
3KREMLIN’S 
TROJAN 
HORSES

TH
E

Atlantic Council
EURASIA CENTER

Introduction by Alina Polyakova  
Flemming Splidsboel Hansen, Robert van der Noordaa,  

Øystein Bogen, and Henrik Sundbom





ISBN: 978-1-61977-567-1.

Cover photo credits, from left to right: FrPMedia/Wikimedia, Per Pettersson/Wikimedia, Steen Brogaard, 
and Wouter Engler/Wikimedia.

This report is written and published in accordance with the Atlantic Council Policy on Intellectual 
Independence. The authors are solely responsible for its analysis and recommendations. The Atlantic 
Council and its donors do not determine, nor do they necessarily endorse or advocate for, any of this 
report’s conclusions.

December 2018

Russian Influence in Denmark,  
The Netherlands, Norway, and Sweden

Introduction by Alina Polyakova  
Flemming Splidsboel Hansen, Robert van der Noordaa,  

Øystein Bogen, and Henrik Sundbom

3KREMLIN’S 
TROJAN 
HORSES

TH
E





TABLE OF CONTENTS

1

23

17

10

5

Norway: Exploiting the Balancing Acts

The Netherlands: Kremlin Influence in the Wake 
of National Tragedy

Denmark: United in Opposition

Introduction

30

Sweden: Fertile Soil for Influence OPS?

About the Authors





THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

1ATLANTIC COUNCIL

INTRODUCTION
Alina Polyakova

Two years ago, the Kremlin attacked the United 
States through a coordinated influence operation 
targeting the 2016 presidential elections. It also 
sought to interfere in subsequent elections across 
Europe. Heightened public attention to Russian 
influence operations, ongoing governmental and 
civil society investigations, and increased scrutiny 
of manipulation by social media companies of their 
platforms have revealed the inner workings of 
Russia’s political warfare against the West. It is a full 
spectrum strategy aimed at undermining democratic 
institutions, sowing distrust, and destabilizing 
societies by amplifying what divides them. To 
achieve those goals, the Kremlin has deployed digital 
disinformation campaigns and cyberattacks. It has 
carried out intelligence operations on European and 
American soil. The Russian government and its proxies 
have sought to gain a foothold in Europe through 
illicit finance, corruption, and politically motivated 
energy deals such as Nord Stream 2. It has sought 
to cultivate and support a network of like-minded 
political forces that pursues the Kremlin’s interests—
unwittingly or not—from within democracies.

To date, most attention has been devoted to 
exposing and analyzing Kremlin-sponsored 
disinformation campaigns during major elections. 
Social media platforms, including Facebook and 
Twitter, have become more assertive in taking down 
Russian-linked accounts and identifying coordinated 
disinformation attacks. Governments have devoted 
more resources to understanding the impact of state-
sponsored information warfare on national security. 
Some countries, such as Germany, France, and the 
United States, have passed, or are considering, 
various counter-disinformation legislation. Civil 
society groups have risen to the challenge by 
educating publics, using open-source data to 
track disinformation campaigns, and coordinating 
efforts across the Atlantic. These public and private 
initiatives have increased public awareness around 
disinformation and they are a welcome step in the 
right direction. But transatlantic partners are far 

from articulating and operationalizing a coordinated 
deterrence strategy against the full spectrum of 
political warfare.

It would be a mistake, however, to focus our 
efforts solely on countering disinformation around 
elections. Russia’s political warfare against the West 
doesn’t stop at the ballot box or with information 
manipulation. It is a continuous, multi-vectored, and 
multi-layered effort that deploys all the tools at the 
Kremlin’s disposal. Taken as whole, these efforts are 
at the core of a political strategy—honed in Europe’s 
East and deployed against the West. Disinformation, 
cyberattacks, political influence operations, and 
illicit financial flows work in mutually reinforcing, if 
not always well-coordinated, ways in pursuit of the 
Kremlin’s foreign policy agenda. These tools are also 
tailored to specific national and local contexts, where 
one tactic may take precedence over another. 

To get ahead of Russian political warfare, Western 
countries must face uncomfortable truths. The first 
being that Western democracies are not immune to 
Russian malign influence. As the last two years have 
shown, the very principles and values that make 
democracies appealing—openness, transparency, 
and pluralism—are also what makes such societies 
vulnerable to manipulation.  But our response to those 
who seek to exploit these principles must remain true 
to those democratic principles and values. This is a 
profound challenge for governments. 

Second, in every Western country, there are 
individuals, business interests, civil society 
organizations, and political parties who pursue and 
advocate for the Kremlin’s agenda. These voices 
legitimize the Kremlin’s divisive strategy toward 
Western societies. Whether driven by an ideological 
belief in the Kremlin’s model of authoritarianism, 
economic incentives, or plain ignorance of the 
threat, these voices act as agents of influence. Most 
are homegrown-political parties of the far right or 
far left, factions within centrist parties, current and 
former officials, and private firms, who find affinity 
with the Russian view of the world or profit from 
their relationship with the Kremlin. Regardless of 



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

2 ATLANTIC COUNCIL

The Kremlin, seat of the Russian government in Moscow. Photo credit: Svetlana Tikhonova.

motivation, by aligning themselves with the Kremlin, 
these groups and individuals undermine European 
interests, unity, and long-term security. 

This report is the final installment of a three-year 
long project that sought to expose a less often 
discussed element of the Kremlin’s political warfare: 
the cultivation of political allies in Europe’s core. The 
aim of the project is to draw attention to Western 
Europe, where for far too long the Russian threat was 
either dismissed, ignored, or overlooked. As is now 
known, the Kremlin’s tentacles do not stop in Ukraine, 
Georgia, or East Central Europe. They reach far and 
deep in the core of western societies. Acknowledging 
the ongoing threat is the first step to countering its 
effects and building long-term resilience. 

The first report, The Kremlin’s Trojan Horses 
published in 2016, zeroed in on Europe’s three major 
powers: France, Germany, and the United Kingdom. 
Since its publication, revelations of Russian meddling 
in the Brexit referendum, disinformation attacks 
around the French presidential elections, and media 

1 Alina Polyakova, Marlene Laruelle, Stefan Meister, and Neil Barnett, The Kremlin’s Trojan Horses, Atlantic Council, November 16, 2016. http://
www.atlanticcouncil.org/publications/reports/kremlin-trojan-horses

support for the Alternative for Germany (AfD) have 
lent more credence to that study. The assessment of 
Poland’s former foreign minister, Radoslaw Sikorski, 
in the foreword that “President Putin increasingly 
sees that which the West seeks—Europe whole, free, 
and at peace—not as an opportunity for prosperous 
coexistence but as a threat to his geopolitical agenda 
and regime survival,”1 still holds true today.

The 2017 report, The Kremlin’s Trojan Horses 2, pivoted 
to examine Russian political influence in Europe’s 
southern flank: Spain, Italy, and Greece. And again, as 
was the case with the previous report, events over the 
last year have only confirmed the sober assessment. In 
Italy, two far-right and pro-Russian parties, the League 
and the Five Star Movement, now rule in a coalition 
government. The parties are pursuing a confrontational 
economic course with the European Union (EU) that 
could undercut the block’s financial stability. `Leaders 
in both parties have suggested that Italy could go 
against the EU’s sanctions policy on Russia, which 
would deliver a major win for the Kremlin and a blow to 
transatlantic unity on this issue. 



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

3ATLANTIC COUNCIL

UKIP

The Left Party

National Rally

5 Star Movement

Alternative for Germany 

Northern League

Syriza
Golden Dawn

Map 1. Pro-Russian Political Parties in Western Europe

Podemos

Forum for Democracy
Freedom Party

Sweden Democrats

Alternative for Sweden

Left Party

Progress Party

Socialist Left Party

Red Party

Danish People’s Party



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

4 ATLANTIC COUNCIL

It is striking that in all four 
cases, the pro-Russian far 
right, driven by domestic 

dynamics, is gaining traction.

In Greece, Russia has ramped up disinformation and 
influence efforts to end a decades’ long stalemate over 
the renaming of Macedonia, which, when resolved, 
would pave the way for Macedonia (as the Republic 
of North Macedonia) to join NATO and the EU. In a 
shrewd move in the summer of 2018, Greece accused 
four Russian diplomats of fomenting unrest, allegedly 
funding protests against the deal and seeking to 
bribe opponents. Spain, which the report identified as 
perhaps most vulnerable to future Russian influence 
due to widespread misunderstandings of the Russian 
threat, signed an agreement with Russia to stop the 
spread of disinformation. A move that will not serve 
Spanish national interests as the Kremlin turns its 
attention to Europe’s south.

This report, the Kremlin’s Trojan Horses 3, looks to 
Europe’s north: Denmark, Sweden, Norway, and the 
Netherlands. On the whole, public opinion toward 
Russia in these countries is decisively negative, and 
the region is likely to remain resilient to the Kremlin’s 
influence operations. Sweden and Denmark seem 
particularly resistant to Kremlin narratives, and 
Russian state-funded media outlets have not been 
able to gain an audience in either country. Still, in 

Sweden, pro-Russian forces are on the rise, most 
notably with the emergence of the Alternative for 
Sweden party. In the Netherlands, Russia’s role in 
the downing of flight MH17, which killed 193 Dutch 
citizens, was a decisive, sobering moment. But a 
Russian-backed campaign to hold a non-binding 
referendum on Ukraine’s Association Agreement with 
the EU revealed the power of Russian influencers to 
mobilize support. The vote to reject the deal was a 
victory for the Kremlin. Norway, with its natural oil 
wealth, is least economically dependent on Russian 
energy than perhaps any other European country, but 
Norwegians are divided in their views toward Russia, 
with northerners favoring much closer relations. 
Norway may not be a priority for Russian political 
warfare yet, but, similarly to Spain, it may provide 
fertile ground in the future. 

It is striking, however, that in all four cases, the pro-
Russian far right, driven by domestic dynamics, is 
gaining traction. This trend puts these countries 
on par with the rest of Europe, where previously 
fringe political elements, propelled by brewing anti-
immigrant and anti-establishment sentiments, are on 
the rise. With their overarching pro-Russian foreign 
policy, these political movements have the potential 
to drastically shift Europe’s stance toward Moscow. 
If, over the next elections, Europe gains more Italy-
style coalitions of pro-Russian far-right parties 
while centrist forces struggle, Europe may become 
irreparably divided. This will only serve the Kremlin’s 
interests. 



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

5ATLANTIC COUNCIL

DENMARK 
 UNITED IN OPPOSITION

Flemming Splidsboel Hansen

On March 26, 2018, the Danish Foreign Ministry 
notified the Russian embassy in Copenhagen of 
the expulsion of two Russian diplomats over the 
“Novichok affair,” the alleged poisoning of former 
Russian spy Sergei Skripal and his daughter, Yulia, 
with the nerve agent Novichok in England three 
weeks earlier.2 This was only the second time 
Denmark has employed this diplomatic tool against 
Russia—in 1992, a Russian diplomat suspected of 
espionage was expelled—but the decision caused 
little public debate in a country accustomed to 
having a fraught relationship with its powerful 
neighbor across the Baltic Sea.

The recent expulsion only served to cement Denmark’s 
position vis-à-vis Russia as a “frosty pragmatist” that 
seeks to engage Moscow constructively but remains 
skeptical about the Kremlin’s intentions and strives 
to roll back Russian influence in various arenas.3 The 
relationship has been characterized by conflict since 
at least 2002, when Russian authorities sought the 
extradition of Chechen separatist leader Akhmed 
Zakayev from Denmark. In Copenhagen for the World 
Chechen Congress, Zakayev was arrested by Danish 
police at Russia’s request but later released.4 He 
subsequently fled to the United Kingdom. Relations 
were poor even before this incident, but the Zakayev 
affair, with its politicized extradition request and 
Kremlin pressure on Danish authorities, made it clear 
that the two countries operated by very different 
standards and prompted strong and widespread 
criticism of Russia in Denmark.5 

2 “Denmark Expels Two Russian Diplomats,” Ministry of Foreign Affairs of Denmark, March 26, 2018, http://um.dk/en/news/
newsdisplaypage/?newsid=e083fdb3-2422-43e5-97be-02253897f05a.

3 Mark Leonard and Nicu Popescu, A Power Audit of EU-Russia Relations, European Council on Foreign Relations, November 2007, http://
www.ecfr.eu/page/-/ECFR-02_A_POWER_AUDIT_OF_EU-RUSSIA_RELATIONS.pdf. Only the “new cold warriors,” named by Leonard 
and Popescu as Lithuania and Poland, take a more critical line against Russia than do the “frosty pragmatists,” identified at the time as 
the Czech Republic, Denmark, Estonia, Ireland, Latvia, the Netherlands, Romania, Sweden, and the United Kingdom.

4 “Who Is Akhmed Zakayev?” BBC Today, https://www.bbc.co.uk/radio4/today/reports/archive/international/zakayev.shtml.
5 Flemming Splidsboel Hansen, “Danske billeder af Rusland i 2000’erne,” Nordisk Østforum 24 (2010), https://www.idunn.no/

nof/2010/02/art17.
6 “Spar på krudtet,” Politiken, November 12, 2017.

Most of the Danish public has indeed found reason to 
hold a negative view of Russia, be it because of human 
rights violations, privatization of state property, 
renationalization of private property, interference in 
the domestic affairs of other former Soviet republics, 
or growing anti-Western sentiment, including ever-
stronger opposition to the European Union (EU) and 
NATO. There has not necessarily been agreement on 
what to criticize, but there has been a general feeling, 
irrespective of political preferences, that something 
deserved to be criticized.

POLITICAL CONTEXT
Recent years have seen a change in the discussion 
in Denmark about Russia, particularly since Russia’s 
annexation of Crimea and aggression in the Donbas 
in 2014. On the one hand, politicians are voicing 
and acting upon general opposition to Russia more 
strongly than before. On the other hand, an emerging 
minority maintains the view that suspicion of Moscow 
has gone too far and that Russia is being vilified, often 
with ulterior motives (for example, to justify increased 
Danish defense spending).6 As demonstrated below, 
proponents of this latter opinion have articulated it 
more openly, even within the Danish Parliament and 
in major news outlets, and as such it forms part of a 
difficult public debate with much at stake.

A long-term observer of Danish-Russian relations, I 
have no knowledge of any Trojan horses, defined by 
a deceitful nature and subversive policies, serving the 
Kremlin’s agenda; if they exist, they are not operating 
at a level high enough to warrant mention here. There 



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

6 ATLANTIC COUNCIL

is an undergrowth of strongly pro-Kremlin voices 
on social media—some also offering their services 
to well-established media, albeit usually in vain—
and even quasi-trolling is now prevalent.7 Still, both 
the number of quasi-trolls and their organizational 
strength appear low when compared with other 
states in Northern Europe.8 

Due to the political climate in Denmark, the Kremlin-
backed news agency Sputnik discontinued its 
Danish-language service in March 2016.9 Established 
in April 2015, Sputnik Denmark never really found 
an audience and struggled to deliver its messages, 

7 Matias Seidelin, “Når troldene angriber, gør det altid ondt,” Jyllands-Posten, January 29, 2017, https://jyllands-posten.dk/protected/
premium/indland/ECE9324827/naar-troldene-angriber-goer-det-altid-ondt.

