
No. 177

analytical
digest

8 December 2015

INFORMATION WARFARE

russian

www.css.ethz.ch/rad www.laender-analysen.de

German Association for
East European Studies

Research Centre 
for East European Studies 

University of Bremen

Institute of History
University of Zurich

Center for 
Security Studies 

ETH Zurich

Institute for European, 
Russian, and Eurasian Studies

The George Washington 
University

■■ ANALYSIS
Measuring RT’s Impact on YouTube	 2
By Elizabeth Nelson, Robert Orttung, Anthony Livshen

■■ ANALYSIS
The Challenges of Pro-Russian Media Bias in Ukraine.  
A Case Study of the Vesti Newspaper	 9
By Yelizaveta Layer and Oksana Ryjouk, Washington

http://www.dgo-online.org/
http://www.dgo-online.org/
http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de/
http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de/
http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de/
http://histsem.unibas.ch/bereiche/osteuro paeische-geschichte/
http://histsem.unibas.ch/bereiche/osteuro paeische-geschichte/
http://www.css.ethz.ch/
http://www.css.ethz.ch/
http://www.css.ethz.ch/


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 177, 8 December 2015 2

ANALYSIS

Measuring RT’s Impact on YouTube
By Elizabeth Nelson, Robert Orttung, Anthony Livshen

Abstract
In this paper, we explore Russia’s propaganda strategy through Russia Today (RT)’s YouTube programming. 
We develop a methodology by which we determine which topics RT focuses on for different audiences and 
its relative success in getting viewers on different channels. We also develop a hypothesis regarding RT’s 
larger strategy, with which RT seeks to target a different mix of news to different audiences, adapt its cov-
erage to the broader international news cycle, promote a particular Kremlin-dictated ideology, and counter 
the West by attacking it across the same criteria by which Western countries criticize Russia.

Focused Messaging
Russian propaganda, specifically RT, is carefully targeted to different audiences and has nuanced messaging designed 
to undermine the West on the basis of its own criteria, build credibility by covering less-heard voices in regional 
news, and using human interest program (click-bait) to draw in viewers. This approach can be observed through a 
study of RT’s YouTube Channels, which is broken up into an English-language flagship channel (RT), RT Amer-
ica, RT Arabic, RT en Español, RT Deutsch, RT French, RT UK, and RT на русском. By separating audiences 
into linguistic categories, RT naturally separates out its priorities for each audience through its different ongoing 
messages in each channel.

Russia’s Propaganda Machine
Russia has developed a multi-platform, sophisticated propaganda machine in order to spread Kremlin messaging 
worldwide. This analysis focuses on RT because RT is the largest and most visible of these branches with both 
a large budget and multi-lingual reach on a variety of platforms. RT is also the easiest to track and provides the 
tools to create a ballpark estimate of efficiency, since YouTube videos provide a view count. RT has an annual bud-
get of approximately $236 million dollars (though this figure has been continuously revised and not all funding is 
reported) and claims over 2 billion YouTube views, as well as nearly 1.5 million subscribers just on its main, Eng-
lish-language RT channel. In 2014, RT’s budget was $445 million based on a 30.5 ruble to 1 USD exchange rate 
and in September 2014, BBC reported that the government planned to raise RT’s budget by 40 percent. However, 
since then RT was forced to accept 10 percent less than in 2014. Additionally, about 80 percent of RT’s expenses 
are incurred abroad and the ruble’s value has plummeted, so Russian officials have said the news platform’s budget 
will be only $236 million in 2015. However, it appears that the Russian government still views RT as a valuable 
platform and plans to continue funding it, since RT debuted a new RT Chinese channel in May 2015.1

Additionally, as of June 10, RT has approximately 
1,520,000 RT flagship channel subscribers, 255,000 
RT America subscribers, 2,000 RT UK subscribers, 
7,000 RT France subscribers, 392,000 RT en Español 
subscribers, 512,000 RT Russian subscribers, 31,000 
RT Deutsch subscribers, and 304,000 RT Arabic 
subscribers. However, RT’s monthly viewership is 
even more impressive. According to our monthly data 
from the end of January 2015 through the end of May 
2015, RT’s average monthly viewership as of May 
20 is 8,718,971 for the flagship channel, 15,295,219 
for the Russian-language channel, 5,874,330 for the 
RT Spanish-language channel, 4,688,739 for the RT 
Arabic channel, 1,423,909 for the RT German-lan-
guage channel, 1,062,460 for RT America, 645,551 
for RT France, and 25,477 for RT UK (See Table 1). 

1	 Unfortunately this new channel was introduced too late to incorporate into our data, but it provides evidence that the Russian government 
views RT as successful enough to continue funding and even expand the program, despite economic hardship.

Table 1: RT Viewership on Youtube

Channel Subscribers Monthly Views

RT  
(flagship channel)

1,471,491 10,492,598

RT America 239,549 1,035,694
RT UK 2,165 6,166
RT France 4,816 278,767
RT Español 348,062 4,856,905
RT на русском 485,482 20,536,525
RT Deutsch 26,075 2,119,027
RT Arabic 269,757 5,461,810

Source: RT’s Youtube channel data (gathered by Quintly.com)



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 177, 8 December 2015 3

This data makes it clear that RT has gained a large following in its English-language flagship channel, a large Rus-
sian-speaking audience, a large Spanish-speaking audience, and a large Arabic-speaking audience. Its German-lan-
guage and American channels are less popular, but still have over 1 million views per month. However, its French and 
UK channels are comparatively small, with 2,000–7,000 subscribers and under 1 million views per month.

RT often boasts about being the #1 news network on YouTube with a record 2 billion views, and according to RT 
itself, it is available to 700 million people in more than 100 countries in TV form as well. With this incredible reach 
and the highly biased nature of the news reporting produced by RT, it is no surprise that RT’s strategy and effective-
ness have become critical questions in academic and foreign policy circles.

