion institute Levada Center shows that despite the fact 
that at that time the media enjoyed relatively higher levels of freedom compared to recent years, 18% of respondents 
in 2000 stated that they did not trust the media at all (Figure 3), while in 2016 only 7% said they did not have confi-
dence in what they saw on television (Figure 4). In 2016, 90% of the respondents claimed that they trusted television 
at least partly. Interestingly when the question was reformulated, 35% admitted that while watching television, lis-
tening to the radio, or reading the newspaper, they felt deceived or that they were given false information; 49% said 
it rarely happened (Figure 5).

However, despite all this, on average, Russians do trust the media, and especially their main source of information—
television. According to Levada Center’s survey (Goriashko 2016), 59% of the population trust television, although 
78% reckon that some officials hide the truth or even lie when talking about the state of affairs in the country. 20% 
trust internet publications, and 12% trust the information received from friends and relatives. Mostly respondents 
claim that television provides the most objective information when it comes to international affairs (58%), domestic 
affairs (27%), and the life of ordinary Russians (25%). According to these data, the majority of Russians trust televi-
sion and its objectivity, however they tend to distrust senior officials appearing on TV, assuming that they might be 
deceiving or hiding the truth from the people.

Despite the worsening media environment, the percentage of the population who believes that the authorities are 
repressing freedom of speech and/or undermining the independence of the media changed only slightly, from 25% in 
2000 to 21% in 2016 (Figure 6). But the numbers of those who think that the authorities do not threaten freedom of 
expression and are not infringing on the activities of independent media did change considerably. In 2000, 58% thought 
that the media was not under any kind of threat; by 2016 only 36% of the population claimed that media freedom is 
not endangered. Interestingly, the numbers of those who found it difficult to assess the situation doubled since 2000.

The limited awareness of and concern for the worsening media environment displayed by the Russian population 
can be explained by the following factors: 1) the majority of the population receives information about current events 
in the country via television. Surveys conducted between 2009 and 2014 show more than 90% of the population 
prefer television to any other information source (Levada 2014); 2) the television channels with the highest rankings 
are Rossiia, Pervii Kanal, and NTV. All three channels are partially or fully owned either by the state or via state com-
panies such as Gazprom Media; 3) On these television channels, critical assessments of current events as well as recent 
cases of pressure exerted on some media outlets, such as Dozhd' or RBC, are not reported.

To illustrate this point: in early April 2016, RBC, a media holding company owned by one of Russia’s oligarchs and 
gaining increasing popularity in the country, published a series of articles related to the “Panama papers.” In one of 
them, RBC presented evidence collected by the International Consortium of Investigative Journalism (ICIJ) demon-
strating that 1.3 trillion USD had been moved from Russia and 2 billion USD were siphoned off by Putin’s circle alone. 
A month later, in early May, the management of RBC was changed and 20 journalists had left. This news was pub-
lished by Vedomosti, Novaia Gazeta, and Meduza, but not broadcast on national TV. Opinion polls conducted a week 
after the editorial board of RBC had been replaced showed that 77% of respondents had not heard about it (Figure 7).

Likewise, Lenta.ru—one of the most popular online media outlets—went through similar changes in leadership 
in 2014. The whole editorial board was fired, including Editor-in-Chief Galina Timchenko, dozens of correspondents, 
all photo editors and administrators. Later, Timchenko started her own online media platform Meduza, registered 
outside Russia. Although these events took place relatively recently, only 2% of respondents could recall the change 
of leadership at Lenta.ru and 6% said they had heard about RBK. 82% of all respondents could not name any case 
when freedom of the press had been violated (Figure 8).

To sum up, the Russian media landscape has gone through significant transformations during the last decade, how-
ever, according to opinion polls, people continue to trust television and it still is the principle source of information 



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 10

for the majority of Russians. This reliance on television in turn makes it easier for the state to distribute information 
sympathetic to the incumbent government. Perhaps, state control might drop with time, as more and more Russians 
are turning to the Internet. As of 2016 the level of internet penetration reached 70.5% in the country (InternetWorld-
Stats 2016). Simultaneously, the level of trust in internet publications has been increasing in recent years, from 29% 
in 2012 to 36% in 2015. But the state’s attempt to control the internet has also risen. Since 2014 blocking of online 
content expanded and the government passed several laws restricting online activities.