8 Martin Kragh and Sebastian Åsberg, “Russia’s Strategy for Influence through Public Diplomacy and Active Measures: The Swedish 
Case,” Journal of Strategic Studies (2017): 29-34, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01402390.2016.1273830. See also the 
other case studies in this report.

9 Trude Pettersen, “Sputnik Closes Nordic Language Services,” The Independent Barents Observer, March 14, 2016, https://
thebarentsobserver.com/en/society/2016/03/sputnik-closes-nordic-language-services. Sputnik simultaneously discontinued its Finnish-, 
Norwegian-, and Swedish-language websites, also launched eleven months earlier.

10 Anke Schmidt-Felzmann, “More than ‘Just’ Disinformation. Russia’s Information Operations in the Nordic Region” in Information 
Warfare—New Security Challenge for Europe, ed. Tomáš Čižik (Bratislava: Centre for European and North Atlantic Affairs, 2017), 53.

11 “The Peter Schmeichel Show,” RT, https://www.rt.com/shows/peter-schmeichel-show-rt-sport/.
12 Sean Coogan, “Redaktør om Schmeichel-program: Kvalmende propaganda for Rusland,” Radio Denmark, April 5, 2018, https://www.dr.dk/

nyheder/udland/redaktoer-om-schmeichel-program-kvalmende-propaganda-rusland; Adam Holm, “Schmeichel har pantsat sin fornuft for 
simpel grådighed,” Berlingske, April 12, 2018, https://www.b.dk/kommentarer/schmeichel-har-pantsat-sin-fornuft-for-simpel-graadighed. 

both directly to its audience and indirectly through 
citations by larger media outlets.10 Similarly, 
international news channel RT, also operated by the 
Russian government, suddenly found itself under 
heavy fire from Danish media in April 2018 when it 
launched The Peter Schmeichel Show,11 featuring the 
former goalkeeper for Denmark’s national soccer 
team, ahead of the 2018 FIFA World Cup in Russia. 
The term “propaganda channel” was widely used as 
journalists and commentators sought to describe 
the essence of RT to a somewhat bewildered Danish 
public.12 This public was never the primary audience 

DPP foreign policy spokesperson Soren Espersen, seen as something of a Russia hawk within the party. 
Photo credit: Janwikifoto/Wikipedia.

https://thebarentsobserver.com/en/society/2016/03/sputnik-closes-nordic-language-services
https://thebarentsobserver.com/en/society/2016/03/sputnik-closes-nordic-language-services
https://www.rt.com/shows/peter-schmeichel-show-rt-sport/
https://www.dr.dk/nyheder/udland/redaktoer-om-schmeichel-program-kvalmende-propaganda-rusland
https://www.dr.dk/nyheder/udland/redaktoer-om-schmeichel-program-kvalmende-propaganda-rusland


THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

7ATLANTIC COUNCIL

for the show—its target was the much larger English-
speaking audience—but the controversy illustrated 
both how relatively little was known about RT in 
Denmark and how vehemently the Danish people 
dismissed the channel as a Kremlin tool.

Opinion polls show that Danes are some of the most 
critical EU citizens of Russia. When asked about their 
view of Russia in a 2017 Eurobarometer poll, 83 percent 
of Danish respondents reported having a “negative” 
view, with 50 percent holding a “somewhat” negative 
opinion and 33 percent a “very” negative opinion.13 
This is in line with the Netherlands (85 percent) 
and Sweden (81 percent). Only 11 percent of Danes 
polled said they had a “positive” view of Russia. This 
environment of skepticism offers relatively infertile 
ground for pro-Kremlin messaging.

THE LONE RIDER
One of the most prominent voices in the minority-
view cohort mentioned above is Marie Krarup, a 
member of Parliament for the anti-immigrant and 
Euroskeptic Danish People’s Party (DPP). This party 
holds 37 seats, making it the second-largest bloc 
in the 179-seat national legislature. It supports the 
current center-right government, which came into 
office in June 2015, but has declined invitations to 
join it. The DPP is part of the European Conservatives 
and Reformists Group of the European Parliament, 
along with, among others, the British Conservative 
Party, Poland’s Law and Justice, the Family Party of 
Germany, and the Finns Party.14

A military linguist with a specialization in Russian 
and a former assistant defense attaché at the Danish 
embassy in Moscow, Krarup has a very relevant 
background for engaging in the Russia debate. Her 
party’s spokesperson for defense until September 
2018, she often comments on broader topics. It is 
a testament to the highly uniform view of Russia in 
Danish politics that Krarup’s colleagues consider 
her views an anomaly, generating much media 
commentary. In one illustrative example, the chief 

13 “Special Eurobarometer 467: Future of Europe,” European Commission, November 2017, http://data.europa.eu/euodp/en/data/dataset/
S2179_88_1_467_ENG/resource/47fb5d0e-6a88-4650-b474-1841524f7a3b.

14 “Our Member Parties,” European Conservatives and Reformists Group, http://ecrgroup.eu/about-us/our-member-parties/.
15 Tom Jensen, “Putin spiser eftersnakkere som Marie Krarup til morgenmad,” Berlingske, March 18, 2018, https://tomjensen.blogs.

berlingske.dk/2018/03/18/putin-spiser-eftersnakkere-som-marie-krarup-til-morgenmad/.
16 “Putins Marie,” Ekstra Bladet, January 25, 2017, https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/putins-marie/6504977.
17 Marie Krarup, “Marie Krarup: Rusland bør dækkes bedre—også i Berlingske,” Berlingske, February 23, 2018, https://www.b.dk/

kommentarer/marie-krarup-rusland-boer-daekkes-bedre-ogsaa-i-berlingske.
18 Foreign Affairs Committee of the Danish Parliament, Talepunkt: Samråd D: 2016-47136, November 29, 2016, http://www.ft.dk/

samling/20161/almdel/upn/bilag/97/1702546.pdf.
19 Jakob Hvide Beim and Carl Emil Arnfred, “Putins omstridte Rusland splitter Dansk Folkeparti,” Politiken, March 25, 2018, https://

politiken.dk/indland/politik/art6402954/Putins-omstridte-Rusland-splitter-Dansk-Folkeparti.

editor of Berlingske, a newspaper Krarup has criticized 
for its Russia coverage, underlined the contrast 
between Krarup and most of her parliamentary 
colleagues, noting her recent assertions (in videos 
she posted on Facebook) that Russia “is no longer 
acting expansively,” that many Russians “like an 
authoritarian regime,” and that many in the West 
have a “false enemy image of Russia.”15 (The editorial 
page of the tabloid Ekstra Bladet was more blunt, 
labeling Krarup “Putin’s Marie.”16) 

In response to such criticism, Krarup stated (in a 
column for Berlingske) that “Russia has an autocratic 
and unpleasant political regime,” but added, “It would 
be great if Berlingske and the other Danish media 
would try to add more nuance to their coverage of 
Russia.”17

Of particular interest here are the questions Krarup 
has raised about the EU’s East StratCom Task 
Force, established in March 2015 to combat Russian 
disinformation campaigns. She has questioned East 
StratCom most prominently before Parliament’s 
Foreign Affairs Committee, asking Foreign Minister 
Anders Samuelsen in late 2016 to explain “the 
purpose of the work of the EU East StratCom Task 
Force, the interests of Denmark in this [work], and 
whether the minister finds that this work should be 
supported by Denmark.” Samuelsen replied that “the 
Danish government views with great concern the use 
by the Russian regime of misinformation. . . . [W]ith 
its resource-rich, state-controlled media, Russia may 
spread misinformation on a large scale, within as well 
as outside of Russia.”18 

In the aftermath of the Skripal poisoning, Danish 
media challenged the DPP over Krarup’s relatively 
Kremlin-friendly views. Søren Espersen, the party’s 
foreign-policy spokesperson, widely viewed as more 
of a Russia hawk, simply noted, “I set the [DPP] line 
for Danish foreign and security policy.”19 This line 
includes support for Denmark’s Defence Agreement 
2018-2023, designed to counter a “challenging and 

http://ecrgroup.eu/about-us/our-member-parties/


THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

8 ATLANTIC COUNCIL

more assertive Russia”;20 support for economic 
sanctions; and support for the decision to expel 
Russian diplomats. Notably, it also includes the 
view that Denmark should allow Nord Stream 2, the 
Gazprom pipeline project designed to bring natural 
gas from Russia to Germany, to traverse Danish 
territorial waters.21

JOURNALISM AND ACADEMIA
A 2016 study by the Danish School of Media and 
Journalism characterized Danish media coverage of 
Russia as “stereotypical in the sense that it presents 
Russia and the actions of President Putin against 
the background of a neo-Soviet viewpoint without 
attention to the characteristics of the new Russia.”22 
The argument that Russia is being misunderstood—
with or without intent—has been a recurrent theme 
on the margins of the public debate in Denmark. It is 
hard to identify any unity of message among these 
voices—they occupy narrow ranges of both right- and 
left-wing thinking—except for their shared message 
of the “victim Russia.”

Often accompanying this idea is the contention 
that Russia is “much more than the regime”—that is, 
focusing on the central power structure is misleading 
and leaves observers of Russia with a skewed view 
of developments there.23 When the centrality of 

20 Danish Ministry of Defense, Defence Agreement 2018-2023, http://www.fmn.dk/eng/news/Pages/New-agreement-for-Danish-
Defence-2018-2023.aspx.

21 Espersen expressed this view in an April 9, 2018, interview with Radio24Syv. DPP’s primary argument for the project is that Denmark 
should support Germany as the latter searches for ways to satisfy its energy needs; a secondary argument is that Russia may be 
trusted to deliver as agreed.

22 Lars Kabel, Danske mediers dækning af Rusland, Danish School of Media and Journalism, December 2016, https://njc.dk/wp-content/
uploads/2017/01/Danske-mediers-d%C3%A6kning-af-Rusland.pdf. NB: My own research was criticized in this report, but Kabel later 
acknowledged to me (in a personal communication dated September 18, 2017) that he had not in fact read any of it.

23 Kabel, Danske mediers dækning af Rusland.
24 Lars H. Ehrensvärd Jensen, “Putin er ikke så skør, som man gør ham til,” Politiken, April 24, 2015, https://politiken.dk/debat/kroniken/

art5620318/Putin-er-ikke-s%C3%A5-sk%C3%B8r-som-man-g%C3%B8r-ham-til.
25 Jensen, “Putin er ikke så skør, som man gør ham til.”
26 Jørn Bøye Nielsen et al., “Sådan skaber vi afspænding i Østersøregionen,” RIKO, October 9, 2017, http://riko.nu/2017/10/09/saadan-

skaber-vi-afspaending-i-oestersoeregionen/.
27 Nielsen et al., “Sådan skaber vi afspænding i Østersøregionen.”
28 Marie Krarup, for instance, has argued in favor of stronger cooperation with Russia to handle “terrorism, Islam, and immigration”: “Fem 

markante Rusland—udtalelser fra Marie Krarup,” Radio Denmark, February 4, 2017, https://www.dr.dk/nyheder/politik/fem-markante-
rusland-udtalelser-fra-marie-krarup.

the Kremlin is recognized, pro-Moscow apologists 
argue that, as a 2015 Politiken column put it, Vladimir 
Putin is “not as mad as he is made out to be.”24 In 
this particular column, the straw-man argument 
is further developed as it is argued that “nearly 
all conflicts” are initiated by “dehumanizing the 
irrational opponent in order to make oneself appear 
to have a higher purpose.”25 One could argue that 
if Putin is misrepresented in the Danish and even 
international media, it is not as a madman but rather 
as a super-rational, chess-playing strategist. In the 
pro-Moscow apologetic view, various Western actors 
are demonizing Putin in the service of their interests, 
be those political, military, or economic in nature. 

Think tankers with a background in the Cold War–
era peace movement, such as the authors of a 
recent article for the Copenhagen-based Center 
for International Conflict Resolution (Rådet for 
International Konfliktløsning, or RIKO), employ 
a variation on this theme. They call for a “much 
better” understanding of the ”foreign- and security-
policy thinking in Russia,” suggesting that a critical 
view of Moscow’s actions may be rooted in a lack 
of knowledge of Russian political culture.26 They 
go on to argue that “the sanctions war with Russia 
must cease,” that “recognition of legitimate Russian 
security demands requires that NATO put an end to 
all plans about further enlargement on the border of 
Russia,” and that Russia is “a necessary partner in the 
fight against Islamist terrorism.”27 This latter point, 
suggesting that the West may want to reprioritize 
and, to that end, improve relations with Russia, is also 
popular on the Danish right.28

THE PROSPECTS
As noted, it is not possible to see Trojan horses 
operating in Denmark at a high enough level to 
warrant mention here. The perspective offered here 

An emerging minority 
maintains the view that 

suspicion of Moscow has 
gone too far and that 

Russia is being villified, 
often with ulterior motives.



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

9ATLANTIC COUNCIL

is of an open and legitimate debate that has largely 
developed against a backdrop of otherwise highly 
united opposition to contemporary Kremlin policies. 
In general, the contours of public discussion leave 
little room for Putin apologists.

As seen in many other states, the debate may grow 
more polarized as Russia and the West’s handling 
of Russia become still more central elements of 
political and media discourse. The rhetoric among 
politicians, officials, academics, nongovernmental 
organization activists, members of the Russian-

speaking community, and other relevant actors has 
increased in intensity since the events of 2014. In 
this climate, it is probable that we will see alternative 
views presented more forcefully and the gradual 
development of a “rogue element” relying, for 
instance, on more organized trolling. 

Still, given its deeply rooted suspicion of Moscow 
and its motives, Denmark is apt to remain a “frosty 
pragmatist” in the years to come. The prevailing view 
of Russia, the Kremlin, and Putin most likely will prove 
durable. 



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

10 ATLANTIC COUNCIL

In 1697, Tsar Peter the Great made a famous trip 
to the Netherlands, where he studied the art of 
shipbuilding. While incognito, he lived and worked 
in Zaandam, a booming industrial town north of 
Amsterdam that helped make the Netherlands a 
powerful trading stronghold. After his identity was 
revealed he left for Amsterdam, where he started 
working for the colonial trading company VOC, the 
first listed company in the world. To this day, a statue 
of Tsar Peter adorns Zaandam’s city center.