Data
This article analyzes data from RT’s YouTube channels from January 20 through May 19, collected in approximately 
one-month installments. This means that views are accumulated from the moment the video is posted that month to 
the time of collection, and that view figure is used in the monthly view count. This methodology was designed to cap-
ture a random set of videos in various parts of their lifecycle2 and to allow for a comparison to the effort proxy of the 
percent of videos uploaded pertaining to any given topic. While views per video per day could also be an interesting 
figure, there was not an intuitive comparison point for this in terms of the numbers of videos posted per month, since 
not all topics are covered every day. Our total dataset is currently 10,957 videos across all of RT’s YouTube channels. 
Each record collected consists of RT channel, video title, URL, and view count, which were gathered from YouTube 
by the social media tracking service Quintly. A total of 210 videos over four months were dropped because of broken 
video links which impeded categorization or because they could not fit adequately into any of the below delineated 
categories. The dropped videos were not concentrated in any particular channel and usually were either indecipher-
able in subject matter or single-personality news review shows that provided a survey of the previous week’s events.

Methodology
In order to track the subject matter of RT stories, we separated them into the categories listed in Table 2. The categories 
are mainly geographical, but we separated out human interest and technology videos that have no geographical focus.

Table 2: Categories of RT YouTube Videos

Africa (AFR) Stories focusing on geographically African news
Asia (ASIA) Stories focusing on geographically Asian news
Europe (EUR) Stories focusing on geographically European news or Europe’s intervention 

in other countries
Human Interest (HUMINT) Stories that are not hard news, have limited informative content, and seem 

designed to attract views rather than to inform.
Latin and South America (LASA) Stories focusing on geographically Latin and South American News
Middle East and North Africa 
(MENA)

Stores focusing on Middle Eastern or North African news

Russia (RUS) Stories focusing on Russian news or which are focused on a Russian official’s 
statement about another country

South Asia (SOUTHASIA) Stories focusing on geographically South Asian news
Technology (TECH) Stories focusing solely on new technologies without any other sort of re-

gional bias
Ukraine (UKR) Stories which involve or focus on Ukraine
United States (USA) Stories which focus on the USA or its actions abroad

Stories that cross geographical boundaries are difficult to categorize, but were generally categorized based on an idea of 
what motivated the coverage. For example, stories about South America that are a Russian official’s statement on South 
America are categorized as ‘Russia’ because that story would not be covered if it was any other country’s official speaking. 
In the case of Ukraine, anything involving Ukraine is sorted into the Ukrainian category, even if other actors are present.

2	 Videos generally experience rapid initial growth in views when they are posted and then level off. This can be seen on an individual video 
basis in the YouTube interface.



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 177, 8 December 2015 4

The various channels of RT have different numbers of viewers and post different numbers of videos, so instead 
of looking at the absolute number of videos per month and the absolute number of views these videos received, we 
compared proportions. As such, the percentage of total videos posted per month in a particular category is used as a 
proxy for RT’s level of focus on that particular region or topic, and the proportion of views out of the total views in 
that channel in that month is used as a proxy for viewer interest in RT’s portrayal of that topic. For example (purely 
hypothetically), if RT’s Flagship channel is 40 percent Ukraine videos in from January to February, but only 10 per-
cent of views that month were on Ukraine-related videos, we can see that RT’s Ukraine coverage is unsuccessful rel-
ative to the amount of content they are releasing on it.

Analysis and Discussion
RT has a sophisticated strategy for reaching its foreign audiences. First, RT targets a different mix of news to differ-
ent audiences. Second, this targeting is not static, as RT’s coverage of events and topics moves with the popular news 
cycle. Third, even as RT tailors its reporting to individual audiences, it still retains an ideological bias that is partic-
ularly apparent in its coverage of the United States, Europe, and Ukraine. Finally, in terms of the content of its vid-
eos, RT tries to counter the West by attacking it across the same criteria by which Western countries criticize Rus-
sia: democracy, freedom, transparency, justice, and efficiency. The purpose of these reports is to undermine Western 
authority by raising doubts in the minds of audiences in regions across the globe of the West’s ability to live up to its 
own values. RT also uses human interest stories without ideological content to attract viewers to its channels.

The effectiveness of RT’s strategy differs across its many channels and through geographic regions. On some chan-
nels, the mix of coverage is effective at eliciting corresponding viewership, while other channels are unable to attract 
a substantial number of viewers or focus them on the Kremlin’s chosen messages.

Figure 1: RT Flagship Channel Month Comparisons (January 20th–May 19th, 2015)

The distribution of videos in the RT Flagship Channel in Figure 1 shows how RT adjusts its priorities based on 
the current news cycle. The chart shows the month-by-month proportion of RT videos posted in each category 
and the views of those videos as a percentage of total views on the channel that month. In each cluster the first bar 
(in dark colors) is the proportion of videos, while the subsequent bar (in light colors) is the proportion of views for 
those videos.

While the proportion of many topics remain the same across the four months, attention to Ukraine declined over 
time, while the focus on Russia simultaneously increased. As Ukraine started to be a less popular topic, RT adjusted 
down its Ukraine coverage and ramped up its Russia coverage to take advantage of the opportunity of positive cov-
erage of Russia for the 70th anniversary of World War II. A similar adjustment is visible in other channels. Figure 2 
overleaf shows how the percentage of videos devoted to Ukraine and percentage of total views corresponding with 
Ukraine-focused videos has decreased, as might be predicted with RT following the popular news cycle.

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

Africa Asia Europe Human
Interest

Latin &
South

America

MENA Russia South
Asia

Tech Ukraine USA

Pe
rc

en
t

M1 Percent Videos

M1 Percent Views

M2 Percent Videos

M2 Percent Views

M3 Percent Videos

M3 Percent Views

M4 Percent Videos

M4 Percent Views

Source: RT’s Youtube channel data (gathered by Quintly.com).