Nozima Akhrarkhodjaeva

References:
•	 Goriashko, Sergei. 2016. The citizens hardly trust the officials. Kommersant. <http://www.kommersant.ru/

doc/3060925>
•	 Levada. 2014. Russian media land scape: television, press, internet. Available at <http://www.levada.ru/2014/06/17/

rossijskij-media-landshaft-televidenie-pressa-internet/print/>
•	 Internet World Stats. 2016. Top 20 countries with the highest number of internet users. Available at: <http://www.

internetworldstats.com/top20.htm>

International Rankings of Press Freedom 

Figure 1:	 Russia’s Score in the Freedom of the Press Index (Freedom House): Scores Range from 
0 (Best) to 100 (Worst)

53

59

60

60

60

66

67

68

72

75

78

80

81

81

80

81

81

83

83

0

20

40

60

80

100

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016

fr
ee

pr
es

s
un

fr
ee

pr
es

s

Source: Freedom House. Available at <https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/russia>

Figure 2:	 Russia’s Rank in Reporters Without Borders’ Press Freedom Index (Compared to Total 
Number of Countries Covered) 

134

158
157 160 160 163 167

169 172 177 177 179 179 181

121

148 140 138 147 144 141
153

140 148 148 148 152 148

0
20
40
60
80

100
120
140
160
180
200

2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2012 2013 2014 2015 2016

134 Total no. of countries covered 

Source: Reporters Without Borders. Available at <https://rsf.org/en/russia>

http://www.kommersant.ru/doc/3060925
http://www.kommersant.ru/doc/3060925
http://www.levada.ru/2014/06/17/rossijskij-media-landshaft-televidenie-pressa-internet/print/
http://www.levada.ru/2014/06/17/rossijskij-media-landshaft-televidenie-pressa-internet/print/
http://www.internetworldstats.com/top20.htm
http://www.internetworldstats.com/top20.htm
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/russia
https://rsf.org/en/russia


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 11

The Russian Population’s Trust in the Media

Figure 3:	 To What Extent Can Today’s Press, Radio, and Television Be Trusted?

26
30

23
22

26
24
24
25

28
28
29

25
26

24
36

34
27

44
47

44
46

45
45

43
39

40
49

51
47

50
50

40
41

46

18
17

21
22
18

18
21

22
18

16
15

21
16

19
14

15
17

12
6

12
10
11

13
12

14
14

7
5

6
7
8

11
9

11

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016

Completely

To some extent

Not at all

Difficult to say

Source: Representative opinion polls of the Russian population conducted by Levada Center, 2000 – 23–26 September 2016, <http://www.
levada.ru/sites/default/files/levada_2010_rus.pdf>, <http://www.levada.ru/2016/10/13/institutsionalnoe-doverie-2/print/>, <http://
www.levada.ru/2015/10/07/institutsionalnoe-doverie/print/>, <http://www.levada.ru/2014/11/13/doverie-institutam-vlasti-3/
print/>, <http://www.levada.ru/sites/default/files/om13.pdf>

Figure 4: Do You Trust the Information About Current Events in the Country Distributed via 
the Main Television Channels? 

9

11

17

12

38

48

44

44

43

33

28

34

8

4

7

7

3

3

4

3

0% 20% 40% 60% 80% 100%

Sep 2012

Oct 2015

Jul 2016

Oct 2016

Completely

To a considerable extent

Only partly

Absolutely not

Difficult to say

Source: Representative opinion polls of the Russian population conducted by Levada Center, September 2012 – 21–24 October 2016,  
<http://www.levada.ru/2016/11/18/doverie-smi-i-tsenzura/>

http://www.levada.ru/sites/default/files/levada_2010_rus.pdf
http://www.levada.ru/sites/default/files/levada_2010_rus.pdf
http://www.levada.ru/2016/10/13/institutsionalnoe-doverie-2/print
http://www.levada.ru/2015/10/07/institutsionalnoe-doverie/print/
http://www.levada.ru/2015/10/07/institutsionalnoe-doverie/print/
http://www.levada.ru/2014/11/13/doverie-institutam-vlasti-3/print/
http://www.levada.ru/2014/11/13/doverie-institutam-vlasti-3/print/
http://www.levada.ru/sites/default/files/om13.pdf
http://www.levada.ru/2016/11/18/doverie-smi-i-tsenzura/


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 12

Figure 5:	 While Watching Television, Listening to the Radio, or Reading the Newspaper, Do 
You Ever Get the Feeling That You Are Being Deceived or Given False Information? 