A little over a century later, Dutch King William II 
married Grand Duchess Anna Pavlovna of Russia. And 
recently, Queen Beatrix of the Netherlands opened 
a branch of the Hermitage Museum in Amsterdam 
alongside Russia’s then-President Dmitry Medvedev, 
signaling three hundred years of strong cultural and 
economic ties between the Netherlands and Russia. 29

But during the Dutch-Russian Friendship Year of 
2013—which was intended as a celebration of the two 
countries’ historically strong ties—a Dutch diplomat in 
Moscow was savagely beaten by assailants who broke 
into his apartment and spray-painted homophobic 
images on his walls. 30 There was speculation that 
the beating was retaliation for an incident in which 
a Russian diplomat in The Hague was involved. 31 
Foreign Minister Sergey Lavrov personally vowed 
to start a detailed investigation, although it is still 
unknown if a formal inquiry was ever pursued. 

What should have been a year of celebration and 
friendship between both countries ended up being 
called “a year of disaster” by Dutch media. 32

29 “Hermitage Amsterdam Officieel Open - Binnenland - PAROOL,” Het Parool, June 19, 2009, https://www.parool.nl/binnenland/
hermitage-amsterdam-officieel-open~a249214/.

30 Steve Wilson, “Dutch Diplomat Beaten in Savage Attack in Moscow,” Telegraph, October 16, 2013, https://www.telegraph.co.uk/news/
worldnews/europe/russia/10381793/Dutch-diplomat-beaten-in-savage-attack-in-Moscow.html.

31 Ibid.
32 “Rampjaar Rusland - Nederland: De Incidenten,” RTL Nieuws, October 17, 2013. https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/artikel/2320311/

rampjaar-rusland-nederland-de-incidenten.
33 “Nederland stelt Rusland aansprakelijk voor neerhalen MH17: ‘We zullen niet rusten tot de daders zijn gepakt,” Volkskrant, May 25, 2018, 

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nederland-stelt-rusland-aansprakelijk-voor-neerhalen-mh17-we-zullen-niet-rusten-tot-
de-daders-zijn-gepakt-~bf0fe1a1/.

The incident sparked a long series of events that would 
unravel diplomatic relations between the two nations. 
The most notable of these was the shooting down of 
Malaysia Airlines flight MH17 near the Ukrainian city 
of Donetsk in 2014. Of the 298 people who died, 193 
were Dutch citizens. Despite overwhelming evidence 
that Russia had supplied separatist rebels with the 
weapon that shot down the plane, the Kremlin still 
denies any involvement. 33

DUTCH POLITICIANS’ AFFILIATIONS 
WITH RUSSIA 
The Netherlands, generally recognized as a pragmatic 
geopolitical player, hardened its position toward 
Russia after the downing of MH17. Its nuanced and 
sometimes hesitant views toward sanctions shifted 
toward a more supportive stance on European Union 
(EU) sanctions as a result. 

But although such a position toward Russia has 
great support from most Dutch citizens and political 
parties, there are exceptions. Parties at the political 
flanks express sympathy for Russia and sometimes 
even for its leaders, or at least add diverse opinions 
to the heated debates on the topic. Chief among 
them is the new conservative right-wing party 
Forum voor Democratie (Forum for Democracy), the 
nationalistic right-wing party Partij voor de Vrijheid 
(PVV, or Freedom Party), and the left-wing Socialist 
Party (SP). 

THE NETHERLANDS 
 KREMLIN INFLUENCE IN THE WAKE OF NATIONAL TRAGEDY

Robert van der Noordaa



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

11ATLANTIC COUNCIL

Thierry Baudet, leader of the Forum for Democracy, 
has frequently taken a pro-Russia view and has 
shared a fair amount of disinformation on social 
media concerning MH17. On April 28, 2016, he 
tweeted an article from the dubious media website 
Time2wakeup.me accompanied by the caption, “BBC 
documentary: downing of MH17 was the work of the 
CIA and the Ukrainian intelligence agency.” In fact, 
the BBC documentary did not draw this conclusion. 34 

Toward the end of 2016, Baudet and twenty-five 
others wrote a letter to then-US President Elect 
Donald Trump concerning MH17. The letter was sent 
to both the White House and the Trump Tower. The 
group asked the president-elect to exert pressure to 
stop the official MH17 investigation and start a new 
one. According to the group, the current investigation 
was not independent and not convincing. 35 The letter 
was sent shortly before the Dutch elections; Baudet 
had recently decided to turn his think tank Forum for 
Democracy into a political party, and subsequently 
won two seats in the Dutch parliament in 2017. 
Baudet later defended signing the letter by stating 
that he did not sign it as a politician but as a “private 
person.” 36

Then-Minister of Foreign Affairs Bert Koenders was 
visibly mad when he said of Baudet, “Spreading 
disinformation, writing such a letter to Trump and 
attacking the institutions of your own country and not 
going to the actual debate …  I’ll leave the judgment 
to others.” 37

Baudet’s pro-Russian views frustrate his political 
contemporaries. Sybrand Buma, the leader of the 
Dutch Christian Democratic Appeal, took a stance 
against Baudet’s love for Russia. Baudet constantly 
flirts with Moscow, Buma pointed out at a political 
congress in June this year. 38 In his speech, Buma 
noted that there can be no normal relationship with 

34 Redactie, “BBC-documentaire: “Neerhalen Van MH17 Was Het Werk Van De CIA En Oekraïense Geheime Dienst”,” Time2Wakeup!, April 
25, 2016, http://time2wakeup.me/?p=3725.

35 Robert van der Noordaa, “Baudet vraagt Trump om nieuw onderzoek naar MH17, nabestaanden geschokt,” Volkskrant, January 31, 2017 
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/baudet-vraagt-trump-om-nieuw-onderzoek-naar-mh17-nabestaanden-geschokt~b2d43e0b/.

36 Ibid.
37 Onze Correspondent, “MH17-brief Van Onder Anderen Baudet ‘stuitend’,” Telegraaf, September 06, 2017, https://www.telegraaf.nl/

nieuws/334607/mh17-brief-van-onder-anderen-baudet-stuitend.
38 Onze Parlementaire Redactie, “’Hij Flirt Voortdurend Met Moskou’,” Telegraaf, June 02, 2018, https://www.telegraaf.nl/nieuws/2116037/

hij-flirt-voortdurend-met-moskou.
39 Ibid.
40 BBC Newsnight, “John Sweeney Meets Geert Wilders - BBC Newsnight,” YouTube, February 10, 2017, https://m.youtube.com/

watch?v=M6z0XZMvdD8.
41 Niemantsverdriet, Thijs, “Wilders Wekt Woede Tijdens Bezoek Moskou,” Nrc.nl, February 28, 2018, https://www.nrc.nl/

nieuws/2018/02/28/woede-mh17-nabestaanden-om-wilders-bezoek-moskou-a1594037.
42 Hubert Smeets, “Wilders Zet Koers Naar Moskou,” Raam Op Rusland, November 22, 2017, https://raamoprusland.nl/dossiers/europa/

feiten-en-chronologie/780-wilders-zet-koers-naar-moskou.
43 Thijs Niemantsverdriet, “Wilders Wekt Woede Tijdens Bezoek Moskou.”
44 Ibid.

Moscow as long as the Kremlin does not cooperate 
with the MH17 investigation. With Baudet’s spreading 
of suspicion and conspiracy theories, Buma added, 
he continues to feed public mistrust in Dutch politics 
and in the country’s institutions. 39

Another politician on the right-wing flank is Geert 
Wilders, leader of the nationalistic PVV, which has 
a reputation for being pro-Russia or at least mild 
in its criticism of the country. He is among the few 
Dutch politicians who shies away from placing any 
blame for the MH17 crash. When BBC journalist John 
Sweeney asked him in a February 2017 interview if 
Russia was behind the downing of MH17, Wilders 
answered, “We will have to see about that, let’s wait 
for the prosecutor who is working on it now.” 40 

In February 2018, Wilders was invited by the Russian 
Duma to visit the Kremlin. The visit, according to 
Wilders, was part of his fight against “hysterical 
Russophobia.” 41 The PVV paid for the trip. Wilders 
claimed that he did not accept loans or gifts from 
Russia, unlike French far-right politician Marine Le 
Pen. “I never did and never will,” Wilders stated. 
“Rubles do not flow through the corridors of the 
PVV.” 42 

On his trip, Wilders met with Leonid Slutsky, chairman 
of the Duma’s Committee on Foreign Affairs, and 
Anatoly Karpov, the former chess world champion.43 
Relatives of the MH17 victims were very upset that 
Wilders visited Russia, especially when media 
showed him wearing a friendship pin with flags from 
both countries. 44

According to Wilders, the Netherlands would benefit 
from a friendly relationship with Russian President 
Vladimir Putin and his government. Russia is not the 



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

12 ATLANTIC COUNCIL

enemy, according to Wilders, but rather an ally in the 
battle against terrorism, Islam, and mass immigration 
from Africa. 45

DUTCH REFERENDUM ON EU 
ASSOCIATION AGREEMENT WITH 
UKRAINE
In April 2016, a non-binding referendum was held in 
the Netherlands on the EU’s Association Agreement 
with Ukraine. The official organizer of the referendum 
was a group called  GeenPeil, which was set up by 
GeenStijl, a controversial Dutch blog known for its 
anti-establishment stance. 46

What stands out is how the organizers of the 
referendum—as well as far-left groups like the SP 
and the Partij voor de Dieren (Animal Party)—drew 

45 Robbert Van Rijswijk, “Dat Wilders Naar Rusland Gaat Is Niet Meer Dan Logisch,” HP De Tijd, November 27, 2017, https://www.hpdetijd.
nl/2017-11-27/dat-wilders-naar-rusland-gaat-is-niet-meer-dan-logisch/.

46 Robert van der Noordaa, “Kremlin Disinformation and the Dutch Referendum,” Stopfake, December 14, 2016 https://www.stopfake.org/
en/kremlin-disinformation-and-the-dutch-referendum.  

47 Jan Germen Janmaat & Tara Kuzios, Kyiv Post, April 6, 2016, https://www.kyivpost.com/article/opinion/op-ed/jan-germen-janmaat-and-
taras-kuzio-the-no-camp-in-netherlands-resorts-to-stereotypes-half-truths-and-demeaning-propaganda-411422.html.

48 Andrew Higgins, “Fake News, Fake Ukrainians: How a Group of Russians Tilted a Dutch Vote,” New York Times, February 16, 2017. 
https://www.nytimes.com/2017/02/16/world/europe/russia-ukraine-fake-news-dutch-vote.html.

upon disinformation from the Kremlin and Kremlin-
sympathetic sources. Campaign lines included 
conspiracy theories that deflected blame from the 
Kremlin for the downing of Flight MH17 and claims 
that the Ukrainian government is  fascist. 47

Then-SP member Harry van Bommel (who has 
since left the party) used what he called “a team 
of Ukrainians” to spread disinformation within 
the Netherlands. Several of those people were 
actually Russians and the Ukrainians in that team 
were extremely pro-Kremlin. “They attended 
public meetings, appeared on television, and used 
social media to denounce Ukraine’s pro-Western 
government as a bloodthirsty kleptocracy, unworthy 
of Dutch support,” a February 2017 New York Times 
article pointed out. 48 Van Bommel himself defended 

Geert Wilders (right), leader of the nationalistic PVV, holds a reputation of pro-Russian sentiment and was one the 
few Dutch politicians not to assign blame following the MH17 incident. Photo credit: Rijksvoorlichtingsdienst.



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

13ATLANTIC COUNCIL

the formation of the group by saying that it was “very 
handy to show that not all Ukrainians were in favor [of 
the agreement].” 49

Some of the pro-Russian individuals were paid by the 
party itself, van Bommel confirmed at an event in the 
city of Arnhem, although there is no information on 
what was paid or to whom. Van Bommel saw no reason 
to object to the overtly pro-Russian composition of 
the group, despite insistent complaints from within 
the Dutch-Ukrainian community. 50

The participation of one group member, Sergey 
Markhel, is particularly noteworthy. Markhel has made 
appearances at protests and rallies across Europe. 51 
While no official evidence has emerged linking him 
to the Kremlin, the significant costs incurred by his 
activities likely require external financing. 

Baudet was another important political voice 
who aired Russian-minded opinions during the 
campaign; at that time, he was a leading anti-EU 
intellectual but not yet a politician. He cooperated 
with GeenPeil and was one of the main faces behind 
the campaign against the Association Agreement. He 
has always been active on social media and regularly 
retweeted disinformation about Ukraine prior to the 
referendum.52 

Baudet worked with Vladimir Kornilov, who previously 
served as director of the Center for Eurasian Studies 
in The Hague. 53 Before coming to the Netherlands, 
Kornilov was director of the Kyivv Center of Eurasian 
Studies. 54 Kornilov is Russian but holds a Ukrainian 
passport; for years he lived in Donetsk. 55 In a hacked 
e-mail thread leaked by the Ukrainian Cyber Alliance, 
conversations between Kornilov and Kirill Frolov, vice 
director of the Moscow Center for Eurasian Studies, 
revealed the former’s extensive list of high-level 
contacts within the Kremlin, including nationalist 

49 Andrew Higgins, “Fake News, Fake Ukrainians: How a Group of Russians Tilted a Dutch Vote,” op. cit.
50 Marno De Boer, “Van Bommel: Geen Samenwerking Met Russen,” Trouw, February 18, 2017, https://www.trouw.nl/home/van-bommel-

geen-samenwerking-met-russen~a0c8e18d/.
51 “Kremlin Propagandists Spotted in Anti-Ukrainian Campaign in Netherlands, UNIAN, April 4, 2016, https://www.unian.info/

politics/1308917-kremlin-propagandists-spotted-in-anti-ukrainian-campaign-in-netherlands.html.
52 Robert van der Noordaa, “Kremlin Disinformation and the Dutch Referendum,” Stopfake, December 14, 2016, https://www.stopfake.org/

en/kremlin-disinformation-and-the-dutch-referendum.    
53 Huib Modderkolk, “Deze Man Is Volgens De NY Times Een Verlengstuk Van Het Kremlin. ‘Fake News’, Zegt Hij Zelf,” De Volkskrant, 

February 25, 2017, https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/deze-man-is-volgens-de-ny-times-een-verlengstuk-van-het-kremlin-
fake-news-zegt-hij-zelf~b930058b/.

54 Ibid.
55 Ibid.
56 Ibid.
57 Ibid.
58 Robert van der Noordaa, “Kremlin Disinformation and the Dutch Referendum,” Stopfake, December 14, 2016, https://www.stopfake.org/

en/kremlin-disinformation-and-the-dutch-referendum.  
59 Henk Willem Smets, “Rusland Wil Af Van Huidig Belastingverdrag Met Nederland,” Quote, http://www.quotenet.nl/Nieuws/Rusland-wil-

af-van-huidig-belastingverdrag-met-Nederland-112109.