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 177, 8 December 2015 5

Figure 2: RT’s Ukraine Coverage on RT Flagship, RT Deutsch, RT France, and RT Russian (January 20th–May 19th, 2015)

RT’s flagship channel is also a good place to observe its success in using human interest stories to draw views, how-
ever both RT Arabic and RT Spanish show this element of RT’s strategy with greater emphasis.

RT Arabic is another example of a channel that uses human interest programming to draw in viewers. RT Arabic 
is also a clear example of how RT focuses on regional news on some channels to build credibility. In order to get view-
ers to believe their extremely biased coverage of issues like Ukraine, RT must build credibility and provide a legitimate 

“second opinion,” at least some of the time. Accordingly, the vast majority of the coverage in the RT Arabic channel is 
devoted to Middle East issues. Most of this coverage is aimed at issues of heightened importance in the region, such 
as ISIS (of which coverage remains relatively devoid of Kremlin ideology), but other issues such as Syria, Yemen, and 
Israel/Palestine receive more ideologically salient coverage. RT seems to lean more pro-Palestinian, but this seems likely 
to be more an anti-U.S. reaction than a Middle East policy. RT takes a decidedly pro-Assad stance on Syria, as might 
be expected considering Russia’s foreign policy. RT therefore reports Assad’s comments on the West and on Russia’s 
importance in the Middle East. RT has also posted many stories criticizing the Saudi Arabian campaign in Yemen.

Figure 3: RT Arabic Channel Month Comparisons (January 20th–May 19th, 2015)

0

10

20

30

40

50

60

Ukraine Coverage % Views

RT Flagship
Views

RT на 
русском 
Views

RT Deutsch
Views

RT France
Views

0

10

20

30

40

50

60

Ukraine Coverage % Videos

RT Flagship
Videos

RT на 
русском 
Videos

RT Deutsch
Videos

RT France
Videos

Source: RT’s Youtube channel data (gathered by Quintly.com)

0

10

20

30

40

50

60

70

Africa Asia Europe Human
Interest

Latin &
South

America

MENA Russia South
Asia

Tech Ukraine USA

Pe
rc

en
t

M1 Percent Videos

M1 Percent Views

M2 Percent Videos

M2 Percent Views

M3 Percent Videos

M3 Percent Views

M4 Percent Videos

M4 Percent Views

Source: RT’s Youtube channel data (gathered by Quintly.com)



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 177, 8 December 2015 6

In Figure 3 it is evident that RT’s Middle East and North Africa coverage makes up between 35–45 percent of videos 
posted in a given month, and constitutes somewhere between 23–60 percent of all channel views per month. Human 
Interest composes a comparatively small proportion of videos, somewhere between 8–10 percent of videos, but in some 
months, it has consisted of more than 20 percent and up to 40 percent of total channel views. The percent of vid-
eos and viewers on other topics and regions remains otherwise relatively unremarkable, except for consistently under-
watched Russia coverage. In the final month, viewership of videos addressing Russian topics was substantially higher 
than the others, but this is largely due to a spike in World War II retrospective coverage and above all, broadcasts of 
Russian military parades commemorating World War II. South Asian news viewership spiked in the last month pre-
dominantly due to coverage of the Nepal earthquakes. RT Arabic is particularly emblematic of RT’s strategy of build-
ing credibility through coverage of local news and human interest stories, but also reflects the difficulties Russia has 
had in adapting its Ukraine message. RT did not even try to push its Ukraine coverage on the RT Arabic channel and 
viewership of Ukraine-related coverage was minimal. Another element of RT’s strategy is its coverage of events in the 
West, both in terms of its selection of what stories to report and how to cover them. RT seeks to undermine Europe 
and the United States based on the same criteria by which the West criticizes Russia. Since democracy, freedom, trans-
parency, justice, and efficiency are all critical parts of the Western narrative, RT chooses stories to cover that criticize 
various countries on their inability to live up to strong levels of support for these basic values. It therefore makes sense 
that RT heavily covers protests about European Central Bank policies, American and European police violence, racial 
tensions in the USA, immigration problems in Europe, and far-right parties such as Syriza and Podemos. It empha-
sizes European disunity, especially in regards to financial matters and political conflicts between Germany, on one 
side, and Spain and Greece, on the other. RT also emphasizes electoral problems in the United Kingdom and Greece 
and protests against police violence in the United States. RT’s news on these topics involving Europe, the U.S., and 
Ukraine carries a very distinctive angle, visible even in just the titles of the videos uploaded. For example, on Janu-
ary 22 and 23, the videos uploaded to the RT Flagship channel about Europe included: “Peter Schiff on ECB ‘easy 
money’—‘Things are going to get worse’”, “Zombie banks & lame duck businesses”, “Election Fever: Greeks ‘desper-
ate’, Syriza strides ahead, Brussels nervous”, “Celente: We live in bankism, not capitalism, ECB QE is massive fraud” 
and “CrossTalk on Greece: Electoral Farce?”

In addition to reporting from a biased angle on topics of Russian foreign policy concern, RT also reports on some 
topics less covered by other media organizations but which fit Russia’s foreign policy goals. For example, RT reports 
unusually heavily on Venezuela and conducts many interviews with prominent Spanish-speaking authors and politi-
cians on their RT en Español channel and was nominated for an International Emmy for its coverage of Occupy Wall 
Street for their American coverage.

As demonstrated above, RT shifts the distribution of topics it conveys to different audiences, including using 
human interest stories to draw in audiences and covering topics and view points not covered by other popular media 
options. RT also shifts its coverage according to the news cycle, reflecting RT’s need to maintain legitimacy as a “sec-
ond opinion” and alternative to conventional Western news media. However, even as it tailors and shifts its cover-
age, RT also maintains its Kremlin-dictated ideological lens. This is particularly evident in its coverage of the West 
and Ukraine, in which it utilizes a strategy of attacking Western countries based on the criteria they themselves pro-
mote. The relative effectiveness of different elements of this strategy is difficult to uncover, but we explore insights 
drawn from comparing viewership across categories in the ensuing section and in looking at the level of viewership 
each channel has managed to attract.

