
7

analytical
digest

russian
russian analytical digest  81/10

Analysis

Russia’s Use of PR as a Foreign Policy Tool
By Robert W. Orttung, Washington

Abstract
Public relations plays a major role in Russian domestic politics and its foreign policies. Vladimir Putin re-
lied heavily on PR to establish his initial image in Russian politics. In foreign policy, the Russian state and 
corporations have hired Western PR firms to improve their image abroad. They have also engaged in a num-
ber of other techniques, from establishing a global television network to sponsoring a German soccer team. 
Russia itself seems to have derived few benefits from these efforts, particularly since self-inflicted wounds 
which result in extensive reputational damage tend to overshadow the benefits gained from successful PR 
campaigns. However, Russian companies such as Gazprom seem to gain some positive results from their ef-
forts to promote business relationships.

PR Power
Countries around the world use a variety of hard power and 
soft power to either command or co-opt others into sup-
porting their goals. Hard power tools include coercion and 
inducement, while soft power techniques emphasize agen-
da-setting and attracting others through positive values, 
culture, media, and overall effectiveness. Public relations 
techniques in all their various forms contribute a useful ad-
dition to this tool box, with persuasion fitting somewhere 
between the hard and soft ends of the power spectrum. 

Russia is not alone in devoting considerable atten-
tion to this effort. Through the Broadcasting Board of 
Governors (BBG), the US government supports civilian 
international broadcasting with the partial purpose of 
explaining American policies and values. Its outlets in-
clude the Voice of America, Radio Free Europe/Radio 
Liberty, Radio Free Asia, Radio and TV Martí, and the 
Middle East Broadcasting Networks —Radio Sawa and 
Alhurra Television. BBG broadcasters distribute pro-
gramming in 60 languages to an estimated weekly au-
dience of 171 million people via radio, TV, the Internet 
and other new media, according to the BBG website. 
The agency’s 2008 budget was $682.1 million. Similarly, 
China has launched a $6.6 billion dollar juggernaut to 
establish a media giant that will give the rising power 
the ability to offer international audiences Chinese per-
spectives on a wide range of issues and to correct the 
misperceptions that Chinese leaders believe the Western 
media disseminates. The effort includes broadcasts by 
China Radio International, China Central Television, 
and the official Xinhua news agency. 

The Domestic Context
PR has been a part of Russian life and politics since Rus’s 
beginnings in the ninth century, according to United 
Russia Duma deputy and MGIMO professor Vladimir 

Medinsky. His latest book, Osobennosti natsional’nogo 
PIARA [Peculiarities of national PR], traces this history 
in great detail showing how the authorities have tried 
to get their subjects to think what they want them to 
think without even realizing that their ideas are being 
dictated by external stimuli. The process is the same for 
selling a candy bar or the president, as Yeltsin’s famous 
slogan “Vote or you lose” demonstrated.

While all politicians in all countries rely on PR to 
build their image with the public, Vladimir Putin had 
a special need for such techniques, as Greg Simons 
points out in his 2010 study of media in Russia. When 
Yeltsin chose him as his successor to the Russian presi-
dency, Putin was largely unknown to the electorate. The 
Kremlin image makers could start with a reasonably 
blank slate to build him up as someone whom voters 
would support as their next leader. Even though Yeltsin 
chose Putin as Russia’s second president, Putin’s cam-
paign for office created an image that both separated 
him from Yeltsin and contrasted him with his predeces-
sor, depicting him as a chief executive who was healthy, 
young, energetic, and able to reassert control over the 
violence-plagued North Caucasus. 

From his start as a Russia’s president, Putin has ef-
fectively shaped his image. He quickly asserted con-
trol over the national television networks, where most 
Russians gain their information, in order to ensure that 
his message reached its intended audience without filter-
ing through independent journalists and analysts. The 
Kursk submarine incident early in Putin’s tenure as pres-
ident taught him the importance of constant vigilance 
in securing his image. When the submarine sank, kill-
ing 118 sailors, Putin at first appeared unconcerned and 
remained on vacation. When he finally did travel to the 
sub’s base, angry relatives still grieving their loss berat-
ed him. Putin did not make this mistake again.



8

analytical
digest

russian
russian analytical digest  81/10

Subsequently, Putin has understood the impor-
tance of appearing to be a popular leader. In 2003, his 
Kremlin took control of the country’s then most respect-
ed polling agency VTsIOM, provoking an exodus of the 
key staff into the Levada Center, a new organization in-
dependent from the government. He also held annual 
press conferences that gave the impression that he was 
accessible to the population even though the questions 
were tightly controlled in advance. 