Russian political philosopher Alexander Dugin and 
Putin’s advisor Sergey Glazyev. 56 Kornilov actively 
campaigned against the Association Agreement but 
denies accusations of Russian espionage. 57

Ultimately, 61.0 percent of voters were against the 
Association Agreement with Ukraine, while 38.1 
percent voted in favor. The turnout was 32.2 percent. 
The vote was a setback for Ukraine and a victory for 
Moscow, whose opposition to the agreement had led 
to the Maidan Revolution in Ukraine and ultimately 
to Russia’s annexation of Crimea. 58 In the end, 
however, the Dutch government ignored the result 
of the referendum, which was not binding according 
to the Advisory Referendum Act, and backed the 
Association Agreement.

DUTCH ECONOMIC TIES WITH RUSSIA
The hardened Dutch geopolitical stance toward Russia 
has always conflicted with its business interests. The 
two countries have significant overlap when it comes 
to business, finance, agricultural products, and, in 
particular, natural gas sales.

A study conducted by the Dutch magazine Quote 
using Chamber of Commerce records found that 
that hundreds of Russian companies are registered 
in the Netherlands.59 However, according to the 
Dutch Embassy in Russia and the Dutch Ministry of 
Foreign Affairs, no detailed data is available on the 
exact number of these companies, whose financial 
data is only occasionally published on their corporate 
websites. It is clear, however, that Russian-listed 
companies make up an important contingent within 
south Amsterdam’s financial district.



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

14 ATLANTIC COUNCIL

Dutch exports to Russia fell by 20 percent between 
2013 and 2017. In 2013, Russia was still the tenth biggest 
export country for the Netherlands. Since then, it has 
fallen to fifteenth place. 60 In 2013, approximately four 
thousand Dutch companies exported to Russia, while 
the figure stood at three thousand in 2016. 61 Much of 
this decline can be attributed to two Russian boycotts 
instated in January and August 2014 on Dutch food 
products. Additionally, the Netherlands’ significant 
flower and fruit industries were severely hurt by EU 
sanctions, deeply upsetting Dutch farmers. 

60 Centraal Bureau, “Export Naar Rusland Neemt Toe,” Centraal Bureau Voor De Statistiek, October 02, 2017, accessed November 09, 
2018, https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/40/export-naar-rusland-neemt-toe.

61 Katja Sillen, Oscar Lemmers, and Ralph Wijnen, “Bijna 4 Duizend Bedrijven Exporteren Naar Rusland,” CBS, April 2, 2014, https://www.
cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2014/14/bijna-4-duizend-bedrijven-exporteren-naar-rusland.

62 Ibid.
63 Ibid.

The reverse relationship is important to Russia as well. 
In 1997, the Netherlands was the biggest investor in 
Russia, according to Russian state company Gosinkor, 
whose objective is to stimulate foreign investment 
in the country. In total, the Netherlands invested $9 
billion in Russia. 62 

It is noteworthy that a significant amount Dutch 
trade and industrywith Russia consist of oil and 
gas. 63 Currently, the Netherlands has a gas bubble, 
with twenty-one million cubic meters of gas being 

 
2011 2012 2013 2014 2015 2016 Jan.-Nov. 

2017

Total Dutch export  
of goods 6.4 7.1 6.8 6.3 4.2 4.3 5.2

Change/year before +10.4% -3.4% -8.1% -33.3% +2.8% +31.8%

Total Dutch import 17.0 20.3 20.6 18.2 13.9 13.6 14.2

Change/year before +19.9% +1.4% -11.8% -23.3% -2.1% +16.0%

Total trade 23.4 27.4 27.4 2.5 17.8 18.2 19.4

Table 1: Total Export of Dutch Goods to the Russian Federation by Year between 2011 and 2017 
(billions of euros) 

Source: Central Bureau for Statistics (CBS).

Goods and services Jan.-July 2017 Jan.-July 2013
Trucks 219 94

Medicine 140 46

Flowers & plants 128 238

Plastics 89 125

Greenhouses 79 7

Fruits and vegetables 75 110

Agricultural machinery 61 22

Computers/office machinery 52 54

Aromatic oils, perfumes 43 52

Organic chemical products 42 40

Table 2: Exports from the Netherlands to Russia in 2017 Compared with 2013  
(billions of euros, period Jan. to July)

Source: Central Bureau for Statistics (CBS).



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

15ATLANTIC COUNCIL

extracted. But gas extraction will decrease in the 
coming years and eventually be fully stopped, though 
there is no detailed plan on when that will occur. 

At that point, the Netherlands will become more 
reliant on imports, and the Dutch state-owned 
company Gasunie will become an increasingly 
important European player in securing Russian gas 
for the Northern European market. Even now, Gasunie 
requires Russian gas to combine with its own, due to 
the former’s higher calorific value. In total, Gasunie 
distributes about 25 percent of all European gas. As 
soon as the Nord Stream II gas pipeline is finished, 
this role will be even more significant. Gasunie 
distributes its gas through its pipeline network, which 
is over fifteen thousand kilometers long and runs 
throughout the Netherlands, Germany, and Belgium. 

While considerable energy concerns and potentially 
harmful economic implications  may eventually 
inspire Dutch politicians to strike a softer tone with 
the Kremlin, the MH17 tragedy has cast a dark shadow 
over Russian-Dutch relations, even those with an 
economic bent.

64 “Ollongren: Russische Desinformatie Bij Oekraïne-referendum,” NOS, November 15, 2017, https://nos.nl/artikel/2202937-ollongren-
russische-desinformatie-bij-oekraine-referendum.html.

65 “Dreigfilmpje ‘Nee Tegen Oekraïne’ Komt Uit Rusland,” NOS, April 03, 2016, https://nos.nl/artikel/2096898-dreigfilmpje-nee-tegen-
oekraine-komt-uit-rusland.html.

66 Bellingcat Investigation Team, “Behind the Dutch Terror Threat Video: The St. Petersburg “Troll Factory” Connection,” Bellingcat, April 
03, 2016, https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2016/04/03/azov-video/.

RUSSIA’S SPREAD OF DISINFORMATION 
Political and economic factors have strongly 
incentivized Russian interference in Dutch affairs. 
In November 2017, Dutch Interior Minister Kajsa 
Ollongren warned against potential Russian 
meddling, specifically citing the influence of Russian 
disinformation.64 While Ollongren failed to validate 
her claim with examples, one need not look further 
than a recent movie in which the Ukrainian Azov 
Battalion states, “Dear Dutchmen, don’t you dare 
going against Ukraine, it will end bad for you.”65 The 
statement was intended to anger Dutch citizens 
and provoke them to vote against the Association 
Agreement between Ukraine and the EU. Research 
by the investigative website Bellingcat proved that 
the movie was actually made and disseminated by 
the Internet Research Agency (IRA), a Russian troll 
factory based in St. Petersburg.66

Recent analysis found that MH17 and the PVV were 
popular topics in the IRA’s Twitter campaign. On 
July 18, 2014, the day after MH17 was shot down, the 
trolls put out 57,500 tweets, a record number sent 

0 50 100 150 200 250

Organic Chemical Products

Aromatic Oils & Perfumes

Computers & O�ce Equipment

Agricultural Machines eg Tractors

Fruit and Vegetables

Greenhouses

Plastics

Flowers & Plants

Medicines

Trucks

Jan-July 2013

Jan-July 2017

Figure 1: Total Dutch exports to Russia

Source: Central Bureau for Statistics (CBS).



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

16 ATLANTIC COUNCIL

by the IRA on one day.67 A significant number of the 
tweets about MH17 were in Russian and therefore 
mainly directed at the Russian population. Research 
done by Dutch newspapers NRC and De Groene 
Amsterdammer also showed that the IRA sent 
hundreds of tweets in Dutch with anti-Islam hashtags 
and subjects.68 

In 2015, Russia attempted to hack the Dutch Safety 
Council, just two weeks before an important 
technical report was to be published.69 The effort 
was ultimately unsuccessful. More evidence of MH17-
related hacks was discovered after four Russian 
officers were arrested in April of this year, according 
to Dutch military intelligence agency MIVD. The 
Russians had attempted to hack the Organisation for 
the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW). The 
arrested officers also tried to gain insight into the 
MH17 investigation; one of their laptops contained 
evidence that it had been used to attack the Malaysian 
prosecutor and Malaysian police. 

A POLITICAL RESPONSE
While Dutch positions in international politics tend to 
favor dialogue and compromise, the shooting down 
of MH17 and Russia’s subsequent actions have led 
to the Dutch government taking a stronger stance 
against Russia. 

67 Reinier Kist and Rik Wassens, “Russische Trollen Nooit Zo Actief Als Dag Na Neerhalen MH17,” NRC, October 17, 2018, https://www.nrc.
nl/nieuws/2018/10/17/russische-trollen-nooit-zo-actief-als-dag-na-neerhalen-mh17-a2624920.

68 Robert Van Der Noordaa and Coen Van De Ven, “Van Vaccineren Tot MH17: Russische Trollen Beïnvloeden Ons Online,” De Groene 
Amsterdammer, August 29, 2018, https://www.groene.nl/artikel/hoe-russische-trollen-inspelen-op-westerse-angsten.

69 “’Russen Probeerden Onderzoeksraad MH17 Te Hacken’,” AD.nl, January 14, 2017, , accessed November 09, 2018, https://www.ad.nl/
binnenland/russen-probeerden-onderzoeksraad-mh17-te-hacken~a8ae031e/.

Since 2018, the Netherlands has occupied a seat on 
the United Nations (UN) Security Council; winning a 
seat had been a diplomatic objective for years, but 
was seen as more of an imperative after the downing 
of MH17. Membership on the council has guaranteed 
the Dutch international attention and support in the 
aftermath of the catastrophe.

In May of this year, during a UN Security Council 
meeting, Dutch Foreign Minister Stef Blok attacked 
Russia directly. “When it comes to establishing 
truth and accountability for what happened to flight 
MH17, no state has the right to remain silent. Quite 
the contrary: all states have a duty to cooperate 
constructively, to shed light on the truth and not to 
obscure it with continuous mist,” Blok said, referring 
to Russia. 

Blok looked deliberately at Russian Ambassador 
Vassily Nebenzia while speaking these words. 
Nebenzia looked away. “After four years of devastation, 
Ukraine deserves peace,” Blok concluded. “So too, 
do the victims of flight MH17 deserve justice.”

The downing of flight MH17 has had far-reaching 
effects for Dutch-Russian economic and political 
interactions. Currently, the relationship is at an 
all-time low, and it will likely remain difficult and 
complicated for years to come. 



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

17ATLANTIC COUNCIL

On the face of it, Norway seems less vulnerable to 
Russian influence operations than most European 
countries, even though it is one of a few NATO 
countries with a land border with Russia. It has a 
strong, petroleum-based economy and is not reliant 
on Russian imports or exports. There is a low degree 
of political division and no major ethnic or social 
tensions. The population is generally well-educated, 
and the Norwegian press is diverse and free. 

Norway’s small claque of Russlandverstehers is 
marginal. Among the main political parties, overt 
sympathy for Kremlin policies remains rare. 

Nevertheless, a review by this author found that 
since 2014 there have been at least three significant 
Russian influence operations aimed at disrupting 
Norwegian politics and public life. In 2015, Russian 
propaganda agency Sputnik published a falsified 
document in an attempt to discredit the Norwegian 
Nobel Committee, which awards the Nobel Peace 
Prize. 

Later the same year, Norway and Finland experienced 
an unprecedented flow of migrants who crossed their 
borders with Russia on bicycles. The Russian border is 
normally under extremely strict control by the Federal 
Security Service. In this case, multiple witnesses saw 
Russian border guards helping the refugees leave the 
country. Both Finnish and Norwegian officials today 
suspect that the Kremlin facilitated the so called 
Arctic refugee crisis for political reasons.70 

70 Øystein Bogen, Russlands hemmelige krig mot Vesten (Oslo: Kagge Forlag, 2018).
71 Meningsmålinger om Forsvaret og internasjonalt samarbeid, Folk og Forsvar, August 2016, http://www.folkogforsvar.no/resources/

meningsmalinger/Meningsmalinger-om-Forsvaret-og-internasjonalt-samarbeid_-august-2016.pdf.
72 Stian Bones, I oppdemmingspolitikkens grenseland: Nord-Norge i den kalde krigen 1947-1970, University of Tromsø, February 2007, 

https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/2916/thesis.pdf.
73 Jesper Nordahl Finsveen, “Nordmenn: Putins Russland er en trussel for verdensfreden,” Dagbladet, July 18, 2017, https://www.dagbladet.

no/nyheter/nordmenn-putins-russland-er-en-trussel-for-verdensfreden/68499388.

There have also been coordinated attempts to sow 
doubt about Norway’s sovereignty over the strategic 
Arctic archipelago of Svalbard, and continuous 
public diplomacy aimed at discrediting government 
institutions and the Norwegian press.

In addition, Kremlin-controlled media are pushing a 
steady stream of narratives about Norwegian affairs 
that could widen old political fault lines and open 
new areas for polarization, such as immigration.

Some of these moves have resonated with mainstream 
as well as fringe political players. As elsewhere, these 
Kremlin sympathizers are found at the far right and 
far left of the political spectrum, and they have 
become increasingly vocal.

HISTORICAL, POLITICAL,  
AND STRATEGIC CONTEXT
Support for Norway’s NATO affiliation remains strong; 
in an August 2016 poll, 76 percent of respondents 
agreed that membership is “important to the 
country’s security.”71 Despite Norway’s historical 
tendency towards neutrality vis-à-vis the great 
powers, today most Norwegians regard Russia with 
skepticism, if not outright apprehension.72 In a 2017 
poll, 58 percent of respondents considered President 
Vladimir Putin “a threat to world peace.”73 

Norway’s policy on Russia, and on security issues in 
general, has been characterized by a broad consensus 
among the main political parties. Since Russia 
annexed Crimea in 2014, the conservative governing 
coalition, with support from most opposition parties, 
has staunchly supported NATO and European Union 
(EU) positions on deterrence and sanctions. Defense 

NORWAY 
 EXPLOITING THE BALANCING ACTS

Øystein Bogen



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

18 ATLANTIC COUNCIL

spending has risen substantially, and Norway has 
contributed military forces to enhance regional 
security in the Baltics. 

At the same time, successive Norwegian governments 
have been keen to avoid disputes with the Kremlin, 
largely eschewing inflammatory rhetoric and making 
sure NATO activity is minimal in areas bordering 
Russia. To this day, Oslo’s policy towards Moscow is a 
balancing act between deterrence and reassurance: 
While supporting the overall policy of Norway’s allies, 
political leaders emphasize the need to maintain 
dialogue and good relations with Moscow on matters 
where there is common ground. 