Effectiveness
RT’s ability to connect with its audience varies by region. As is clearly visible, RT France and UK have smaller audi-
ences, which is also reflected in the quantities of videos posted. RT America is also relatively small, but the channel 
focuses solely on U.S.-based news and leaves the international news to the English-language RT Flagship channel. RT 
Flagship, RT Arabic, RT en Español, and RT Russian have substantial viewing populations. As was discussed earlier, 
this is also evident in the channels’ distribution of subscribers. Differential channel success, however, is less nuanced 
than the content and viewer distribution.

Figure 4 overleaf shows RT has had widely varied success across its channels. It is most successful with Russian-
speaking populations, averaging around 15 million viewers per month. RT’s Spanish-language and Arabic-language 
channels are also quite popular, with nearly 6 million views and around 4.5 million views per month respectively. RT’s 
English-language coverage is only popular to the extent that viewers watch the RT Flagship channel, which receives 
around 9 million views per month and is RT’s most internationally-aimed channel. Otherwise, RT’s distinctly Amer-



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 177, 8 December 2015 7

ican aimed channel has low viewership numbers at only 
a million viewers per month. RT’s audiences in the UK, 
France, and to a lesser extent Germany, have remained small.

As the RT en Español channel distribution shows (Fig-
ure 5 below), on some channels RT’s most successful pro-
gramming remains its human interest programming driven 
more by shock value than ideology. The bump in South Asia 
coverage primarily concerns the Nepalese earthquakes, which 
were widely watched by RT en Español viewers. It likely took 
away views from that month’s human interest programming, 
because RT tends to include a certain amount of “destruc-
tion” videos in its human interest programming, either of 
demolishing buildings or pictures of disasters. These results 
indicate that RT’s strategy of attracting viewership through 
human interest programming is working. Similarly, RT Ara-
bic’s human interest programming has also been quite success-

ful. RT Arabic’s regional news coverage has had less consistent success, but at times has succeeded in drawing in viewers. In 
contrast, RT’s Ukraine programming has never been a large component of their Spanish-language channel or Arabic-lan-
guage channel and remained under-watched in both, even at a time when Ukraine was one of the top topics of world news. 
The small proportion of videos devoted to covering Ukraine and the even smaller corresponding percentage of views show 
that in the regions where RT has the most viewers (excluding RT Russian) RT’s Ukraine coverage has failed to take root.

Figure 5: RT en Español Month Comparisons (January 20th–May 19th, 2015)

However, in the RT France (Figure 6) and RT Deutsch (Figure 7) channels, Ukraine has been at times the dominant 
subject of both videos and viewership. At the start of the sample in late January, both channels had over 40 percent of 
videos focused on Ukraine, and over 40 percent of viewership corresponded with Ukraine-coverage. Though coverage 
dropped off significantly, corresponding with normal news cycles, Ukraine still remains a prominent topic on the RT 
Deutsch channel with 20 percent of viewership. Russia-related coverage has also been high at times in both channels. 
The dual focus on Russia and Ukraine, in addition to standard European news, shows how RT has prioritized its Rus-
sia and Ukraine related messages for German and French-speaking populations. Furthermore, the viewership propor-
tions indicate that audiences have been receptive to RT’s coverage. This is consistent with Russian foreign policy and 
efforts to polarize and divide European public opinion, and thus European governments. However, since the Euro-
pean individualized channels serve smaller populations and demographic information is unknown, it may be that RT 
is polarizing existing populations within these countries or new audiences might be finding their coverage appealing.

8,718,971

1,062,460

4,688,739

1,423,909

5,874,330

645,551

25,477

15,295,219

RT Flagship

RT America

RT Arabic

RT Deutsch

RT en Español

RT France

RT UK

RT на русском

Figure 4: Average Monthly Viewership as Sum of Video 
Views by Channel (January 20th–May 19th, 2015)

Source: RT’s Youtube channel data (gathered by Quintly.com)

0

10

20

30

40

50

60

70

Africa Asia Europe Human
Interest

Latin &
South

America

MENA Russia South
Asia

Tech Ukraine USA

Pe
rc

en
t

M1 Percent Videos

M1 Percent Views

M2 Percent Videos

M2 Percent Views

M3 Percent Videos

M3 Percent Views

M4 Percent Videos

M4 Percent Views

Source: RT’s Youtube channel data (gathered by Quintly.com)



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 177, 8 December 2015 8

Figure 6: RT France Month Comparison (January 20th–May 19th, 2015)

Figure 7: RT Deutsch Month Comparison (January 20th–May 19th, 2015)

Conclusion
After categorizing RT’s YouTube news coverage for four months, we observe that RT is pursuing a dedicated mes-
saging agenda targeted towards individual populations in different linguistic groups. While it may cause confusion 
in target populations regarding the factual truth, it does this partly by covering some events with relative objectiv-
ity, while distorting other stories on topics where it has a definite ideological bent. RT’s coverage mix changes dra-
matically between regions, showing a sensitivity to regional interests, even though RT is not always able to adapt its 
key messages, such as the Kremlin-backed line on Ukraine, in different countries or linguistic groups. Furthermore, 
RT’s coverage follows a rough plan based on Western values, based on which the U.S. and Europe criticize Russia. By 
propagating negative coverage of the West based on the very values Western powers themselves use, RT attempts to 
undermine Western credibility and unity.