7

7

9

38

24

26

32

36

28

11

21

21

12

13

17

0% 20% 40% 60% 80% 100%

Sep 2012

Oct 2015

Oct 2016
Very often

Fairly often

Fairly rarely

Very rarely

Difficult to say

Source: Representative opinion polls of the Russian population conducted by Levada Center,  September 2012 – 21–24 October 2016,  
<http://www.levada.ru/2016/11/18/doverie-smi-i-tsenzura/>

The Russian Population on Media Censorship 

Figure 6:	 Some Think That Russian Authorities Are Repressing Freedom of the Press and Un-
dermining the Independence of the Media; Others Think That the Authorities Do Not 
Threaten Freedom of Expression and Are Not Restricting the Activities of Indepen-
dent Media. Which Of These Views Is Closest To Yours?

25

39

28

38

27

27

27

25

21

58

44

53

46

49

47

56

56

36

18

17

19

16

24

26

17

19

44

0% 20% 40% 60% 80% 100%

Jul 2000

Feb 2001

Oct 2003

Oct 2004

Dec 2005

Dec 2006

Nov 2007

Nov 2010

May 2016

Repression of media

No repression of media

Difficult to say

Source: Representative opinion polls of the Russian population conducted by Levada Center, July 2000 – May 2016, <http://www.levada.
ru/2016/06/06/smi-vnimanie-i-tsenzura/>

http://www.levada.ru/2016/11/18/doverie-smi-i-tsenzura/
http://www.levada.ru/2016/06/06/smi-vnimanie-i-tsenzura/
http://www.levada.ru/2016/06/06/smi-vnimanie-i-tsenzura/


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 13

Figure 7:	 Did You Hear That a Week Ago the Management Of RBK Media Holding Was Fired? 
(May 2016)

Followed the news with 
great attention

2
Heard something, but 
did not go into details

16

Hearing about it for the 
first time

77

Difficult to say
4

Source: Representative opinion polls of the Russian population conducted by Levada Center, May 2016, <http://www.levada.ru/2016/06/06/
smi-vnimanie-i-tsenzura/>

Figure 8:	 Can You Name Any Cases of State Pressure on the Mass Media?  
(Multiple Answers Possible, May 2016)

Source: Representative opinion polls of the Russian population conducted by Levada Center, May 2016, <http://www.levada.ru/2016/06/06/
smi-vnimanie-i-tsenzura/>

7

6

5

4

2

1

82

0 10 20 30 40 50 60 70 80 90

Cutting off Dozhd TV from cable network

Change of leadership of RBK in 2016

Change of leadership of NTV in 2001

Pressure exerted on Ekho Moskvy in 2015

Change of leadership of Lenta.ru in 2014

Other

Cannot name any such occurrence

http://www.levada.ru/2016/06/06/smi-vnimanie-i-tsenzura/
http://www.levada.ru/2016/06/06/smi-vnimanie-i-tsenzura/
http://www.levada.ru/2016/06/06/smi-vnimanie-i-tsenzura/
http://www.levada.ru/2016/06/06/smi-vnimanie-i-tsenzura/


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 14

Media Consumption in Russia: Most Popular Media Outlets

Figure 9:	 Most Popular Television Channels in the First Weeks of Each Year  
(Viewers as % of Total Population)

2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016

Rossiia 1 22 19 20 15 14 13 15 12 13

Pervii kanal 21 18 22 14 13 12 15 11 10

NTV 11 12 12 14 12 12 9 10 9

STS 7 7 8 8 9 6 7 6 6

TNT 6 7 5 9 12 10 7 7 8

TV Centr 4 4 3 3 3 3 4 4 4

Ren TV 4 6 5 6 6 6 6 5 6

Rossiia K 3 3 3 3 2 2 2 3 2

Domashnii 3 2 2 2 2 2 2 3 3

TV-3 3 3 3 2 2 3 3 3 2

Piatiy Kanal 1 1 2 3 4 5 6 4 5

Zvezda 1 1 2 2 1 2 2 2 2

0

5

10

15

20

25

Source: TNS: Mediascope. Television audience, <http://mediascope.net/services/media/media-audience/press/information/ratings/>

http://mediascope.net/services/media/media-audience/press/information/ratings/


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 15

Figure 10:	Most Popular Newspapers in Russia, September 2015 – February 2016 
(Single Issue Audience: % of the Population)

0

1

2

3

4

5

6

7

2009-2010 2010-2011 2011-2012 2012-2013 2013-2014 2014-2015 2015-2016

Vedomosti Iz ruk v ruki Izvestiia

Kommersant Moskovskii Komsomolets Rossiiskaia Gazeta

Metro RBK

Source: TNS: Mediascope. Press readership, <http://mediascope.net/services/media/media-audience/press/information/ratings/>