Putin uses PR to make his policies palatable to a 
wide spectrum of the Russian audience. While Putin 
presents himself as the scourge of the oligarchs to the 
broad public, most of Russia’s richest men continue to 
thrive, as Miguel Vazquez Linan points out in a recent 
analysis of Kremlin propaganda. And while the govern-
ment describes Putin’s policies as lifting Russia off its 
knees from prostration before the West, Russia in fact 
frequently cooperates with Western policy. The com-
bination of extensive energy subsidies and the govern-
ment’s “monologue of power” control of the media en-
sure that the population will continue to back the cur-
rent leadership. 

PR in Foreign Policy
Russia’s attempts to use PR strategies in its foreign policy 
extrapolate from the Kremlin’s successful use of media 
tactics inside Russia to achieve similar ends on the inter-
national stage. The Russian government, regional gov-
ernments, state-owned corporation, and even individ-
ual oligarchs have hired Western public relations firms 
to achieve their purposes. This work goes on around the 
world but is most transparent in the US since the US 
government requires all PR firms working on American 
territory to disclose their public relations activities con-
ducted on behalf of foreign governments and companies 
(See Table 1). The Justice Department publishes these 
disclosures on the Internet. 

When Russia served as the G8 president and host-
ed the group in St. Petersburg in June 2006, it sought 
Ketchum’s help in organizing its media relations, pay-
ing $2 million to the PR giant for this support. In 2007 
the Russian government again hired Ketchum for advice, 
lobbying, and media relations support to promote ener-
gy security, the Russian Federation as a place favorable 
for foreign investments, and the Russian Federation’s ac-
cession to the World Trade Organization. The Russian 
government sought to promote greater visibility and 
understanding of its goals. It paid $845,000 for a two 
month contract at the beginning of the year. Similarly, 
in the first five months of 2009, the Russian govern-
ment paid $175,000 for help gathering information on 

US policies that affected Russia. (See Table 1 for the de-
tails). The government currently does not have any con-
tracts on file in the database.

By comparison, the Georgian government is spend-
ing more than $2 million on PR and lobbying contracts 
in the US during 2010, according to data collected by 
Lincoln Mitchell and Alexander Cooley. The German 
government does not engage PR firms for this kind of 
work. On July 11, 2007, the Congressional Affairs of-
fice of the Chinese embassy in the US hired Patton and 
Boggs for the fee of $22,000 per month and a term of 
one year to provide counsel on US congressional matters.

Regional governments have also hired PR firms. 
For example, Krasnodar Krai worked with APCO 
Worldwide Inc. in order to arrange meetings with prom-
inent US media outlets such as Business Week, the Wall 
Street Journal, Forbes, and The New York Times for the 
purpose of promoting foreign investment in the region.

Russian corporations have also hired PR firms to 
promote their interests in the US. According to the pub-
licly available documents, Gazprom and its subsidiary 
Gazprom Export have paid approximately $350,000 a 
month for PR services in the US since August 2007. The 
goal is to work with the media to improve understand-
ing of Gazprom’s basic business strategies and strength-
en investor trust in the company. The basic idea was to 
encourage Western media to broaden their focus away 
from problem areas in covering Gazprom, such as its 
prominent energy conflicts. 

Techsnabexport (TENEX), the key Russian exporter 
of nuclear materials, hired APCO Worldwide in April 
2010 to improve the image of Rosatom, Russia’s State 
Atomic Energy Corporation, as a reliable supplier for 
US utilities among relevant American decision-mak-
ers. It also sought help in overcoming existing political 
and trade barriers and in overcoming information at-
tacks by competitors. 

Additionally individual oligarchs have hired US 
firms to help promote their business. Oleg Deripaska, 
the head of a diversified business empire with major 
stakes in Russia’s aluminum and automobile sectors, has 
sought help trying to obtain a US visa. The US govern-
ment has denied him a visa allegedly on the basis of al-
legations that he is linked to organized crime. He also 
sought help in an ultimately unsuccessful effort to pur-
chase General Motor’s European operations.

A Variety of Techniques 
The Russian government has employed a variety of 
other techniques as well. The most prominent is the 
global RT (formerly Russia Today) television network. 



9

analytical
digest

russian
russian analytical digest  81/10

Set up in 2005, the network now broadcasts 24/7 in 
English, Spanish, and Arabic in over 100 countries, ac-
cording to its website. It has correspondents in New 
York, Washington, London, Paris, Delhi and Tel Aviv. 
It also claims to be the first network to “set up a bu-
reau in Tskhinval, the capital of South Ossetia after the 
August 2008 conflict”. When President Medvedev vis-
ited Washington for the Nuclear Security Summit in 
May, he gave an interview to the local RT bureau, an 
honor that only Izvestiia has received this year, accord-
ing to Nezavisimaya gazeta on June 2. 

Among the more subtle PR techniques Russia em-
ploys are purchasing space in prominent foreign me-
dia. For example, the official government newspaper 
Rossiyskaya Gazeta has funded monthly supplements in 
newspapers in India, Britain, Bulgaria and the United 
States, including a paid supplement in the Washington 
Post. 