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

Africa Asia Europe Human
Interest

Latin &
South

America

MENA Russia South
Asia

Tech Ukraine USA

Pe
rc

en
t

M1 Percent Videos

M1 Percent Views

M2 Percent Videos

M2 Percent Views

M3 Percent Videos

M3 Percent Views

M4 Percent Videos

M4 Percent Views

Source: RT’s Youtube channel data (gathered by Quintly.com)

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

Africa Asia Europe Human
Interest

Latin &
South

America

MENA Russia South
Asia

Tech Ukraine USA

Pe
rc

en
t

M1 Percent Videos

M1 Percent Views

M2 Percent Videos

M2 Percent Views

M3 Percent Videos

M3 Percent Views

M4 Percent Videos

M4 Percent Views

Source: RT’s Youtube channel data (gathered by Quintly.com)



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 177, 8 December 2015 9

It remains difficult to assess, however, whether or not RT’s anti-Western messaging is actually having an effect. Pre-
vious studies have looked at the effect of biased news on political views when populations already have strong opinions 
on the subject and know the origins of the news source. It is unclear, however, if a similar polarization would occur 
when viewers are not aware of the ideological backing of the news source, and if they do not hold previous strong views. 
Further efforts to more concretely measure viewer attitude change are therefore essential to understanding the impact 
of RT’s news coverage. Though we have examined RT’s channel-dependent strategy and corresponding success in gain-
ing viewership, it remains to be seen what the effect actually is on viewers once they watch RT’s coverage of events.

About the Authors
Robert Orttung is Associate Research Professor of International Affairs at The George Washington University. Eliza-
beth Nelson and Anthony Livshen are research assistants there.

ANALYSIS

The Challenges of Pro-Russian Media Bias in Ukraine.  
A Case Study of the Vesti Newspaper

By Yelizaveta Layer and Oksana Ryjouk, Washington

Abstract
Does the Ukrainian government respect the freedom of speech or is it quashing critical media under the 
guise of fighting Russian propaganda? We address this question by examining the content of the newspaper 
Vesti before and after the summer 2015 ownership change. Before the ownership change, the content focused 
on critical reporting and analysis of government actions, after the change, there was a greater emphasis on 
human interest stories aimed at boosting the morale of Ukrainian citizens.

Is Russian Propaganda Undermining the 
Ukrainian Government?
When the Soviet Union began to collapse in 1988, 
Ukraine celebrated its Independence Day on Janu-
ary 22nd, 1989, before gaining its official sovereignty 
in 1991, an act recognized by the Russian government. 
Even though Ukraine became independent, the Russian 
Kremlin still sought to exert influence over the course 
of events in the country. With its civil resistance and 
protests against corruption and the electoral fraud of 
the 2004 Ukrainian presidential elections, the Orange 
Revolution marked a turning point for President Vladi-
mir Putin. The popular demonstrations caused Ukraine 
to shift toward Europe and the U.S. and away from the 
Russian Federation. However, the Orange government 
failed to implement reform in Ukraine and the 2010 
Ukrainian presidential elections brought the Kremlin’s 
preferred candidate Viktor Yanukovych to power. Yan-
ukovych appeared to bring Ukraine back into Moscow’s 
orbit, but the Euromaidan Revolution, which caused 
Yanukovych to flee from Kyiv and eventually to Rus-
sia, marked a radical break, with Ukrainian society 
shifting decisively towards Europe. In response, Putin 

sought to destabilize Ukraine by annexing Crimea and 
sending Russian troops to support separatist fighters in 
eastern Ukraine.

According to Putin’s rhetoric, Russia has been los-
ing an “information war” for far too long with the West, 
and specifically the United States. Ukraine is one of the 
main battlefields in this struggle. For Putin, maintain-
ing Ukraine in Russia’s sphere of influence is crucial to 
his efforts to restore Russia’s greatness; thus, Putin has 
sought to restore Russian guidance in Ukraine long 
before the dramatic events of the Euromaidan. Rus-
sia gained many strategic advantages from control-
ling Ukraine, including, but not limited to: agricul-
tural resources, mineral and oil extraction, access to the 
Black Sea, and ties to the population. At the same time, 
the new Ukrainian government set up by Petr Porosh-
enko in the wake of the revolution has been eager to 
influence the minds of the people in such a way which 
would increase the Ukrainian government’s popularity 
ratings and turn the population away from the prodi-
gious influence of the Russian government.

Recently, the impact of Russian aggression against 
Ukraine has created an intense conversation about the 

http://elliott.gwu.edu/orttung


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 177, 8 December 2015 10

future of Ukraine, and its relationship with Russia. 
Are Russia’s efforts to sway the population in Ukraine 
through local Ukrainian media legitimate? Or should 
the Ukrainian government shut what some locals con-
sider to be pro-Russia media in order to defend the coun-
try’s sovereignty from external manipulation?

Defining Propaganda
A crucial factor in Russian efforts to shape Ukrainian 
attitudes is propaganda. State Propaganda and Infor-
mation Wars/ Государственная Пропаганда и Инфор-
мационные Войны, a twenty-first century Russian col-
lege textbook, defines propaganda as the “distribution of 
views, facts, arguments, and other information, includ-
ing knowingly false [information], to shape public opin-
ion or other goals pursued by the propagandist” (“рас-
пространение взглядов, фактов, аргументов и других 
сведений, в том числе заведомо ложных, длаc формиро-
вания общественного мнения или иных целей, пресле-
дуемых пропагандистами”). This “information war-
fare” is vital for influencing how Ukrainians think about 
other countries, their own domestic situation, and cur-
rent events.

The Case of the Newspaper Vesti
The Russian-language, Ukrainian newspaper Vesti pro-
vides an interesting case study of the nuances of Rus-
sian influence in Ukraine and the difficulties it poses to 
the Ukrainian government in responding. Vesti was first 
launched on May 14th, 2013, even before the events of 
the Euromaidan that began in October of that year. The 
newspaper sought to reach a wide audience in Ukraine 
at a time when other print media were facing financial 
difficulty by distributing free copies in the metro stations 
of Kyiv, Kharkiv, Dnipropetrovsk, Donestk, and other 
major cities. When setting up the paper, Igor Guzhva, 
the founding editor and owner, defined the purpose as 
providing different perspectives on the most important 
events going on inside the country.1 One Ukrainian jour-
nalist told us as background that Vesti received funding 
from Russia’s state-owned energy company Gazprom for 
the purpose of helping to undermine the credibility of 
the Ukrainian government, but we were unable to find 
written confirmation of this. While this Russian con-
nection is known, Ukrainian citizens frequently per-
ceive Vesti to be a reliable news source that is both eas-
ily accessible and informative.