Table 1:	 Most Popular Newspapers in Russia, September 2015 – February 2016 
(Single Issue Audience: in Thousands and in % of the Population)

2009–2010 2010–2011 2011–2012 2012–2013 2013–2014 2014–2015 2015–2016

Vedomosti 157 0.3 181 0.3 164 0.3 143 0.2 155 0.3 202 0.3 168 0.3
Iz ruk v 
ruki 3474 6 3684 6.4 3617 6 2309 3.8 - - - - - -

Izvestiia 322 0.6 350 0.6 348 0.6 344 0.6 220 0.4 309 0.5 - -
Kommer-
sant 287 0.5 247 0.4 258 0.4 263 0.4 250 0.4 248 0.4 238 0.4

Mos-
kovskii 
Komso-
molets

1022 1.8 1104 1.9 983 1.6 1128 1.9 1036 1.7 739 1.2 739 1.2

Ros-
siiskaia 
Gazeta

1334 2.3 1345 2.3 1213 2 1140 1.9 1019 1.7 843 1.4 767 1.3

Metro - - - - - - 1870 3.1 1960 3.2 1903 3.1 1833 3
RBK - - - - - - - - - - 204 0.3 278 0.5

Source: TNS: Mediascope. Press readership, <http://mediascope.net/services/media/media-audience/press/information/ratings/>

http://mediascope.net/services/media/media-audience/press/information/ratings/
http://mediascope.net/services/media/media-audience/press/information/ratings/


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 16

Figure 11:	 Most Popular Online News Media (Users As % of Total Number of Internet Users)

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

Ja
n 

20
08

M
ay

 2
00

8

Se
p 

20
08

Ja
n 

20
09

M
ay

 2
00

9

Se
p 

20
09

Ja
n 

20
10

M
ay

 2
01

0

Se
p 

20
10

Ja
n 

20
11

M
ay

 2
01

1

Se
p 

20
11

Ja
n 

20
12

M
ay

 2
01

2

Se
p 

20
12

Ja
n 

20
13

M
ay

 2
01

3

Se
p 

20
13

Ja
n 

20
14

M
ay

 2
01

4

Se
p 

20
14

Ja
n 

20
15

M
ay

 2
01

5

Se
p 

20
15

Ja
n 

20
16

M
ay

 2
01

6

Se
p 

20
16

Jan 2008 Jan 2009 Jan 2010 Feb 2011 Jan 2012 Jan 2013 Jan 2014 Jan 2015 Jan 2016 Nov 2016
Mail.ru//News 41% 30% 42% 40% 35% 28% 30% 27% 28% 32%

Yandex//News 37% 26% 41% 39% 41% 34% 33% 36% 40% 49%

Gazeta.ru 25% 12% 9% 9% 8% 12% 13% 14% 13% 16%

Lenta.ru 24% 15% 20% 17% 13% 20% 12% 16% 14% 21%

Rambler//News 26% 15% 22% 20% 20% 14% 10% 16% 12% 14%

Vesti.ru 23% 14% 27% 25% 20% 19% 20% 18% 17% 14%

RBC.ru 28% 28% 26% 25% 18% 20% 22% 22%

Rian.ru 24% 17% 28% 27% 24% 20% 21% 20% 22%

Vedomosti.ru 12% 9% 7% 8% 6% 5% 5% 7% 9%

Kommersant.ru 13% 7% 6% 6% 5% 7% 5% 7% 8% 12%

KP.ru 39% 21% 27% 27% 25% 23% 18% 18% 17% 22%

Rg.ru 11% 12% 11% 15% 17% 17% 16% 18%

-

--

-

-
-

Source: TNS: Mediascope. Web Index Report, <http://mediascope.net/services/media/media-audience/press/information/ratings/>

http://mediascope.net/services/media/media-audience/press/information/ratings/


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 197, 23 January 2017 17

ABOUT THE RUSSIAN ANALY TICAL DIGEST

Any opinions expressed in the Russian Analytical Digest are exclusively those of the authors. 
Reprint possible with permission by the editors.