“Russia Now,” as the supplement is called, presents a 
sophisticated view of Russian domestic politics and ad-
vocates Russia’s foreign policy positions. Although the 
official Rossiiskaya gazeta is the source of most of the in-
formation, the May 26 supplement to the Washington 
Post included an article entitled “Outpost of Change” 
that was “prepared in cooperation with gazeta.ru,” the 
well-regarded Russian-language Internet news portal, 
which is now owned by Alisher Usmanov, who has close 
ties to Gazprom. The article, using a clever identifica-
tion with Obama’s change theme, puts a positive spin 
on opposition protests that took place in Kaliningrad 
in January this year, in which as many as 10,000 par-
ticipants joined a rally where some placards called for 
Putin’s resignation. The article described the northwest-
ern exclave as a “model for constructive dissent” where 
some of the activists claim that they “are starting to be 
heard.” This picture of the domestic scene in Russia con-
trasts sharply with news usually presented in the Post 
and New York Times, which paints events in a much 
harsher light. 

The supplement also makes a clear case for Russia’s 
foreign policy priorities and explains through example 
how Russian actions should be portrayed in the West. 
Under an unflattering picture of the Georgian presi-
dent, it asks “Should America support Saakashvili?” 
Another article proclaims “Kremlin’s New Foreign 
Policy: Partnership with the West.” That text was writ-
ten by the Carnegie Moscow Center’s Dmitry Trenin 
and republished from the Moscow Times. 

Such efforts are only a small part of a much larg-
er campaign. For example, as Gazprom’s image in 
Europe was sinking fast after the 2006 gas dispute with 

Ukraine, the company managers decided to follow the 
example of Roman Abramovich, who gained celebri-
ty status in the UK by purchasing the Chelsea football 
club. Since UEFA rules prevent Gazprom from pur-
chasing a second club in addition to St. Petersburg’s 
Zenit, it could only sponsor one. Zenit President 
Andrei Fursenko recommended that the company spon-
sor Germany’s Schalke 04, since it has the same col-
ors as Zenit. Gazprom is now the chief sponsor of the 
club and its logo is displayed prominently on team jer-
seys and the website. Similarly, in December 2008, as 
it was becoming clear that gas deliveries to Ukraine 
would probably be affected in the upcoming dispute, 
Gazprom opened a website for the crisis—Ukrainefacts 
(http://www.gazpromukrainefacts.com/)—which car-
ried daily reports of meetings, press conferences, and 
the company’s version of events as they unfolded.

Mixed Results
The use of public relations techniques has produced 
different results for the Russian state and Russian 
companies. The Russian state has had little success 
in improving its foreign image. Russia often inflicts 
serious damage to itself in moves that receive wide 
attention in the Western media. Russia’s invasion of 
Georgia, energy conflicts with its neighbors, high lev-
els of corruption and human rights violations at home 
win considerable attention in the West. The negative 
consequences of such actions greatly overshadow the 
positive benefits Russia receives from its wide rang-
ing PR campaigns.

Additionally, it is not clear that many people are in-
terested in this kind of material. For example, few of 
the US’s Russia policy-makers are likely to be swayed by 
this effort, while the general public is unlikely to focus 
on events in Russia when economic and political prob-
lems closer to home are much more pressing. 

However, Russian companies, including state-
owned Gazprom, who want to achieve very specific aims 
may be able to use PR effectively in these more concrete 
cases. Many observers have claimed that the blame for 
the 2009 gas crisis between Russia and Ukraine was 
more evenly shared between the two countries because 
Gazprom had improved its PR in comparison to the 
2006 crisis. Gazprom’s business partners were obvious-
ly well prepared and supported Gazprom not only with 
words but also with proposals for concrete actions (like 
financing the additional gas needed for transport pur-
poses). These results likely had an impact on political 
decision-makers. Of course, Gazprom will not be able 
to convince Western audiences, particularly the gener-

http://www.gazpromukrainefacts.com/


10

analytical
digest

russian
russian analytical digest  81/10

al public, that it is a white knight, but its PR may just 
be enough to assure business partners and governments 

that they can profitably do business with Gazprom. Such 
outcomes are crucial for the company. 

About the Author
Robert Orttung is the president of the Resource Security Institute and a visiting fellow at the Center for Security 
Studies at ETH Zurich. 

Recommended Reading
•	 Greg Simons, Mass Media and Modern Warfare: Reporting on the Russian War on Terrorism, Surrey: Ashgate, 2010.
•	 Miguel Vazquez Linan, “Putin’s Propaganda Legacy,” Post-Soviet Affairs 25: 2 2009, pp. 137–59.

Please see p. 11 and 12 for an overview of recent Russian public relations and lobbying activities in the US, as described in 
the US Justice Department Database.