On 24th July 2015, Guzhva sold his newspaper to 
Olga Semchenko, the ex-press secretary of Alexander 
Klimenko, the former minister of Revenue and Duties 

1	 <http://vesti-ukr.com/strana/109242-tri-voprosa-rukovoditelju-
mediaholdinga-vesti-ukraina>

of Ukraine under President Yanukovych, now seek-
ing refuge in Moscow.2 News sources in Ukraine have 
claimed that Semchenko also happens to be Klimen-
ko’s common-law wife.3 Before the sale of the newspa-
per, Guzhva was accused by the Ukrainian government 
and tax police of tax evasion, being involved in fraudu-
lent business, and money laundering.4

Observers have put forward different reasons for this 
sale. At a conference about freedom of the press, Presi-
dent Poroshenko claimed that it is not his job to man-
age media, but due to the lack of Vesti’s transparency 
on their finance, the country was forced to take steps to 
defend itself against a newspaper with such questionable 
intentions and funding.5 Guzhva explained the sale by 
saying that it was time for him to explore other options 
while still allowing himself some level of control over the 
newspaper with the hand-off.6 Previously, Semchenko 
had a large influence over the finances of the newspaper, 
along with oversight of releases and product information. 
Ukrainskaya Pravda, the most widely respected domes-
tic observer of Ukrainian politics, said that as a result of 
the sale many journalists at the paper would lose their 
jobs to make way for the arrival of new employees who 
are more loyal to the Ukrainian president. The impor-
tant question to address now is: Does the sale represent 
a legitimate effort to thwart pernicious Russian propa-
ganda or was it a step taken by the Poroshenko admin-
istration to remove a legitimate, but critical media out-
let that it saw as an unwanted thorn in its side?

Methodology
To answer our question, we conducted a content analysis 
of the Vesti website, looking specifically at articles before 
and after the ownership switch occurred. We examined 
all the articles published on the site for a week before the 
ownership change (8th–14th July 2015) and all the articles 
for a week well after the change took place (31st August–
4th September 2015). The articles examined were sorted 
into categories according to topics: Ukrainian govern-
ment, Russian government, Separatists, West (EU and 
US), and human interest, which included all of the apo-
litical articles put out by Vesti (see Table 1 on p. 12–13). 
The human interest articles included topics like enter-
tainment, the weekly weather forecast, Kiev city events 

2	 <http://nv.ua/ukraine/politics/gazeta-vesti-odioznogo-glavreda-
smenila-eks-press-sekretar-klimenko-61586.html>

3	 <http://www.pravda.com.ua/rus/news/2015/07/30/7076152/>
4	 <http://www.kyivpost.com/content/ukraine/tax-police-search-

office-of-vesti-newspaper-in-kyiv-391431.html>
5	 < ht t p : //w w w.bbc .c om /u k r a i n i a n /u k r a i ne _ i n _ r u s 

sian/2015/06/150605_ru_s_poroshenko_presser>
6	 <http://www.pravda.com.ua/rus/news/2015/07/29/7076104/?at

tempt=1>

http://vesti-ukr.com/strana/109242-tri-voprosa-rukovoditelju-mediaholdinga-vesti-ukraina
http://vesti-ukr.com/strana/109242-tri-voprosa-rukovoditelju-mediaholdinga-vesti-ukraina
http://nv.ua/ukraine/politics/gazeta-vesti-odioznogo-glavreda-smenila-eks-press-sekretar-klimenko-61586.html
http://nv.ua/ukraine/politics/gazeta-vesti-odioznogo-glavreda-smenila-eks-press-sekretar-klimenko-61586.html
http://www.pravda.com.ua/rus/news/2015/07/30/7076152/
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/tax-police-search-office-of-vesti-newspaper-in-kyiv-391431.html
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/tax-police-search-office-of-vesti-newspaper-in-kyiv-391431.html
http://www.bbc.com/ukrainian/ukraine_in_russian/2015/06/150605_ru_s_poroshenko_presser
http://www.bbc.com/ukrainian/ukraine_in_russian/2015/06/150605_ru_s_poroshenko_presser
http://www.pravda.com.ua/rus/news/2015/07/29/7076104/?attempt=1
http://www.pravda.com.ua/rus/news/2015/07/29/7076104/?attempt=1


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 177, 8 December 2015 11

for residents and visitors, and global economic analy-
sis for bankers. All of these sections, except for Human 
Interest, were further broken down into the following 
subsections: Positive, Neutral, and Critical. It is impor-
tant to note that after the week of July 11th, we added the 
group called “Right Wing Extremists” with the subsec-
tions described above, to account for the violence which 
broke out between the police and Right Sector support-
ers in the city of Mukacheve leading to several deaths, 
and the subsequent aftershocks of the event, which was 
seen as a major challenge to the Ukrainian government. 
The days from July 8th to July 14th were chosen randomly 
to demonstrate the types of articles published before the 
change in ownership, and the days from August 31st to 
September 4th were chosen to examine the shift in arti-
cle content following the change in ownership.

We employed consistent criteria to categorize the 
articles as either positive, neutral, or critical towards 
the different topics listed above. Typically, the neutral 
articles were written in such a style where the text did 
not include quotes and simply related facts that could 
be traced and compared to other newspapers and news 
sources coming out of both Ukraine and Europe. These 
articles did not lean any particular way, but usually just 
told what happened, focusing on specific numbers, peo-
ple, and events. The articles which we assigned to critical 
and positive categories usually contained quotes from 
the general public, government officials, and so forth, 
portraying a specific opinion to what was going on dur-
ing the events described. These articles tended to be lon-
ger and did not focus as much on reporting the facts, 
but rather looking specifically at the reaction of differ-
ent people to the events going on in Ukraine.