Editors: Stephen Aris, Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perović, Heiko Pleines, Hans-Henning Schröder, Aglaya Snetkov
Layout: Cengiz Kibaroglu, Matthias Neumann, Michael Clemens

ISSN 1863-0421 © 2017 by Forschungsstelle Osteuropa an der Universität Bremen, Bremen and Center for Security Studies, Zürich
Research Centre for East European Studies at the University of Bremen • Country Analytical Digests • Klagenfurter Str. 8 • 28359 Bremen •Germany

Phone: +49 421-218-69600 • Telefax: +49 421-218-69607 • e-mail: laender-analysen@uni-bremen.de • Internet: <www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html>

Editors: Stephen Aris, Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perović, Heiko Pleines, Hans-Henning Schröder, Aglaya Snetkov

The Russian Analytical Digest is a bi-weekly internet publication jointly produced by the Research Centre for East European Studies [Forschungs
stelle Osteuropa] at the University of Bremen (<www.forschungsstelle.uni-bremen.de>), the Center for Security Studies (CSS) at the Swiss Federal 
Institute of Technology Zurich (ETH Zurich), the Resource Security Institute, the Institute of History at the University of Zurich (<http://www.
hist.uzh.ch/>), the Institute for European, Russian and Eurasian Studies at The George Washington University, and the German Association 
for East European Studies (DGO). The Digest draws on contributions to the German-language Russland-Analysen (<www.laender-analysen.de/
russland>), the CSS analytical network on Russia and Eurasia (<www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html>), and the Russian Regional Report. 
The Russian Analytical Digest covers political, economic, and social developments in Russia and its regions, and looks at Russia’s role in inter-
national relations. 

To subscribe or unsubscribe to the Russian Analytical Digest, please visit our web page at <http://www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html>

Research Centre for East European Studies at the University of Bremen
Founded in 1982, the Research Centre for East European Studies (Forschungsstelle Osteuropa) at the University of Bremen is dedicated to the 
interdisciplinary analysis of socialist and post-socialist developments in the countries of Central and Eastern Europe. The major focus is on the 
role of dissent, opposition and civil society in their historic, political, sociological and cultural dimensions.
With a unique archive on dissident culture under socialism and with an extensive collection of publications on Central and Eastern Europe, the 
Research Centre regularly hosts visiting scholars from all over the world.
One of the core missions of the institute is the dissemination of academic knowledge to the interested public. This includes regular e-mail news-
letters covering current developments in Central and Eastern Europe.

The Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich
The Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich is a center of competence for Swiss and international security policy. It offers security 
policy expertise in research, teaching, and consultancy. The CSS promotes understanding of security policy challenges as a contribution to a more 
peaceful world. Its work is independent, practice-relevant, and based on a sound academic footing.
The CSS combines research and policy consultancy and, as such, functions as a bridge between academia and practice. It trains highly qualified 
junior researchers and serves as a point of contact and information for the interested public.

The Institute for European, Russian and Eurasian Studies, The Elliott School of International Affairs, The George Washington University
The Institute for European, Russian and Eurasian Studies is home to a Master‘s program in European and Eurasian Studies, faculty members 
from political science, history, economics, sociology, anthropology, language and literature, and other fields, visiting scholars from around the 
world, research associates, graduate student fellows, and a rich assortment of brown bag lunches, seminars, public lectures, and conferences.

The Institute of History at the University of Zurich
The University of Zurich, founded in 1833, is one of the leading research universities in Europe and offers the widest range of study courses in 
Switzerland. With some 24,000 students and 1,900 graduates every year, Zurich is also Switzerland’s largest university. Within the Faculty of 
Arts, the Institute of History consists of currently 17 professors and employs around a 100 researchers, teaching assistants and administrative 
staff. Research and teaching relate to the period from late antiquity to contemporary history. The Institute offers its 2,600 students a Bachelor’s 
and Master’s Degree in general history and various specialized subjects, including a comprehensive Master’s Program in Eastern European His-
tory. Since 2009, the Institute also offers a structured PhD-program. For further information, visit at <http://www.hist.uzh.ch/>

Resource Security Institute
The Resource Security Institute (RSI) is a non-profit organization devoted to improving understanding about global energy security, particularly 
as it relates to Eurasia. We do this through collaborating on the publication of electronic newsletters, articles, books and public presentations. 

http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de
http://www.hist.uzh.ch/
http://www.hist.uzh.ch/
http://www.laender-analysen.de/russland
http://www.laender-analysen.de/russland
http://www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html
http://www.css.ethz.ch/en/publications/rad.html
http://www.hist.uzh.ch/

	Analysis
	Independent Media Live On in Putin’s Russia

	By Maria Lipman, Bloomington, IN
	Analysis
	Russian Media and Journalists’ Dilemma between “Exit, Voice, and Loyalty”

	By Nozima Akhrarkhodjaeva, Bremen
	Documentation
	Consumption and Perception of Mass Media by the Russian Population
	International Rankings of Press Freedom 
	The Russian Population’s Trust in the Media
	The Russian Population on Media Censorship 
	Media Consumption in Russia: Most Popular Media Outlets