This dual track has become fodder for much political 
debate. It has also been exploited by the Kremlin, 
which treats Norway’s difficulty in forging a coherent 
foreign policy as a matter for criticism and occasional 
ridicule, summed up in a February 2017 statement 
by the Russian embassy in Oslo: “The selective 
approach [to cooperation] proposed by Norway . . . is 
not acceptable.”74 

This supposed wobbling has been a key theme of the 
Kremlin’s attempts to influence Norwegian politics, 
not least because Norway is regionally divided over 
how to deal with a more assertive Russia. Due to 
historical reasons, mostly because the Red Army 
liberated them from Nazi Germany in World War II, 
people in the three northernmost counties have a 
far more positive view of Russia than does the rest 
of Norway. Northern political and grassroots groups 
have lobbied the government to improve relations 
with Moscow. A 2017 survey of northern Norwegians 
found that 76 percent favored stronger ties with 
Russia.75

The Kremlin has also weighed in on Norway’s 
relationship with its military allies, chiefly the 
United States. In October 2016, Oslo gave the green 

74 “Kommentar av Russlands Ambassade i Norge i forbindelse med situasjonen i det bilaterale forholdet,” Embassy of Russia in Norway, 
February 17, 2017, http://www.norway.mid.ru/press_17_011.html.

75 Ole Magnus Rapp, “Folk i nord vil ha tøvær,” Klassekampen, February 21, 2017, http://www.klassekampen.no/article/20170221/
ARTICLE/170229994.

76 “Norway Confirms US Plans to Deploy 330 Marines,” Agence France-Presse via The Local, October 25, 2016, https://www.thelocal.
no/20161025/norway-confirms-us-plans-to-deploy-330-marines.

77 Øystein Bogen, “Norge kan bli mål for våre strategiske våpen. Befolkningen vil lide,” TV 2, October 30, 2016, https://www.tv2.
no/a/8691052/.

78 Åse Marit Befring, Sofie Dege Dimmen, and Lars Håkon Pedersen, “Regjeringen dobler antall amerikanske soldater i Norge,” NRK, June 
12, 2018, https://www.nrk.no/norge/regjeringen-dobler-antall-amerikanske-soldater-i-norge-1.14080738.

79 Thomas Nilsen, “Moscow Says NATO Meeting on Svalbard Is a Provocation,” The Barents Observer, April 21, 2017, https://
thebarentsobserver.com/en/arctic-security/2017/04/moscow-says-nato-meeting-svalbard-provocation.

80 Morgane Fert-Malka and Troy Bouffard, “The Unique Legal Status of an Arctic Archipelago,” World Policy Institute, December 6, 2017, 
https://worldpolicy.org/2017/12/06/the-unique-legal-status-of-an-arctic-archipelago/.

81 Kjetil Hanssen and Hege Wallenius, “Sanksjonsrammet russer på Svalbard-besøk,” Aftenposten, April 18, 2015, https://www.aftenposten.
no/verden/i/nj1n/Sanksjonsrammet-russer-pa-Svalbard-besok.

light for a small contingent of US Marines to be 
stationed in Norway for the purpose of cold-weather 
training.76 The measure was sharply criticized by 
Russian authorities as a “deviation” from traditional 
Norwegian foreign policy. Hardline Russian Senator 
Franz Klintsevich, then-deputy chairman of the 
Federation Council’s Defense Committee, went so 
far as to threaten that Norway risked becoming “a 
target for strategic weapons.”77 Such rhetoric played 
well on the Norwegian far left, which, in line with a 
key Kremlin propaganda narrative, has portrayed the 
Marines’ presence as a diktat from Washington that 
will harm national security.78

In a similar vein, Russia protested loudly when NATO’s 
Parliamentary Assembly met in May 2017 on Svalbard, 
the Arctic island chain that, under a unique post-
World War I treaty, is formally Norwegian territory 
but also a demilitarized zone in which signatory 
nations are free to pursue commercial interests.79 
Russia has maintained a coal-mining community on 
Svalbard since Soviet times. In a military sense, the 
archipelago, together with the Norwegian mainland, 
forms a bottleneck for Russia’s Northern Fleet’s 
access to the Atlantic and has been a flashpoint for 
diplomatic jostling between Moscow and Oslo for 
decades.80 

A notable provocation came in April 2015 when 
Dmitry Rogozin, a top Kremlin official subject to EU 
and Norwegian sanctions over Russia’s actions in 
Ukraine, defied the travel ban by stopping in Svalbard 
on his way to a Russian base at the North Pole.81 (Due 
to the archipelago’s complicated legal status, there is 
no immigration control for arriving travelers.) 

While Norwegian lawmakers scrambled to fill the legal 
void that allowed Rogozin’s touchdown, Kremlin-
controlled media questioned Norway’s sovereignty 
over Svalbard, and the hashtag “SpitsbergenIsOurs” 



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

19ATLANTIC COUNCIL

appeared on social media, echoing nationalistic cries 
during the annexation of Crimea.82 Moscow created a 
“stop list” of Norwegians barred from entering Russia 
(among them the journalist who broke the Rogozin 
story).83 In retrospect, the whole affair smacks of a 
coordinated campaign combining public diplomacy, 
social media, and boots on the ground to undermine 
Norwegian perceptions of Svalbard’s status. 

THE MAJOR PLAYERS: NORWEGIAN 
INFLUENCERS
Those seeking to nudge Norwegians in a more Kremlin-
friendly direction can be divided into two groups: 
Norwegian influencers and Russian influencers. 
Among the former are Norwegian politicians from 
mainstream parties who support various aspects of 

82 Spitsbergen is the largest island in Svalbard and home to the predominantly Russian mining outpost of Barentsburg. The hashtag 
appeared in both Russian (#Шпицбергеннаш) and Norwegian (#SvalbardRussisk) versions.

83 Atle Staalesen, “Expelled Barents Observer Editor Is on Sanction List,” The Barents Observer, March 11, 2017, https://thebarentsobserver.
com/en/civil-society-and-media/2017/03/expelled-barents-observer-editor-was-sanction-list. 

84 “Nei til militær opptrapping i Øst Europa,” National Board of the Socialist Left Party, September 6, 2014, https://www.sv.no/wp-content/

Kremlin policy; local and regional interest groups; 
and some elements of Norwegian mass media and 
the blogosphere.

None of the nine parties currently represented 
in Norway’s parliament, the Storting, can be 
characterized as pro-Russian per se. Key figures in 
three parliamentary parties—two on the left, one 
on the right—have made statements sympathetic to 
the Kremlin, but there have been no indications that 
the parties have received direct Russian support or 
shifted Norwegian policies regarding Russia. 

In September 2014, the Socialist Left Party adopted 
a resolution asserting that NATO was partly to blame 
for Russian aggression in Ukraine and elsewhere. The 
statement called on Norway to withdraw its forces 
from NATO-led training exercises in the Baltics and 
negotiate with Moscow to settle differences.84 The 

NATO forces taking part in Operation Cold Response, annual winter warfare exercises in central Norway.  
Photo credit: Master Sgt. Chad McMeen.



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

20 ATLANTIC COUNCIL

party has also led criticism of Norway’s growing 
military cooperation with the United States, 
including its hosting of Marines. Echoing Moscow’s 
line, the party contends the arrangement threatens 
Norwegian security, endangers relations with Russia, 
and breaches Norway’s traditional ban on allowing 
foreign bases on its soil.

The more radical Red Party, the successor to the now-
dissolved Workers’ Communist Party, has largely 
abstained from official pro-Russia pronouncements 
but ardently opposes Norway’s US and NATO ties. 
Several prominent Red Party members have openly 
advanced Kremlin narratives, in particular the notion 
that Ukraine is ruled by fascists. A 2015 opinion article 
for the newspaper Dagbladet co-authored by the 
party’s foreign policy spokesperson blamed NATO 
for Russia’s violations of international law in Ukraine, 
saying sanctions and isolation are “increasing Russia’s 
determination to defend its sphere of influence 
against what it perceives as a hostile world.”85

These two leftist parties hold twelve seats in the 
169-member Storting and their influence on national 
security policy is accordingly limited. The same 
cannot be said of the right-wing Progress Party, which 
has twenty-seven seats and a share in governance 
as part of Prime Minister Erna Solberg’s center-right 
coalition. 

uploads/2014/01/Nei-til-militær-opptrapping-i-Øst.pdf.
85 Stian Bragtvedt and Aslak Storaker, “Situasjonen i Ukraina kan føre til en storkrig,” Dagbladet, February 20, 2015, https://www.

dagbladet.no/kultur/situasjonen-i-ukraina-kan-fore-til-en-storkrig/60188863.
86 Kristian Skard, “Man kan ikke på enkelt og bastant vis hevde at Russland bryter folkeretten,” Dagens Næringsliv, February 17, 2017, 

https://www.dn.no/nyheter/2017/02/17/1624/Politikk/-man-kan-ikke-pa-enkelt-og-bastant-vis-hevde-at-russland-bryter-folkeretten.
87 Lars Joakim Skarvøy and Eirik Mosveen, “PST advarte Frp’er på Stortinget: For nær omgang med Russlands ambassade,” Verdens 

Gang, June 23, 2015, https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a6bj7/pst-advarte-frp-er-paa-stortinget-for-naer-omgang-med-russlands-
ambassade.

88 Skarvøy and Mosveen, “PST advarte Frp’er på Stortinget.”

Officially, the Progress Party’s stance on Russia 
aligns with government policy, but some of its 
lawmakers hold strong pro-Russian views. Christian 
Tybring-Gjedde, the party’s influential foreign policy 
spokesman, has repeatedly endorsed the Kremlin 
position on Ukraine and Crimea and called for an end 
to sanctions.86

Another Progress legislator, Tor André Johnsen, 
has drawn attention for having Russia ties. He was 
the only member of Norway’s delegation to the 
2014 Parliamentary Assembly of the Organization 
for Security and Co-operation in Europe to support 
a Russian resolution on combating terrorism that 
was widely viewed by Western representatives as a 
diversionary tactic following Russia’s aggression in 
Crimea and the Donbas.87 It was later reported that 
the Norwegian Police Security Service (PST) twice 
cautioned Johnsen over frequent social contacts with 
known Russian intelligence officers serving in Oslo 
under diplomatic cover.88 The PST said it has issued 
similar warnings to several other parliamentarians 
but did not identify them or their party affiliations.

Pro-Russian elements in Norway are predominantly 
found at the fringes of public and political life and do 
not appear to be part of any organized movement. 
They make themselves heard on social media and 
myriad alternative news sites and blogs that promote 
Kremlin policies and pro-Russia narratives. Some are 
politically on the left, some on the right. Two of the 
most popular sites, The Herland Report and Steigan.
no, are run by Norwegians (the latter was created by 
Pål Steigan, former head of the Workers’ Communist 
Party) but publish some articles in English and claim 
to have several hundred thousand readers. 

Some mainstream media, notably the leftist 
newspaper Klassekampen, have published material 
promoting pro-Kremlin ideas, particularly in relation 
to NATO and Ukraine. Some of these articles have 
been proven to be untrue or to contain grave 
inaccuracies. Klassekampen nevertheless enjoys 
considerable government subsidies and steadily 

Those seeking to nudge 
Norwegians in a more 

Kremlin-friendly direction 
can be divided into 

two groups: Norwegian 
influencers and Russian 

influencers.



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

21ATLANTIC COUNCIL

rising circulation.89 With nearly twenty-four thousand 
subscribers in 2017, it ranks among the country’s ten 
most-read newspapers.90

RUSSIAN INFLUENCERS 
The most prominent Russian influencer in Norway 
is Moscow’s diplomatic mission in Oslo. Under 
Ambassador Teimuraz Ramishvili, the embassy has 
been increasingly active in seeking to sway both 
the native Norwegian population and the Russian 
immigrant community.91

The embassy has publicly endorsed and promoted 
Norwegian grassroots organizations that hew to a 
strong pro-Russia line. One such group, People’s 
Diplomacy—Norway, has made several high-profile 
trips to occupied Crimea and served as a self-
appointed observer during Russia’s March 2018 
presidential election. 

Through its social media accounts and public 
statements, the Russian embassy has frequently 
sought to discredit various Norwegian institutions, 
particularly the mainstream media, while cheerleading 
for Kremlin-friendly blogs and alternative media. On 
at least four occasions in 2017 and 2018, the embassy 
explicitly condemned media outlets and even 
individual journalists for publishing allegedly false 
and “Russophobic” material. 

In a scathing Facebook post earlier this year, the 
embassy cited a letter it supposedly received from 
“Ola Nordmann” (the Norwegian equivalent of John 
Q. Public) complaining of “false news” about Russia. 
The post encouraged Norwegians to abandon the 
traditional press in favor of outlets like The Herland 
Report and Steigan.no, whose “growth in popularity 
shows that there is a demand for alternative points 
of view, that society is tired of the black-and-white 
image that ‘established’ media force upon their 
audiences.”92

Russian diplomats have also sought to discredit the 
PST. The security service, which usually shuns the 
limelight, went public in early 2017 with information 

89 “Circulation Figures Norwegian Newspapers,” Medianorway, accessed August 25, 2018, http://medienorge.uib.no/
english/?cat=statistikk&medium=avis&queryID=190. 

90 “Circulation Figures Norwegian Newspapers,” Medianorway.
91 According to the 2018 census, Norway’s resident population includes about 17,500 Russian immigrants and 3,500 children born to 

Russian immigrant parents. “Immigrants and Norwegian-Born to Immigrant Parents,” Statistics Norway, March 5, 2018, https://www.ssb.
no/en/befolkning/statistikker/innvbef/aar.

92 Russian Embassy in Norway, “Russland i norske media,” Facebook, February 21, 2018, https://www.facebook.com/notes/russian-
embassy-in-norway/russland-i-norske-media/1578728845581803/.

93 Tormod Strand, “PST bekrefter russisk informasjons operasjon mot Norge for første gang,” NRK, January 27, 2017, https://www.nrk.no/
norge/xl/pst-bekrefter-russisk-informasjonsoperasjon-mot-norge-for-forste-gang-1.13339968.

94 “Norway—A Nation in Moral Decay?,” EU vs. Disinfo, February 24, 2017, https://euvsdisinfo.eu/norway-a-nation-in-moral-decay/.
95 A similar analysis done by the author in 2016 showed similar trends in Sputnik content. Bogen, Russlands hemmelige, 174.

that Russian operatives had run an influence 
operation against the Norwegian Nobel Committee, 
which awards the Nobel Peace Prize.93 The PST also 
revealed that Russian state hackers had tried to 
infiltrate the computer systems of Norway’s Labour 
Party and other public institutions ahead of the 2017 
elections. The embassy accused the security service 
of contravening the will of the Norwegian people and 
spreading anti-Russian lies in hopes of beefing up its 
funding.  

Another important agent of influence is the Kremlin-
controlled news agency Sputnik. Since 2016 it has 
published some four hundred articles a year about 
Norway on its main English-language site. (Sputnik 
launched a Norwegian-language service in 2015 but 
it lasted less than a year.) This content rarely reflects 
the broader Norwegian news agenda, focusing 
instead on specific topics and themes that push 
narratives popular on the ideological fringes. Quite 
a few Norwegians appear to get their news from 
Sputnik, judging from its comments section and 
social media accounts. 