Results
One major change we were able to note was the sudden 
increase in the volume of articles published by Vesti on 
its website over the course of one given week. Before the 
switch in ownership in the months of July and August 
there were about 28 articles coming out each day, with 
about two or three articles coming out per hour. But 
with the switch of owners, already on the first day in 
September there was a spike in the number of articles 
posted online. The output increased from 28 to around 
46 articles per day, approximately three to four articles 
per hour. This fit with the new owner’s statement of 
wanting to make the content more varied and diverse.7 
The additional influx of articles resulted in most of them 

going into the Human Interest category. There were 
many more new articles outlining the weekly weather, 
activities available to the general public in Kiev, reviews 
of theater and other pop culture, along with an increas-
ing focus on the positive aspects of everyday life for the 
people in Ukraine.

There was a decrease from four to three articles com-
ing out per day which were critical of the Ukrainian gov-
ernment, while the numbers of positive articles on this 
topic stayed relatively the same at about two or three 
per day. The articles which were sorted into the posi-
tive subcategory in the Ukrainian government category 
reflected the approval of the general public of the efforts 
being taken by Poroshenko’s government to fight against 
corruption and improve living conditions for the general 
population. The critical articles focused on bringing out 
the negative aspects in the government, like its inabil-
ity to control extreme right-wing groups in the country, 
such as the Right Sector, general disorganization, and 
a lack of unity in the leadership responsible for imple-
menting new social welfare programs. The critical arti-
cles also report general weariness among the population 
about the ability of Poroshenko to make real change in 
the country. Despite the change in ownership and lead-
ership at the newspaper, it continued to bring up critical 
issues in the articles published on the website, reflecting 
the government’s on-going struggle to implement reform.

Conclusion
Based on this case study, it is hard to draw firm conclu-
sions. There was an ownership change at Vesti and the 
newspaper now is less critical of the Ukrainian govern-
ment than it was under the previous owner. Within our 
data set, we found a decrease in criticism which supports 
the hypothesis that Guzhva may have been more prone 
to include articles which served to undermine the Ukrai-
nian government and that the new owner is less critical. 
The government accused Guzhva of financial impropri-
eties and has filed charges against him. This evidence 
would lead observers to suspect that the Ukrainian gov-
ernment was cracking down on critical media.

However, the Ukrainian government is in a state of 
war and needs to protect itself from outside aggression. 
But it is not clear that the critical articles really caused 
significant changes in sentiment among Ukrainian read-
ers. Even though the new publication contains critical 
articles, the state intervention sets a bad precedent for 
freedom of the press.

About the Authors
Yelizaveta Layer and Oksana Ryjouk are sophomores at American University, Washington, DC.  

7	 <http://www.pravda.com.ua/rus/news/2015/07/30/7076152/>

http://www.pravda.com.ua/rus/news/2015/07/30/7076152/


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 177, 8 December 2015 12

Pro Ukraine 
Govt 

Neutral Ukraine 
Govt  

Critical Ukraine 
Govt  

Pro Russian 
Govt/Russia 

Neutral Russian 
Govt/Russia

July 8th 7 6 6 0 1
July 9th 1 5 8 1 0
July 10th 1 9 4 1 0
July 11th 1 1 3 0 0
July 12th 0 1 1 0 0
July 13th 1 2 3 0 1
July 14th 0 4 3 0 0

August 31st 0 12 5 0 0
September 1st 0 10 1 0 0
September 2nd 2 13 2 2 2
September 3rd 0 15 5 0 0
September 4th 1 9 3 0 1

Critical Russian 
Govt/Russia

Pro Right Wing 
Extremist 

Neutral Right 
Wing Extremist 

Critical Right 
Wing Extremist 

Positive 
Separatists

July 8th 2 2
July 9th 1 1
July 10th 1 0
July 11th 0 0 9 8 0
July 12th 0 0
July 13th 0 0 4 2 0
July 14th 0 0 3 3 0

August 31st 0 0 3 1 0
September 1st 0 1
September 2nd 1 0
September 3rd 0 0
September 4th 0

Table 1:	 Articles Published on the Vesti Site for One Week (8th–14th July 2015) Before the Own-
ership Change and One Week (31st  August–4th  September 2015) After the Change 
(24th July 2015)

Continued overleaf



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 177, 8 December 2015 13

Neutral Separatists Critical Separatists Positive West 
(US, EU)

Neutral West 
(US, EU)

July 8th 0 2 2 2
July 9th 1 1 2 1
July 10th 0 1 0 2
July 11th 0 0 0 0
July 12th 3 0 0 2
July 13th 2 0 0 2
July 14th 1 1 0 1

August 31st 0 0 0 1
September 1st 2 0 0 2
September 2nd 2 1 0 4
September 3rd 2 0 0 3
September 4th 0 2

Table 1:	 Articles Published on the Vesti Site for One Week (8th–14th July 2015) Before the Own-
ership Change and One Week (31st  August–4th  September 2015) After the Change 
(24th July 2015) (Continued)

Critical West 
(US, EU)

Human Interest Total Articles

July 8th 1 12 43
July 9th 0 19 41
July 10th 0 10 29
July 11th 0 3 25
July 12th 0 2 9
July 13th 0 5 22
July 14th 0 14 30

August 31st 0 6 28
September 1st 0 31 47
September 2nd 0 23 52
September 3rd 0 37 62
September 4th 0 26 42

Compiled by Yelizaveta Layer and Oksana Ryjouk



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 177, 8 December 2015 14

ABOUT THE RUSSIAN ANALY TICAL DIGEST

Any opinions expressed in the Russian Analytical Digest are exclusively those of the authors. 
Reprint possible with permission by the editors.

Editors: Stephen Aris, Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perović, Heiko Pleines, Hans-Henning Schröder, Aglaya Snetkov
Layout: Cengiz Kibaroglu, Matthias Neumann, Michael Clemens

ISSN 1863-0421 © 2015 by Forschungsstelle Osteuropa, Bremen and Center for Security Studies, Zürich
Research Centre for East European Studies • Publications Department • Klagenfurter Str. 3 • 28359 Bremen •Germany

Phone: +49 421-218-69600 • Telefax: +49 421-218-69607 • e-mail: fsopr@uni-bremen.de • Internet: <www.css.ethz.ch/publications/RAD_EN>

Editors: Stephen Aris, Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perović, Heiko Pleines, Hans-Henning Schröder, Aglaya Snetkov

The Russian Analytical Digest is a bi-weekly internet publication jointly produced by the Research Centre for East European Studies [Forschungs
stelle Osteuropa] at the University of Bremen (<www.forschungsstelle.uni-bremen.de>), the Center for Security Studies (CSS) at the Swiss 
Federal Institute of Technology Zurich (ETH Zurich), the Resource Security Institute, the Institute of History at the University of Zurich 
(<http://www.hist.uzh.ch/>), the Institute for European, Russian and Eurasian Studies at The George Washington University, and the German 
Association for East European Studies (DGO). The Digest draws on contributions to the German-language Russland-Analysen (<www.laender-
analysen.de/russland>), the CSS analytical network on Russia and Eurasia (<www.css.ethz.ch/publications/RAD_EN>), and the Russian Re-
gional Report. The Russian Analytical Digest covers political, economic, and social developments in Russia and its regions, and looks at Russia’s 
role in international relations. 

To subscribe or unsubscribe to the Russian Analytical Digest, please visit our web page at <www.css.ethz.ch/publications/newsletter_RAD_EN>

Research Centre for East European Studies at the University of Bremen
Founded in 1982, the Research Centre for East European Studies (Forschungsstelle Osteuropa) at the University of Bremen is dedicated to the 
interdisciplinary analysis of socialist and post-socialist developments in the countries of Central and Eastern Europe. The major focus is on the 
role of dissent, opposition and civil society in their historic, political, sociological and cultural dimensions.
With a unique archive on dissident culture under socialism and with an extensive collection of publications on Central and Eastern Europe, the 
Research Centre regularly hosts visiting scholars from all over the world.
One of the core missions of the institute is the dissemination of academic knowledge to the interested public. This includes regular e-mail news-
letters covering current developments in Central and Eastern Europe.

The Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich
The Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich is a Swiss academic center of competence that specializes in research, teaching, and infor-
mation services in the fields of international and Swiss security studies. The CSS also acts as a consultant to various political bodies and the gener-
al public. The CSS is engaged in research projects with a number of Swiss and international partners. The Center‘s research focus is on new risks, 
European and transatlantic security, strategy and doctrine, area studies, state failure and state building, and Swiss foreign and security policy.
In its teaching capacity, the CSS contributes to the ETH Zurich-based Bachelor of Arts (BA) in public policy degree course for prospective 
professional military officers in the Swiss army and the ETH and University of Zurich-based MA program in Comparative and International 
Studies (MACIS); offers and develops specialized courses and study programs to all ETH Zurich and University of Zurich students; and has the 
lead in the Executive Masters degree program in Security Policy and Crisis Management (MAS ETH SPCM), which is offered by ETH Zurich. 
The program is tailored to the needs of experienced senior executives and managers from the private and public sectors, the policy community, 
and the armed forces.
The CSS runs the International Relations and Security Network (ISN), and in cooperation with partner institutes manages the Crisis and Risk 
Network (CRN), the Parallel History Project on Cooperative Security (PHP), the Swiss Foreign and Security Policy Network (SSN), and the 
Russian and Eurasian Security (RES) Network.

The Institute for European, Russian and Eurasian Studies, The Elliott School of International Affairs, The George Washington University
The Institute for European, Russian and Eurasian Studies is home to a Master‘s program in European and Eurasian Studies, faculty members 
from political science, history, economics, sociology, anthropology, language and literature, and other fields, visiting scholars from around the 
world, research associates, graduate student fellows, and a rich assortment of brown bag lunches, seminars, public lectures, and conferences.

The Institute of History at the University of Zurich
The University of Zurich, founded in 1833, is one of the leading research universities in Europe and offers the widest range of study courses in 
Switzerland. With some 24,000 students and 1,900 graduates every year, Zurich is also Switzerland’s largest university. Within the Faculty of 
Arts, the Institute of History consists of currently 17 professors and employs around a 100 researchers, teaching assistants and administrative 
staff. Research and teaching relate to the period from late antiquity to contemporary history. The Institute offers its 2,600 students a Bachelor’s 
and Master’s Degree in general history and various specialized subjects, including a comprehensive Master’s Program in Eastern European His-
tory. Since 2009, the Institute also offers a structured PhD-program. For further information, visit at <http://www.hist.uzh.ch/>

Resource Security Institute
The Resource Security Institute (RSI) is a non-profit organization devoted to improving understanding about global energy security, particularly 
as it relates to Eurasia. We do this through collaborating on the publication of electronic newsletters, articles, books and public presentations. 

http://www.css.ethz.ch/publications/RAD_EN
http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de
http://www.hist.uzh.ch/
http://www.laender-analysen.de/russland
http://www.laender-analysen.de/russland
http://www.css.ethz.ch/publications/RAD_EN
http://www.css.ethz.ch/publications/newsletter_RAD_EN
http://www.hist.uzh.ch/

	Analysis
	Measuring RT’s Impact on YouTube

	By Elizabeth Nelson, Robert Orttung, Anthony Livshen
	Analysis
	The Challenges of Pro-Russian Media Bias in Ukraine. 
A Case Study of the Vesti Newspaper

	By Yelizaveta Layer and Oksana Ryjouk, Washington