Much Russian disinformation has been aimed at 
the Norwegian Child Welfare Services, highlighting 
supposed mistreatment of Russian and other Eastern 
European migrant children.94 (As documented by the 
EU’s East StratCom Task Force, Finland and Sweden 
have been similarly targeted.) Coverage of this 
subject has tailed off somewhat in the past two years, 
but a general trend of attempting to portray Norway 
as a nation in moral decay persists.  

A recent review by this author of Sputnik articles 
over an eight-month period from late 2017 to mid-
2018 found that 29 percent of stories on Norway 
focused on the country’s general lack of morality, 
often coupled with allegations of double standards 
on issues such as human rights and environmental 
protection.95 These narratives jibe with some far-left 
positions but might also be aimed at the Russian 
diaspora in Norway. 



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

22 ATLANTIC COUNCIL

Another prominent propaganda thread portrays 
Norway as manipulated to serve US interests, 
supposedly at odds with the people’s wishes—also 
a theme that resonates with the far left. Nineteen 
percent of the stories were related to supposed 
tensions caused by Muslim immigration, a topic with 
strong appeal on the far right. 

Eleven percent of the 161 articles reviewed could be 
characterized as grossly inaccurate or straight-out 
false. Sputnik stories are nevertheless frequently and 
uncritically republished by sympathetic Norwegian 
outlets and contribute to an overall Kremlin effort to 
widen existing fault lines in society. 

CONCLUSIONS AND POLICY 
RECOMMENDATIONS
At present, Norway does not seem to be a priority 
for Kremlin influence efforts. Very few examples of 
active support or cultivation of Norwegian politicians 
or commentators have come to light. But the country 
could be fertile ground for future attempts, with 
supporters on both the far right and far left standing 
ready to assist. According to the PST’s most recent 
annual threat assessment, efforts to influence 
politicians, journalists, and public servants and sow 
division and discontent are likely to continue at a 
steady pace.96

Arguably, Norway’s transparent political system and 
generally well-functioning society make it highly 
resilient to such operations. Nevertheless, the country 
remains vulnerable, for three primary reasons:

96 Threat Assessment 2018, Norwegian Police Security Service, 2018, https://www.pst.no/globalassets/artikler/trusselvurderinger/annual-
threat-assessment-2018.pdf.

97 Kirsten Karlsen and Jesper Nordahl Finsveen, “Tviler på Trump-hjelp til Norge,” Dagbladet, July 5, 2018, https://www.dagbladet.no/
nyheter/tviler-pa-trump-hjelp-til-norge/69983339.

1. Trying to maintain the traditional balance 
between deterrence and assurance, Norwegian 
policy makers have had difficulty defining how 
to handle Russia in a rapidly changing security 
environment. 

2. There is no systematic government effort to 
reveal, analyze, and dispute disinformation that 
finds its way to Norwegian audiences, and little 
appetite among political leaders to name and 
shame when Russian influence operations are 
uncovered. 

3. There is little national research on the topic and 
a low degree of awareness among both decision 
makers and the general public.  

Other factors might give Kremlin sympathizers 
greater traction and heighten their (thus far) limited 
impact—notably, disputes between Europe and 
the US administration on issues such as trade and 
defense spending. An opinion poll published in July 
2018 found Norwegians to be effectively split over 
whether they trusted the United States to fulfill its 
NATO obligations in a conflict between Norway and 
Russia.97

If these doubts about transatlantic cooperation 
persist, they might push the Norwegian public 
towards a posture of neutrality, as witnessed during 
the Cold War, and raise the likelihood that Norway 
will be a target of future Russian influence operations.



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

23ATLANTIC COUNCIL

Sweden faces a time of political turmoil. In recent 
years, the migration crisis in Europe has come to 
dominate Swedish politics, with the debate growing 
more polarized and an increasing number of voters 
turning to anti-establishment parties. 

The national election in September 2018 was a tight 
race between the former government coalition—
the Social Democrats and the Greens, with support 
from the Left Party—and the center-right Alliance 
for Sweden, consisting of the Conservative Party, 
the Liberals, the Centre Party, and the Christian 
Democrats, which formed governments from 2006 
to 2014. The far-right Sweden Democrats (SD) grew 
substantially, riding a wave of discontent with the 
country’s generous immigration policy and inability 
to handle migration-related problems, and the 
party is now firmly established as Sweden’s third 
largest. Neither the current nor former governing 
bloc managed to secure a majority in the Riksdag, 
Sweden’s parliament. Social Democrat Stefan Löfvén 
is currently leading a transitional government.   

For decades, relations between Sweden and Russia 
were shaped by Sweden’s doctrine of nonalignment 
in peacetime and neutrality in wartime. When 
Sweden joined the European Union (EU), that 
doctrine changed. The Cold War was over, and 
Sweden’s orientation was clearly European. The 
Lisbon Treaty states that if an EU state is the victim of 
armed aggression on its territory, the other member 
states are obliged to assist it by all means in their 
power. Sweden’s commitment to this obligation was 
confirmed in a declaration of solidarity by the Riksdag 
that took effect in 2009. In 2016, Sweden signed a 
host-nation agreement with NATO and subsequently 
facilitated the joint Sweden-NATO Aurora 17 exercise 
on the island of Gotland and throughout Sweden the 
following year.

Geographical proximity to Russia means that 
Swedish politicians follow Moscow’s doings closely, 
and Sweden has actively reached out to former 
Soviet republics, supporting the newly independent 

Baltic states in the early 1990s, initiating, in tandem 
with Poland, the EU’s Eastern Partnership in 2008, 
and harshly criticizing Russia’s annexation of Crimea 
in 2014. 

Sweden’s leadership in pushing European values in 
former Soviet republics, combined with the end of its 
neutrality, has placed the country in a values-based 
conflict of interest with Russia. Swedish liberalism 
and a perceived rising problem with criminality have 
become frequent topics in Russian state propaganda.

Around the Baltic Sea, military tensions between 
Russia and Sweden have increased. Consideration of 
Russia’s possible responses to geopolitical decisions 
has become a dividing line in Swedish politics. 

MAJOR PLAYERS
Unlike in many other European countries, no openly 
pro-Kremlin parties sit in the Riksdag. However, 
several parties hold agendas that overlap with that 
of the Kremlin, making them vulnerable to influence 
operations and potential agents of influence 
themselves. 

On the right flank of this equation is the populist 
Sweden Democrats. With roots in 1980s neo-Nazi 
movements, it is foremost an anti-immigration party, 
campaigning against Muslim influence and for Sweden 
to promote “traditional values” and follow the United 
Kingdom’s footsteps out of the EU. This agenda 
corresponds well with the Kremlin’s strategic goals in 
Europe, and Moscow probably identifies the party as 
its strongest potential ally in Swedish politics, shown 
indirectly through frequent invitations to participate 
in propaganda channels such as RT and on election 
observation trips. 

Officially, Sweden Democrats judge Russia harshly 
and Sweden’s relationship with NATO divides the 
party. However, outright sympathy for Russian 
President Vladimir Putin’s nationalism and social 
conservatism can be found in its lower ranks. This 

SWEDEN 
 FERTILE SOIL FOR INFLUENCE OPS?

Henrik Sundbom



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

24 ATLANTIC COUNCIL

does not make the party a Trojan horse per se but 
does make it a prime target for Russian influence 
operations. Smaller political movements further 
to the right are more outspoken in their support of 
Russia. 

On the left, nostalgia for neutrality combined with large 
doses of anti-Americanism and Euroskepticism have 
prompted politicians to embrace and spread Russian 
narratives, propose policies in line with Moscow’s 
foreign policy, and resort to “whataboutism.” The 
Left Party and elements of the Green Party engage 
in such activities, often in cooperation with the peace 
movement and smaller parties outside of the Riksdag, 
like the Feminist Party and the openly pro-Kremlin 
Communist Party.

No Russian media publish in Swedish (the Kremlin-
controlled news agency Sputnik launched a Swedish 
website in 2015 but shut it down the following year98), 
and the reach of Russian media in the country 
is limited. However, a plethora of digital media 
platforms, related to the political groups mentioned 
above, share Russian narratives, most notably on 
the extreme right. These online magazines have a 
symbiotic relationship with Russian state media; 
they quote propaganda outlets such as Sputnik and 
RT and are in turn frequently quoted as sources or 
consulted as experts.

The Kremlin is outspoken in its ambition to influence 
Russians abroad. About thirty thousand people in 
Sweden have immigrated from Russia or have at 
least one Russian-born parent. A small subset of 
this community loudly supports the Kremlin, not 
least online, and its major organizations cooperate 
with official bodies like the Putin-created, Kremlin-
sponsored Russkiy Mir Foundation. The acts of a small 
but vocal minority are, however, do not imply that all 
native Russians are pro-Kremlin native Russians as 
pro-Kremlin. 

98 “Report: Russia Spread Fake News and Disinformation in Sweden,” Radio Sweden, January 9, 2017, https://sverigesradio.se/sida/artikel.
aspx?programid=2054&artikel=6604516.

99 “Russia-Index: 11 New EU-Sceptic Parties Added,” EUBloggen, January 10, 2015, https://eublogg.wordpress.com/2015/01/10/russia-
index-11-new-eu-sceptic-parties-added/.

100 “Pretty Pictures,” the Economist, March 2, 2006, https://www.economist.com/node/5578805.
101 “Who’s Invited to Swedish Nationalists’ Far-Right Gala?” The Local, November 4, 2016, https://www.thelocal.se/20161104/heres-who-

swedens-nationalists-have-invited-to-their-far-right-gala.
102 Patrik Oksanen, “Putilovaffären: Historien om Kent Ekeroths anställningar och Sverigedemokraternas europeiska nätverk,” Gefle 

Dagblad, September 23, 2016, http://www.gd.se/opinion/ledare/putilovaffaren-historien-om-kent-ekeroths-anstallningar-och-
sverigedemokraternas-europeiska-natverk.

BUILDING NETWORKS OF INFLUENCE
When two Sweden Democrat members were elected 
to the European Parliament in 2014, they joined 
the Euroskeptic political group Europe of Freedom 
and Direct Democracy and the affiliated Alliance 
for Direct Democracy in Europe (ADDE), both 
led by the UK Independence Party (UKIP). Other 
noteworthy members of Europe of Freedom and 
Direct Democracy are Italy’s Five Star Movement 
and Alternative for Germany, both notoriously pro-
Kremlin. 

Swedish journalist Patrik Oksanen created the “Russia 
Index,”99 a resource that ranks Euroskeptic party 
members’ voting patterns in relation to Moscow’s 
matters of interest. These range from implementing 
EU Association Agreements with Ukraine, Georgia, 
and Moldova to supporting Russian human rights 
group Memorial. By early 2015, Sweden Democrats 
stood with UKIP and France’s National Front among 
the most Kremlin-friendly parties in the European 
Parliament.

In November 2016, Sweden Democrats and ADDE 
arranged an international gala in Stockholm, billed 
as an alternative to the Nobel Prize ceremony, which 
excluded Sweden Democrat representatives. Amid 
pomp and circumstance, former Czech President 
Vaclav Klaus—once named by The Economist as 
“one of [Putin’s] warmest admirers abroad”100—
was presented the first and to date only European 
Freedom Award. Among the guests were then-UKIP 
leader Nigel Farage and Rolandas Paksas, a former 
president of Lithuania who was impeached in 2004 
over suspected ties to Russian organized crime.101

Representatives of Sweden Democrats—including the 
party’s former international secretary Kent Ekeroth, 
who has recruited several pro-Kremlin employees 
to the party’s offices in Stockholm and Brussels102—
are frequently invited to comment on RT. Russian 
GONGOs (government organized nongovernmental 
organizations) have invited party members serving in 
both the Riksdag and European Parliament to serve 
as Russian election observers, and there are several 
examples of suspected Russian infiltration of the 



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

25ATLANTIC COUNCIL

party.103 When Sweden Democrats’ candidate list for 
the 2018 election was released, Kent Ekeroth’s name 
was missing, causing outrage among some party 
members. 

In recent years, Sweden Democrats’ board adopted 
a zero-tolerance policy on racism and excluded 
the party’s most radical elements, with an eye to 
increasing its mainstream appeal and electoral 
potential. Several high-ranking party members have 
been excluded or fired, not only because of outright 
racism and sympathies with movements further to 
the right, but also because of favorable views on 
the Kremlin.104 Moscow-born Member of Parliament 
(MP) Pavel Gamov was excluded after he joined an 
“election monitoring” trip to Moscow in September 
2017, arranged by a GONGO led by Leonid Slutsky, 
a high-ranking member of the Russian State Duma.

In 2015, Sweden Democrats dismissed Gustav 
Kasselstrand, the chairman of the party’s youth 
branch, Sweden Democratic Youth (SDU), due to his 
connection with “identitarians,” a white-nationalist 
movement that draws inspiration from the Russian 
ideologue Alexander Dugin. The party subsequently 
cut all ties with its radical youth organization. 

In March 2018, Kasselstrand and his former deputy in 
SDU, William Hahne, launched the party Alternative 
for Sweden (AfS). AfS was branded as a more radical 
alternative to SD, not only on immigration but also 
geopolitics. Three MPs from Sweden Democrats and 
a fourth MP who had been excluded from SD because 
of her anti-Semitic statements joined AfS in its first 
months. Among these four was the former party 
leader of SD Mikael Jansson, until then a member of 
the Defense Committee and defense spokesperson 
of the SD.

Kasselstrand formerly worked for the agricultural 
firm Agrokultura, which is controlled by Russia’s 
biggest owner of farmland, Prodimex. He has also 
held contacts with Carl Meurling, managing director 
of RISE Capital, an infrastructure company that has 

103 Damien Sharkov, “Russian-Born Swedish Official Prompts ‘Security Risk’ Worries,” Newsweek, September 26, 2016, http://www.
newsweek.com/russian-born-swedish-official-prompts-security-risk-worries-business-immigrant-502951.

104 “Sverigedemokraterna stänger av sekreterare,” Expressen, September 28, 2016, https://www.expressen.se/nyheter/
sverigedemokraterna-stanger-av-sekreterare/.

105 “Svensk affärsman med SD-kopplingar fick miljardkontrakt i Ryssland,” Aftonbladet, September 28, 2016, https://www.aftonbladet.se/
nyheter/article23609387.ab.

106 Holly Watt, “May Must Explain Tory Donor’s Links to Russia, Says Labour MP,” the Guardian, August 27, 2016, https://www.theguardian.
com/politics/2016/aug/27/may-must-explain-tory-donors-links-to-russia-says-labour-mp.

107 “Svensk affärsman med SD-kopplingar fick miljardkontrakt i Ryssland,” Aftonbladet. 
108 “Nya diskussioner om SD:s Putin-relation efter DN:s avslöjande,” EUbloggen, February 16, 2015, https://eublogg.wordpress.

com/2015/02/16/nya-diskussioner-om-sds-putin-relation-efter-dns-avslojande/.
109 “Press Release: Alternative for Sweden Launches International Crowdfunding Campaign,” Alternative for Sweden, March 20, 2018, 

https://alternativforsverige.se/press-release-alternative-for-sweden-launches-international-crowdfunding-campaign/.

done large-scale projects in Russia, partnered with 
major Russian banks, and reportedly cultivated ties 
with Putin.105 The chairman of RISE Capital donated 
400,000 euros ($463,000) to Britain’s Conservative 
Party in April 2016, two months before the Brexit 
vote,106 and Meurling once offered Sweden Democrats 
a contribution of SEK 3 million ($337,000). That 
donation was never carried out.107 

Alternative for Sweden has developed into the 
country’s most pro-Kremlin political group. As head 
of SDU, Kasselstrand opposed all sanctions against 
Russia, for example, in a seminar in Visby in July 2015. 
In 2013, he tweeted that he would rather welcome 
Vladimir Putin to Stockholm than former US President 
Barack Obama.108 In March 2018, the party reached 
out to US President Donald Trump supporters in the 
United States with video ad asking for crowdfunding, 
which was quickly reposted by Sputnik. 109   

In June 2018, Kasselstrand, Jansson, and a third 
representative of Alternative for Sweden attended 
the International Forum on the Development of 
Parliamentarism, in Moscow, hosted by Leonid Slutsky 
and featuring Russian Foreign Minister Sergey Lavrov 
as keynote speaker. Apart from seeking relations 
with the Kremlin, Kasselstrand declared on the 
party’s Facebook page that Alternative for Sweden 
was attempting to network with other nationalist 

On the left, nostalgia 
for neutrality combined 
with large doses of 
anti-Americanism and 
Euroskepticism have 
prompted politicians to 
embrace and spread Russian 
narratives. . .



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

26 ATLANTIC COUNCIL

parties—the National Front, Vlaams Belang, and the 
Freedom Party of Austria—as well as parties such as 
Lega from Italy and Alternative for Germany. During 
the conference, Jansson aimed a “special thanks to 
President Putin for Russia’s contribution in destroying 
the Islamic State.”110

At the end of August, Jansson travelled to Damascus 
to discuss repatriation of Syrian immigrants with 
the Bashar al-Assad regime, accompanied by the 
two editors of the far-right magazine Nya Tider, one 
of Sweden’s most frequent publishers of Russian 
geopolitical narratives. Among others, Jansson met 
the country’s top Muslim leaders with ties to President 
Assad and the speaker of the Syrian parliament.111 

On September 7, two days before election day, 
AfS was joined by international guest speakers at 
a square meeting in downtown Stockholm.112 From 
Belgium and Vlaams Belang came Frank Creyelman. 
In an interview with Sputnik News following the 
Yalta International Economic Forum earlier in 2018, 
Creyelman exaggerated his own merits as a Trojan 
horse by stating that he “was the guy, who brought 
all the right-wing parties to make a turn towards 
Russia.”113 It is, however, clear that he plays an active 
role in Kremlin’s public relations machinery by acting 
as an election observer for Russian GONGOs and as 
a frequent guest on Russian propaganda channels.114 
From the Italian far-right party Lega came Allessandro 
Sansoni, a frequent contributor to Geopolitica.ru and 
Katehon, two Russian far-right platforms affiliated 
with the ideologue Alexander Dugin and the oligarch 
Konstantin Malofeev. 

Alternative for Sweden managed to make a huge 
footprint in social media during the 2018 election 
campaign. In the last weeks before the election, 
AfS was second only to SD in creating Facebook 
engagement. On election day, however, it became 
clear that social media support had little correlation 
with actual popular support. AfS received just 

110 “Mikael Jansson at International Forum on Development of Parliamentarism in Moscow 2018,” YouTube, published June 5, 2018, https://
www.youtube.com/watch?v=kPPCeDNkS1A.

111 “Avhoppade SD-ledamoten Mikael Jansson träffade syriska diktatorns närmaste män,” Dagens Nyheter, August 31, 2018, https://www.
dn.se/nyheter/politik/avhoppade-sd-ledamoten-mikael-jansson-i-traffade-syriska-diktators-narmaste-man/.

112 “Lega Nord och Alternative für Deutschland talar på Alternativ för Sveriges valfinal i Kungsträdgåden,” Alternative for Sweden, 
September 7, 2018, https://alternativforsverige.se/lega-nord-och-alternative-f%C3%BCr-deutschland-talar-p%C3%A5-alternativ-
f%C3%B6r-sveriges-valfinal-i-kungstr%C3%A4dg%C3%A5den/.

113 “’Chem Attack’ Designed to Damage Russia—Belgian Honorary MP,” Sputnik News, April 20, 2018, https://sputniknews.com/
analysis/201804201063761464-creyelman-novichok-russia-chemical-attack/.

114 Anton Shekhovtsov, Tango Noir: Russia and the Western Far Right (Abingdon: Routledge, 2018).
115 “The Swedish Election and Bots on Twitter,” FOI, September 12, 2018, https://www.foi.se/en/pressroom/news/news-archive/2018-09-12-

the-swedish-election-and-bots-on-twitter.html.
116 J. Lester Feder, Jane Lytvynenko, and Edgar Mannheimer, ”These Swedish Nazis Trained in Russia before Bombing a Center for Asylum 

Seekers,” BuzzFeed News, July 22, 2017, https://www.buzzfeed.com/lesterfeder/these-swedish-nazis-trained-in-russia?utm_term=.
ye176aRmY0#.hleMYyKZnl.

over twenty thousand votes, or 0.3 percent of the 
electorate. In a recent report, the Swedish Defence 
Research Agency mapped the presence on Twitter 
of automated accounts, so-called bots, in connection 
with the 2018 Swedish election. The study showed an 
increase of automatized activities, but it also showed 
that most of the bots expressed traditionalist, 
authoritarian, or nationalist views. Forty-seven 
percent of the analyzed bots supported Sweden 
Democrats, 29 percent Alternative for Sweden.115 

Groups centered around Arktos Media, a publishing 
house run by former Swedish neo-Nazi and leading 
global alt-right figure Daniel Friberg, occupy a similar 
ideological space as AfS. Arktos has the international 
rights to several of Alexander Dugin’s books, and the 
Russian political scientist has spoken at Identitarian 
Ideas, an annual conference in Stockholm that 
gathers followers of various far-right movements. 
Mark Sleboda, a political analyst at RT and Sputnik, 
has also spoken at the event. Launched in Sweden 
but now based in Budapest, Arktos has drawn 
international attention for its ambitions to unite 
radical nationalists around the world.

Even further to the right, the neo-Nazi Nordic 
Resistance Movement (NRM) has little popular 
support but nevertheless manages to stage large, 
attention-getting marches and demonstrations. In 
2017, one of its representatives managed to win a 
municipal office in Borlänge.

In early 2017, three members of NRM were implicated 
in recent bombings of a syndicalist café and a refugee 
center in Gothenburg. During the investigation, it 
emerged that two of the suspects had received 
paramilitary training in Russia, taking part in the 
ultranationalist Russian Imperial Movement’s 
“Partisan” course.116 In 2015, leaders of the Russian 
Imperial Movement visited Sweden, held meetings 
with NRM, and reportedly donated SEK 30,000 



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

27ATLANTIC COUNCIL

($3,400) to the Swedish outfit.117 NRM runs a page on 
the Russian social media platform VKontakte that is 
entirely in Russian.118   

On the other side of the ideological spectrum is the 
Left Party, formerly the Swedish Communist Party. It 
was a founding member of the Comintern and was 
closely affiliated with the Soviet Union until the 1960s. 
When the Cold War ended, the Left Party moved in 
a democratic direction and erased communism from 
its identity. Today, the Left Party has no relationship 
with the Kremlin but at the local level, the Left Party 
sometimes arranges public events together with the 
very small and openly pro-Kremlin Communist Party 
of Sweden.119 

Former Left Party MP Stig Henriksson has defended 
his participation in a March 2015 public meeting 
arranged by Agneta Norberg of the Swedish Peace 
Council and featuring Vladimir Kozin, head of the 
Russian Institute for Strategic Studies (RISS), a 
GONGO that experts describe as the public-relations 
arm of Russia’s Foreign Intelligence Service.120 
Henriksson took part in several events organized by 
Norberg, who invited Kozin to Sweden at least three 
times and also spoke alongside Johan Bäckman, 
RISS’s representative in Northern Europe. In October 
2018, Bäckman was sentenced to a one year 
suspended sentence for harassing a journalist critical 
of Russia.121

The Green Party is a junior partner to the Social 
Democrats.122 The party’s former foreign policy 
spokesperson Valter Mutt has welcomed some of 
Sweden’s most infamous pro-Russian propagandists 
to his office in the parliament. In 2015, the Green 
Party fired Mutt’s foreign policy adviser due to his 
frequent contact with the Russian embassy, from 
which he was also accused of accepting gifts. The 

117 “Ryska fascister: Starkast band har vi med svenska nazister,” Aftonbladet, September 29, 2017, https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/
k2xOj/ryska-fascister-starkast-band-har-vi-med-svenska-nazister.

118 Nordfront.se, https://vk.com/nordfront_sverige.
119 Micky Nyberg, “Samarbete med kommunisterna möts av hård kritik,” SVT News, February 27, 2018, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/

norrbotten/bodenvanstern-samarbetar-med-kommunisterna.
120 Patrik Oksanen, “Stig Henrikssons (V) märkliga omsorg om rysk underrättelsetjänst,” Helahälsingland, March 2, 2017, http://www.

helahalsingland.se/opinion/ledare/stig-henrikssons-v-markliga-omsorg-om-rysk-underrattelsetjanst.
121 SPT/Mikael Sjovall, “Ilja Janitskin och Johan Bäckman döms till fängelse för rasistiska texter i webbtidningen MV-lehti och Uber Uutiset,” 

HBL, last updated October 18, 2018, https://www.hbl.fi/artikel/ilja-janitskin-och-johan-backman-doms-till-fangelse-for-rasistiska-texter-
i-webbtidningen-mv-lehti-o/

122 “Val till riksdagen—Röster,” Swedish Election Authority, accessed May 31, 2018, https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/rike/.
123 Olof Svensson, “Mp-mannens mejl om Ryssland: ‘Skulle uppskattas på central nivå,’” Aftonbladet, March 1, 2017, https://www.

aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/LzoEQ/mp-mannens-mejl-om-ryssland-skulle-uppskattas-pa-central-niva.
124 “International Conference. Nevermore: The Memory of the Holocaust and the Prevention of Crimes against Humanity. A World without 

Intolerance, Racism, Extremism, Negativism and Anti-Semitism,” World Without Nazism, accessed June 19, 2018, https://web.archive.
org/web/20131209125725/http://worldwithoutnazism.org/conferences/moscow-jan-2012/.

125 “Extremsajternas pengar kopplas till ryska och ukrainska affärsmän,” Dagens Nyheter, March 17, 2017, https://www.dn.se/ekonomi/
extremsajternas-pengar-kopplas-till-ryska-och-ukrainska-affarsman/.

adviser subsequently joined a public relations firm in 
Scandinavia that represents the natural gas pipeline 
project Nord Stream 2 and allegedly lobbied former 
Green Party colleagues on the island of Gotland to 
support Gazprom’s lease of the harbor of Slite.123 The 
adviser, who has not been identified by name in the 
Swedish media, has strongly denied all accusations. 

Support for the Kremlin is stronger in the independent 
green movement, which overlaps more with the 
Swedish peace movement than with the Green 
Party itself. Tord Björk, a prominent blogger and 
activist with ties to the party, spoke at a Moscow 
conference in 2012 arranged by the Russian GONGO 
World Without Nazism, one of the most influential 
entities pushing the narrative, popular in Russian 
media, of escalating support for Nazism in Ukraine 
in the first half of the 2010s.124 Björk engages both 
on- and offline with pro-Kremlin groups such as Anti-
Euromaidan Sweden, and he has published articles 
sympathetic to Russia’s annexation of Crimea, some 
of them in Miljömagasinet, a magazine with close ties 
to the Greens.

ALTERNATIVE MEDIA UNIVERSE
Self-described “alternative” media are increasingly 
popular in Sweden, mainly among supporters of 
Sweden Democrats, who generally distrust traditional 
news outlets. They stretch across a broad ideological 
spectrum on the far right, from the nationalism of 
Sweden Democrats to outright Nazism. It is unclear 
how they are funded, but the Stockholm daily Dagens 
Nyheter traced ads on six of the most influential such 
platforms to Russian businessmen with backgrounds 
in cybercrime.125

A few of these magazines have less opaque 
connections with Russia. Chang Frick, the editor 
of online newspaper Nyheter Idag (News Today), 



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

28 ATLANTIC COUNCIL

previously worked for RT. Closely affiliated at its 
inception with Sweden Democrats, Nyheter Idag has 
become more independent in the past few years.

Samhällsnytt (Society News) employs a Russian-born 
activist who writes under the pseudonym Egor Putilov; 
he previously worked for Sweden Democrats and has 
operated under several names. In 2014, Egor Putilov 
purchased a house from a Russian businessman with 
a criminal past and political connections in Saint 
Petersburg. Two months later, he sold it for twice the 
price, earning SEK 6 million ($675,000).126

The web domains for both Nyheter Idag and Samhäll-
snytt were originally registered by Kent Ekeroth, the 
aforementioned former Sweden Democrat MP. 

Nya Tider (New Times) is run by Vávra Suk, former 
party secretary of the National Democrats, a radical 
offshoot of Sweden Democrats whose leader, Marc 
Abramsson, has featured as a recurring guest on 

126 “SD-tjänstemannen gjorde miljonvinst med rysk affärsman—‘potentiell säkerhetsrisk,’ enligt exporter,” Radio Sweden, September 23, 
2016, https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6522899.

RT. The magazine—the only one in its genre that is 
distributed in print—publishes pieces by Alexander 
Dugin, and the German far-right journalist Manuel 
Ochsenreiter is a member of the editorial staff. 
Nya Tider’s two Swedish editors have taken part in 
“election observation” in Moscow on invitation from 
a Russian GONGO. They also participated in a pro-
Kremlin conference in Moldova attended by Dugin; 
Igor Dodon, Moldova’s Kremlin-friendly president; 
and Levan Vasadze, one of Georgia’s most prominent 
pro-Russia propagandists, and have travelled with 
AfS leaders to Moscow and Syria. Suk has written two 
articles for Dugin’s think tank, Katehon.

Fria Tider (Free Times) enjoys a symbiotic relationship 
with Sputnik, frequently sourcing material from and 
providing material to the Russian propaganda outlet. 
Fria Tider is the first choice when Alternative for 
Sweden wants to reach its core sympathizers.

The neo-Nazi Nordic Resistance Movement (NRM) has little popular support but nevertheless manages to stage 
large, attention-grabbing marches and demonstrations.  
Photo credit: Frankie Fouganthin/Wikimedia.



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

29ATLANTIC COUNCIL

The Swedish far right has also spawned a handful of 
YouTubers who have managed to attract substantial 
international audiences, including Angry Foreigner, 
Red Ice (aka Henrik Palmgren, now based in the United 
States), and The Golden One (Marcus Follin). All of 
these have published videos that are sympathetic to 
the Kremlin. 

Online publications operate along similar lines 
to those that are found on the left and among 
conspiracy theorists. The most noteworthy are the 
left-wing blog Jinge.se and the online magazine 
Newsvoice, two of Sweden’s most frequent purveyors 
of Russian narratives. Both build bridges between 
the far right and the far left. Anders Romelsjö, editor 
of Jinge.se, is deputy chairman of a small and little-
known organization called Swedish Doctors for 
Human Rights, members of which frequently appear 
in Russian state media as ostensible experts on 
chemical warfare, declaring Russia free from guilt 
and defaming the White Helmets in Syria.127

CONSEQUENCES AND IMPLICATIONS 
FOR TRANSATLANTIC RELATIONS
Sweden’s recent  elections ushered in a period of 
uncertainty, with talks to form a new government 
still on going. Russian propaganda spotlights 
Swedish social issues: migration-related crime, poor 
integration, and Swedish Islamic fundamentalists 
fighting in Syria. These are not imaginary problems, 
although Russian outlets exaggerate them, and it is 
of utmost importance that Swedish politicians find 
credible solutions to regain people’s trust. Russia’s 
attempts to influence Swedish politics did not stop 
in September, and an inability to deal with actual 
problems creates fertile soil for influence operations.    

Geopolitically, Sweden is firmly oriented toward 
cooperation with its Nordic neighbors, the EU, the 
United States, and NATO. The Social Democrats want 
Sweden to be as close to the transatlantic alliance as 
possible without being a member, and the center-
right opposition favors outright membership. If 
Sweden Democrats gain more political influence, they 

127 “Gasattacker förnekas med hjälp från svensk läkargrupp,” Dagens Nyheter, April 21, 2017, https://www.dn.se/nyheter/sverige/
gasattacker-fornekas-med-hjalp-fran-svensk-lakargrupp/.

128 “Briefing: Inställningen till Nato,” Stockholm Free World Forum, November 2017, https://frivarld.se/wp-content/uploads/2017/11/
Opinion-Nato.pdf.

129 “Svenskarna fortsatt skeptiska till Trump—men SD-väljare avviker,” Dagens Nyheter, February 3, 2018, https://www.dn.se/nyheter/
politik/svenskarna-fortsatt-skeptiska-till-trump-men-sd-valjare-avviker/.

130 “Questions and Answers about the East StratCom Task Force,” European Union External Action, November 8, 2017, https://eeas.europa.
eu/headquarters/headquarters-Homepage/2116/questions-and-answers-about-east-stratcom-task-force_en.

131 “Centres of Excellence,” NATO Allied Command Transformation, accessed May 31, 2018, http://www.act.nato.int/centres-of-excellence.

are certain to push for a more distanced relationship 
with NATO and the EU. This aligns with the will of the 
Kremlin, which prefers to negotiate with individual 
states rather than the EU and favors a neutral Sweden. 

Popular support for NATO membership has climbed, 
from 37 percent in 2014 to 44 percent in 2017, 
according to polling by the Stockholm Free World 
Forum.128 However, the alternative media universe is 
likely to continue spreading anti-Western propaganda 
to audiences on both the left and right. If the popularity 
of such platforms continues to rise, it might generate 
an increase in anti-Western sentiment, undermining 
public support for Sweden’s close relationship with 
NATO and commitment to the EU. Only 3 percent of 
the Swedish population considers Donald Trump a 
positive force for global peace and security,129 which 
could have a marginal effect on domestic support for 
strong transatlantic ties.

POLICY RECOMMENDATIONS
Many countries, including Sweden, need more 
transparency regarding the funding for political 
activities and organizations. Current law makes it 
difficult to discover if a political actor receives money 
from foreign interests. 

The single most important action needed, however, is 
further research into the Kremlin’s strategy to influence 
Western democracies. Knowledge hubs need support 
regionally, nationally, and internationally. The EU’s 
East StratCom Task Force130 is a good example, as 
are NATO’s Centres of Excellence.131 

The media sector must find sustainable solutions to 
finance high-quality journalism. As public trust in 
traditional media falls, more people turn to dubious 
sources online. The answer is not to regulate social 
media or nongovernmental organizations, but to 
challenge fake news and extreme narratives and to 
command attention with quality journalism on topics 
people care about.  



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

30 ATLANTIC COUNCIL

DR. ALINA POLYAKOVA
David M. Rubenstein Fellow – Foreign Policy, Center on the United States and Europe, 
Brookings Institution

Alina Polyakova is the David M. Rubenstein Fellow in the Foreign Policy program’s 
Center on the United States and Europe at the Brookings Institution and adjunct 
professor of European studies at the Paul H. Nitze School of Advanced International 
Studies (SAIS) at Johns Hopkins University. She specializes in Russian foreign policy, 
European populism, and U.S.-Russia-Europe relations. Polyakova’s recent book, “The 
Dark Side of European Integration” (ibidem-Verlag and Columbia University Press, 
2015) examines the rise of far-right political parties in Western and Eastern Europe. 
Polyakova is a frequent contributor to the Washington Post, The New York Times, 
Wall Street Journal, Foreign Affairs, Foreign Policy and commentator in major media 
outlets including Fox News, BBC, and Bloomberg.

Previously, she served as director of research and senior fellow for Europe and Eurasia 
at the Atlantic Council, professor of sociology at the University of Bern, and Fulbright 
Fellow. She serves on the board of the Free Russian Foundation and is a term member 
of the Council on Foreign Relations. She has also held numerous fellowships from the 
Woodrow Wilson International Center for Scholars, the National Science Foundation, 
and the Swiss National Science Foundation.

Polyakova holds a doctorate from the University of California, Berkeley, and a 
bachelor’s in economics and sociology with highest honors from Emory University. 
She speaks Russian and German.

FLEMMING SPLIDSBOEL-HANSEN
Senior Researcher, Danish Institute for International Studies

Flemming Splidsboel-Hansen is Senior Researcher at the Danish Institute for 
International Studies (DIIS). Mr. Splidsboel-Hansen is the currently the Coordinator 
of the institute’s research unit on international security and has focused on Russian 
domestic and foreign policy, Russian national identity, Ukraine, the EU Eastern 
Partnership, the Commonwealth of Independent States, NATO, and the OSCE.

Mr. Splidsboel-Hansen has authored DIIS policy briefs on the use of disinformation 
techniques by the Kremlin, including Russian Influence Operations: Trying to Get What 
You Want (2018) and The Weaponization of Information: News from the Cognitive 
Domain (2017). Mr. Splidsboel-Hansen is a Doctor of Philosophy in International 
Relations from the University of Copenhagen.

ABOUT THE AUTHORS



THE KREMLIN’S TROJAN HORSES 3.0   

31ATLANTIC COUNCIL

ROBERT VAN DER NOORDAA
Investigative Journalist

Robert van der Noordaa is a Dutch investigative journalist and analyst specialising 
in Ukraine and Russia. Mr. van der Noordaa has followed and reported on current 
affairs in Ukraine and Russia since 2004, subsequently conducting extensive work 
interviewing Russian dissidents and studying hybrid warfare and propaganda since 
2014. 

For the past three years he has worked on analyzing trolls and troll armies on Twitter 
and Facebook. His articles were published by Volkskrant, Groene Amsterdammer and 
Stopfake/Integrity Initiative. For broadcaster Humanistische Omroep (abbr. HUMAN) 
he worked on an episode of tv-series Denktank (Eng. Thinktank) on Russian trolls 
and political influence using social media. For broadcaster VPRO he did research 
for a documentary on Russian influence in Sweden called “Schimmenspel - Poetins 
onzichtbare oorlog” (Shadowplay - Putin’s invisible war).

ØYSTEIN BOGEN
Senior Foreign Affairs Correspondent, TV2

Øystein Bogen is the Senior Foreign Affairs Correspondent responsible for coverage 
of Russia and the Commonwealth for Independent States for TV2, Norway’s 
independent national broadcasting company. During his twenty-three-year career 
with TV2, Mr. Bogen has also served as a foreign affairs reporter, documentary film 
producer, and as Head of Foreign News.

Mr. Bogen has produced sixteen documentaries to date, including the award-winning 
The Battle for Attica Squara (2010), A Prayer for Beslan (2005), and Kursk: Tragedy in 
the Barents Sea (2000). He also recently published two Norwegian-language novels, 
Russlands hemmelige krig mot Vesten (2018) and Putin og jeg. Russlands vei fra håp 
til håpløshet (2016). Mr. Bogen possesses a master’s degree in political science from 
the University of Bergen and a bachelor’s degree in journalism and media science 
from the University of Bergen and the University of Georgia.

HENRIK SUNDBOM
Fellow, Stockholm Free World Forum

Henrik Sundbom is a fellow at the think tank Stockholm Free World Forum and an 
independent researcher/consultant specialized in influence operations and digital 
media. He has contributed with investigative research on the international ties 
of extremist groups for several major Swedish media outlets and think tanks and 
is frequently engaged as an expert on authoritarian influence operations. He has 
previously worked with democracy support in Eastern Europe, as editor in chief for the 
Free World Magazine and as associate fellow at the Swedish Institute of International 
Affairs.





Atlantic Council Board of Directors

INTERIM CHAIRMAN
*James L. Jones, Jr.

CHAIRMAN EMERITUS
Brent Scowcroft

PRESIDENT AND CEO
*Frederick Kempe

EXECUTIVE VICE CHAIRS
*Adrienne Arsht
*Stephen J. Hadley

VICE CHAIRS
*Robert J. Abernethy
*Richard W. Edelman
*C. Boyden Gray
*Alexander V. Mirtchev
*Virginia A. Mulberger
*W. DeVier Pierson
*John J. Studzinski

TREASURER
*Brian C. McK. Henderson

SECRETARY
*Walter B. Slocombe

DIRECTORS
Stéphane Abrial
Odeh Aburdene

*Peter Ackerman
Timothy D. Adams
Bertrand-Marc Allen

*Michael Andersson
David D. Aufhauser
Matthew C. Bernstein 

*Rafic A. Bizri
Dennis C. Blair
Thomas L. Blair
Philip M. Breedlove
Reuben E. Brigety II
Myron Brilliant

*Esther Brimmer
Reza Bundy
R. Nicholas Burns
Richard R. Burt
Michael Calvey
James E. Cartwright
John E. Chapoton
Ahmed Charai

Melanie Chen
Michael Chertoff
George Chopivsky
Wesley K. Clark
David W. Craig
Helima Croft
Ralph D. Crosby, Jr.
Nelson W. Cunningham
Ivo H. Daalder

*Ankit N. Desai
*Paula J. Dobriansky
Christopher J. Dodd
Thomas J. Egan, Jr.
*Stuart E. Eizenstat
Thomas R. Eldridge
Julie Finley
*Alan H. Fleischmann
Jendayi E. Frazer
Ronald M. Freeman
Courtney Geduldig

*Robert S. Gelbard
Gianni Di Giovanni
Thomas H. Glocer
Murathan Günal
John B. Goodman
*Sherri W. Goodman
Amir A. Handjani
Katie Harbath
John D. Harris, II
Frank Haun
Michael V. Hayden
Brian C. McK.    Hender-
son
Annette Heuser
Amos Hochstein
Ed Holland

*Karl V. Hopkins
Robert D. Hormats
Mary L. Howell
Wolfgang F. Ischinger
Deborah Lee James
Reuben Jeffery, III
Joia M. Johnson
Stephen R. Kappes

*Maria Pica Karp
Andre Kelleners

Sean Kevelighan
Henry A. Kissinger
C. Jeffrey Knittel
Franklin D. Kramer
Laura Lane
Richard L. Lawson

*Jan M. Lodal
Douglas Lute
Jane Holl Lute
William J. Lynn
Wendy W. Makins
Zaza Mamulaishvili
Mian M. Mansha
Gerardo Mato
William E. Mayer
Timothy McBride
John M. McHugh
H.R. McMaster
Eric D.K. Melby
Franklin C. Miller
Judith A. Miller
Susan Molinari
Michael J. Morell
Richard Morningstar
Edward J. Newberry
Thomas R. Nides
Franco Nuschese
Joseph S. Nye
Hilda Ochoa-Brillem-
bourg
Ahmet M. Oren
Sally A. Painter

*Ana I. Palacio
Carlos Pascual
Alan Pellegrini
David H. Petraeus
Thomas R. Pickering
Daniel B. Poneman
Dina H. Powell 
Arnold L. Punaro
Robert Rangel
Thomas J. Ridge
Michael J. Rogers   
Charles O. Rossotti
Robert O. Rowland
Harry Sachinis

Rajiv Shah
Stephen Shapiro
Wendy Sherman
Kris Singh
Christopher Smith
James G. Stavridis
Richard J.A. Steele
Paula Stern
Robert J. Stevens
Robert L. Stout, Jr. 

*Ellen O. Tauscher
Nathan D. Tibbits
Frances M. Townsend
Clyde C. Tuggle
Melanne Verveer
Charles F. Wald
Michael F. Walsh
Maciej Witucki
Neal S. Wolin
Guang Yang
Mary C. Yates
Dov S. Zakheim

HONORARY DIRECTORS
James A. Baker, III
Harold Brown
Frank C. Carlucci, III
Ashton B. Carter
Robert M. Gates
Michael G. Mullen
Leon E. Panetta
William J. Perry
Colin L. Powell
Condoleezza Rice
George P. Shultz
Horst Teltschik
John W. Warner
William H. Webster

*Executive Committee Members 
 
List as of October 1, 2018



The Atlantic Council is a nonpartisan organization that 
 promotes constructive US leadership and engagement 
in  international  affairs based on the central role of 
the Atlantic community in  meeting today’s global 
 challenges.

© 2018 The Atlantic Council of the United States. All 
rights reserved. No part of this publication may be 
reproduced or transmitted in any form or by any means 
without permission in writing from the Atlantic Council, 
except in the case of brief quotations in news articles, 
critical articles, or reviews. Please direct inquiries to:

Atlantic Council

1030 15th Street, NW, 12th Floor,  
Washington, DC 20005

(202) 463-7226, www.AtlanticCouncil.org


	_Hlk519255915
	_GoBack
	_Hlk529534370

